Oregelbundna driftstopp...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Oregelbundna driftstopp...

Inlägg av STOL »

Har sedan i oktober råkat ut för driftstopp lite hur som helst.
Brännaren tänder inte och larmar för tändfel.
Tar jag ut brännaren ur pannan kan man se att startdosen är för liten men inställningen är det inget fel på, fungerar ju som oftast.
Vid senaste stoppet såg det så här:Bild

Detta problem hade jag inte förra eldningssäsongen och det ända som jag ändrat på är att uppgraderat programmet i PLC från Bionordic:s till Pelletstekniks ver 9.3
Är ver 9.3 känsligare vid uppstart?

Vad finns det mer för orsaker till detta fenomen som jag kan undersöka?
(Jag har redan matat igenom kilovis med pellets genom skruven för att få bort ev "luftfickor")

Lite data:
Typ av brännare och panna framgår av signatur.
Programversion PLC: Pelletsteknik V9.3
Frånslag: 80
Hysteres 15

Effekt:13.85Kw
On:5,5
Off:18,5

Startdos: 29
Fläkt:10

Skriven ger 210g

Pelletsskruven är den modell med gul utkastare.

Tror jag fått med all info som kan vara till hjälp.

Hoppas någon där ute har någon ide om vad det kan vara, mina börjar ta slut.
Börjar bli lite trött på detta när man inte kan lita på brännaren som jag för övrigt är mycket nöjd med.

/Stefan
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Hej!
det ser ut som om du har för liten startdos tändellementet måste vara täkt och så ska du ha brickor under tändelemäntet sen kommer det nog att fungera.
Din gångtid på 5,5 och 18,5 jag tycker brännaren går bättre med kortare cykeltider jag har 3,2 och 11 blir ungefär samma effekt
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det är riktigt, startdosen verkar vara för liten.
Eftersom den står på 29 sek, så ska du nog rengöra skruven.
Det hjälper inte att den blir tom genom att mata ut pelletsen, du måste köra den tom, sedan ta ur hela skruven ur förrådet och ställa den rakt upp i en hink.
Då blir den tom.

I gaveln på skruvmotorn kan det sitta ett plåtlock med 2 st stjärnskruvar,
under den kan det sitta fjädrar till bromsen, ta bort dom isåfall.

http://pelletsteknik.se/guider.php , här ser du hur startdosen ska se ut.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

Mattias.F skrev:Hej!
det ser ut som om du har för liten startdos tändellementet måste vara täkt och så ska du ha brickor under tändelemäntet sen kommer det nog att fungera.
Din gångtid på 5,5 och 18,5 jag tycker brännaren går bättre med kortare cykeltider jag har 3,2 och 11 blir ungefär samma effekt
Hej!
Jo som jag skriver så är startdosen för liten men lösningen kan inte vara att öka den för då blir startdosen för stor, 29 sek drift är ju ändå ca 100g pellets om matningen sker som den skall. Det är ju trots allt så att det går en till två veckor mellan stoppen och då fungerar allt som det skall.

Om jag inte kommer ihåg fel så sitter det brickor under tändelementet. Men jag skall titta på detta...
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Det är riktigt, startdosen verkar vara för liten.
Eftersom den står på 29 sek, så ska du nog rengöra skruven.
Det hjälper inte att den blir tom genom att mata ut pelletsen, du måste köra den tom, sedan ta ur hela skruven ur förrådet och ställa den rakt upp i en hink.
Då blir den tom.
Hej
Jag antar att mina tankar på ojämn matning då inte är helt fel. När jag fick hem det nya programmet från dig mätte jag upp och justerade start dosen. Sedan dess har ca 98 av 100 tändningar fungerat som de skall.

Enda haken är att jag då också gjorde rent skruven inför eldningssäsongen. (Eldar inte på sommaren) Jag gjorde precis så som du beskriver.
Jag skall göra detta igen men eftersom jag fyllt i 11 säckar pellets idag så tar det några dagar innan jag kan ta ut skruven. :wink:
Skall låta brännaren spotta ur sig några startdoser också för att se att allt stämmer.
PelletsTeknik Kalmar skrev: I gaveln på skruvmotorn kan det sitta ett plåtlock med 2 st stjärnskruvar,
under den kan det sitta fjädrar till bromsen, ta bort dom isåfall.

Gaveln på min skruvmotor är helt slät och hermetiskt tillsluten. De enda skruvar som finns i den änden på skruven är fyra skruvar till elanslutningen och de fyra insexskruvar som förenar motor med skruv.
Jag antar att det inte är dessa som du menar.

Gör programmet något försök att starta igen vid misslyckad start, det jag menar är att om den inte tänder, blåser och gör ett nytt försök?
Anledningen till att jag frågar är för att då det hänt att den stoppat på natten har jag inte haft någon lust att plocka ut brännaren och kolla utan jag har bara slagit av strömmen och satt på den igen, då har brännaren blåst och startat utan problem.
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

Nu var skruven urtagen och rengjord.
Så nu är det bara att vänta och se om det gör susen eller om det är till att börja om på ruta ett.
Har mät upp skruven och den ger i snitt 220g/min (210-250)
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Brännaren gör bara en start, misslyckas den så, står det "Tändfel" i displayen.
Slocknar elden under drift, så står det "Bränslefel" på displayen, innan det gör det , så har den gjort en omstart.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

Finns det några hinder/problem med att låta brännaren göra fler försök att starta?
Om jag inte kommer ihåg helt fel så gjorde brännaren fler försök att starta när den hade programmet från Bionordic. (du får gärna rätta mig om jag har fel) :wink:
Hade den gjort ett försök till att starta så hade jag i princip inte haft några driftstop eftersom att det ända jag gjort för att starta om när brännaren stannat är att slå av och på den, då har den blåst och startat. :thumright:
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Eftersom du har en GL, så tror jag inte att den har gjort 2st startförsök, det programmet fanns i 9990.
Man behöver inte 2 st startförsök, det är bättre att räta till felet att den inte startar istället.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

Det är visserligen mer än ett år sedan jag hade Bionordics program i PLCn men det står i användarmanualen att den gör två försök.
Skit samma det spelar ingen roll för det är inte det som löser mitt problem.

Du har ju helt rätt i att om man rättar felet så behöver man ju inte ett andra start försök. :)
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

Tja då har den stannat igen. :evil:
Skruven gjordes rent den 15 Januari och idag stannade den igen.
(Stannade är väl fel ord den startade aldrig, blev "Tändfel")

Reset:ade genom att slå av och på brännaren vilket gjorde att brännaren blåste och startade upp korrekt.
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Ser det jämt ut som på bilden Bild när den stannar måste det vara något fel på skruvmatningen. Annars är brännaren inte känslig för olika startdos men det där var ju nästan ingen startdos alls.
Kanske kan det vara fukt och halvledande damm som kommit in mellan kretskortets undersida och den vita plasten under kretskortet på brännaren och gör så att optokopplarna för skruv eller tändelement får fnatt ibland. Jag rengjorde där nyss och det fanns en del damm.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Istället för att bara starta om brännaren, så borde du titta i rostret hur det ser ut.
Det är svårt att komma tillrätta med problemet annars.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
STOL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 dec, 2009 14:50
Ort: Hönö

Inlägg av STOL »

abene:
Detta skall jag kolla upp!

PelletsTeknik:
Självklart har jag kollat hur det ser ut men några gånger sker stoppet vid en sådan tidpunkt på dygnet att jag inte kollat ex kl 4 på morgonen eller som igår när jag var på väg till jobbet.

Men jag har kollat många gånger och alla gånger har det varit för liten startdos.

Nu i natt så startade inte pannan igen så nu har jag haft två "stopp" efter att jag gjort rent skruven. Denna gång har jag tagit ut och kollat och som alla gånger förut så är det alldeles för liten startdos. Har tagit bild på det men det ser precis ut som bilden i början på inlägget.
Satte tillbaka brännaren och den blåste och startade utan anmärkning.

Känns som att det är något problem med matningen men de gånger man står i pannrummet och tittar matar den jämt och fint.
------------------------------------------------
Yta: 180m2. Nibe City (99), Bionordic B16GL,
Tigex 25, Mafa Mini.
Templogg med 1-wire & Msure
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Jag hade exakt samma problem, så länge jag var i pannrummet gick brännaren hur bra som helst men så fort jag "vände ryggen till" blev det Avbrutit i displayen. Det visade sig vara flamvakten som levde ett eget liv. Efter byte av denna har brännaren gått klanderfritt.

/ Gunnar
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Skriv svar