Bekymmersfritt med vedeldning?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Bekymmersfritt med vedeldning?

Inlägg av Dem00niX »

Alltså bara en sak jag tänkte på.
Alla andra värme forum o sånt så härjas det om pellets bergvärme bla bla bla. Men det är jädra lite snack på ved folket. Är det så att vi vedeldare inte har några bekymmer nu .. Utan vi frågar på forumen endast vid nyköp och så. Och sen rullar det på.
Bergvärme folk och pellets folk är det ju mera frågor på.
En liten reflektion så där bara.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

:idea:
Eller så är det så här :!:
Alla vedomaner är slitna efter dagens hårda arbete med veden så ingen orkar med att sitta framför datorn :!:
(Detta ska ses ur den komiska sidan) :D
Inget ont om vedeldare 8)
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Hihiihi..
Nja hade detta varit före påsk så ja. Men alla "riktiga" vedeldare är väl klara med sin ved innan påsk :P :roll: skämt åsido. För min egen del så blir det ju mindre och mindre jobb med veden ju varmare det blir ute.
Visst ska nästa års ved in men det är en veckas jobb på våren .
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Hahaha, nej, som nybliven seriös vedeldare känner jag mig inte
slukörd ännu :D

Tror mer på att vi är så nöjda med våra anläggningar och att
dem fungerar bekymmersfritt. Det kan ju knappast bli några
driftstörningar.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
masken10
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 23:10

Inlägg av masken10 »

Jag ska börja elda med ved till sommaren, pannan beställdes i dag, skorstenen provtryckt och godkännd av sotarn, årets ved har legat på tork i 15 månader (35m3).Det mesta av rördragningen är klart.Men det är väl möjligt att jag återkommer när jag fått fyr i pannan.
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Trevligt Masken10, vad blev det för panna och Ack-tankar ?
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
masken10
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 23:10

Inlägg av masken10 »

solo innova 30 med 3 st 1000 liters tankar från tanksvets i husqvarna. Värmer varmvattnet med utanpåliggande plattvärmeväxlare och elementkretsen med 4-vägs bivalent shunt. Jag har tyvärr inte rört grejorna på 4-5 veckor då inspirationen tagit slut för tillfället.
Sörmlänningen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 21:56
Ort: Trosa

Bekymmersfritt

Inlägg av Sörmlänningen »

Personligen, så är vedhanteringen som ett "gift" för mig.
Det liksom drar i "vedtarmen". Jag var klar med min ved, ca 70 kubik, i början på maj. Fortfarande så åker jag och hämtar "bakar" från de lokala sågarna.
Är nog uppe i drygt 100 kubik, i dagsläget.

Det märkliga är, att jag förbrukar ca 40 kubik per år.
Så nu ligger jag ordentligt på plus.
Å tack vare "Gudrun" har man lite å pyssla med på gården :D
Till din fundering, Dem: Vedhanteringen är ju rel. enkel, därav de få inläggen. :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bekymmersfritt

Inlägg av André »

Sörmlänningen skrev:Personligen, så är vedhanteringen som ett "gift" för mig.
Det liksom drar i "vedtarmen". Jag var klar med min ved, ca 70 kubik, i början på maj. Fortfarande så åker jag och hämtar "bakar" från de lokala sågarna.
Är nog uppe i drygt 100 kubik, i dagsläget.
Det kanske är som min kusin sa att det finns 3 sjukdomar man kan råka ut för när man blir äldre o de är ved, kvinnor o hiv..

Han hoppades på kvinnor.. Ved o hiv sa han är lika jävligt.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Håller med Sörmlänningen om att det suger i vedtarmen :)

Jag gjorde mycket ved förra året och behöver ej göra någon ved i år. Som "tur" är har jag en far som oxå behöver ved :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Sörmlänningen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 21:56
Ort: Trosa

Andréas

Inlägg av Sörmlänningen »

Skoj att höra fler lider av samma "syndrom" :)
Weda 35, acctank 2*750l.
Boyta 350kvm, vattenburen värme.
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Det känns tomt när veden är klar. Under en period går ju varje ledig stund åt för vedandet och personligen så är jag lite kluven ;) Det är en plåga och rätt stressande att se den där jeddra högen med långved varje dag. Bitvis är det mördande tråkigt att kapa, klyva, trava, kapa, klyva, trava, kapa, klyva, trava, men ändå känns det tomt när allt är klart. Om man som jag sitter och glor in i en datorskärm hela dagarna, så är det rätt skönt att tvingas röra på sig också.

Ved blir lite som en besatthet för mig. Hur mycket ved jag än har så tänker jag ändå att det skulle vara bra med lite mer. Ved är som hårddiskutrymme och bandbredd. Man kan inte ha för mycket. Om jag inte hade nån som sa åt mig att nu måste det ändå vara nog så skulle jag nog fylla hela tomten med ved.
Kapten Haddock
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 10 jun, 2005 18:49
Ort: Närke

Inlägg av Kapten Haddock »

sveno skrev:Det känns tomt när veden är klar. Under en period går ju varje ledig stund åt för vedandet och personligen så är jag lite kluven ;)
---Man kan inte ha för mycket. Om jag inte hade nån som sa åt mig att nu måste det ändå vara nog så skulle jag nog fylla hela tomten med ved.
Det där låter illa. Jag köper färdig ved, och tycker att det är nog jobb att köra hem den och att trava den i koksförrådet. Ni verkar vara flitigare än jag. :mrgreen:

Kapten Haddock
Jag hatar att hugga ved - jag älskar att ha huggit den.
Skriv svar