Thermias skruv vs Mafas skruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Thermias skruv vs Mafas skruv

Inlägg av Solpelle »

Hej är det någon som har goda eller dåliga erfarenheter av Thermias skruvar. Det verkar vara en hel del som kör med Mafa.
Någon som har info om priser på Thermias.

Ha de
Solpelle
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har ingen erfarenhet av någon av ovan nämnda skruvar. Den jag har såldes av fd. E.K.Teknik (uppköpt av Sahlins efter kk) till deras luftmatningssystem. Skruven sitter i bulkförrådsbotten och drivs av en 3-fas motor på 0,25 kW. Den har tre eller fyra öppningar (det var så länge sedan förrådet var så tomt så jag kommer inte ihåg) och har ej ännu krånglat eller kört fast.

Jo en gång fastnade den, men det berodde på "klanten" från Fortum som kopplade bort byggströmen och monterade in den fasta anslutningen. Han ändrade fasordningen så motorn byte rotationsriktning........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Thermias skruv vs Mafas skruv

Inlägg av André »

Solpelle skrev:Hej är det någon som har goda eller dåliga erfarenheter av Thermias skruvar. Det verkar vara en hel del som kör med Mafa.
Någon som har info om priser på Thermias.

Ha de
Solpelle
Har thermiasskruv o de har då inte varit några problem under dom 1,5 ton jag kört.. :D Kommer inte ihåg exakt pris men ca 250/meter :?
Den går tyst o inga smällar som med endel andra skruvar.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Re: Thermias skruv vs Mafas skruv

Inlägg av Lager »

Hej Roli,

Spännande... luftmatningssytem, hur tycker du det fungerar?
Den jag har såldes av fd. E.K.Teknik (uppköpt av Sahlins efter kk) till deras luftmatningssystem.
- Låter det mycket?
- Kan man använda luftmatningen direkt mot brännaren? Eller har du mellanförråd? (du har iof. en bequem...)
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar