Gångtid på cirkulationspump till laddomaten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Gångtid på cirkulationspump till laddomaten

Inlägg av ztz »

Man kan ju ställa in en viss tid som rotor och fläkt skall gå efter en brännarcykel och under denna tid går ju också cirkulationspumpen till laddomaten.

Mitt problem är att jag har en ganska stor vattenvolym i pannan (160 L). Jag skulle vilja att laddomaten gick längre för att föra över värme till acken som jag tar värmen från till elementen. Finns det något sätt att bara får cirkulationspumpen att gå längre utan att rotor och fläkt går?

Eller är det enda alternativet att koppla om och se till att värme tas från pannan och sedan från acken för uppvärmning?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

I mitt fall så är det ingen direkt vinst i att tömma pannan helt på värme mellan eldningscyklerna.
Är pannan nere i 40 grader så tar det lång tid tid och många pellets innan den börjar ladda acktank.

Har testat och kommit till att styrning för laddomaten funkar bäst via rökgastempen.
Laddomaten för ju inte över mer värme än termostaten medger. Har 78° termostat och all överföring slutar då pannan kommer under 78°
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Hej!

Dum fråga men hur har ni kopplat in rökgastermostaten?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

I mitt fall var det enkelt eftersom jag har en vedpanna med rökgastyrning till förbränningsfläkten.
Bort med fläkten och koppla in laddomatens cirkpump i stället.
Annars är det ganska enkelt fixat med en termostat och ett relä.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar