Praktisk maxeffekt/matning EcoFlex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Praktisk maxeffekt/matning EcoFlex

Inlägg av f94-mbe »

Jag har också drabbats av sotproblem och annat nu när det blivit ordentligt kallt, liknande de André vittnade om 2007. I mitt fall verkar förbränningen inledningsvis OK med 65% matning, men efter mindre än en timmes kontinuerlig drift brinner det riktigt dåligt i koppen, det sotar på synglaset, pannan ryker och luktar illa.

Nu undrar jag det omvända: finns det någon som kan köra EcoFlexen på hög effekt under flera timmar utan problem? Vem har högsta matningen utan bekymmer med sot och annat?

Vill man testa är det ju bara att öppna varmvattenkranen....
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag kör med 15 kw på både hög och låg(matn 66% fläkt 41%) , och visst blir synglaset sotigt efter ca 4 säckar, men röken tycker jag ser bra ut. Men synglaset blir betydligt fortare sotigt , än när man som jag körde med 12 kw (matn 52% fläkt 30%) på låg. Det verkar som den vill sota mer när den får jobba hårdare, men varför har jag ingen aning.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

I pannan som kompisarna hade gick den få att gå hyfsat stabilt upp till 12 kW det va sen den inte klarade stabil drift..

Vad jag hört lär det varit nått programvarufel men bör vara löst nu, Men det va lustigt för endel som kompisarna pratade med på Ctc som sa att det bara va deras panna som va så men sen då det kom dit en kille från Ctc som skulle justera visste han då ac 5 pannor till som inte gick få att gå bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar