Problem med min brännarkåpa

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Problem med min brännarkåpa

Inlägg av shootking »

Vid iordningställande i höstas för att startas upp igen efter sommarens uppehåll så askade jag ur och gjorde rent brännaren ordentligt så hittade jag lite oidentifierbara, förvridna, små metallbitar liggandes i rostret samt i askan. Mycket märkligt, ha ingen aning om vart de kommer ifrån.

Nu har jag dock fått problem med att min brännarkåpa inte sitter still. Den har en tendens att åka inåt i pannan, dvs den sitter helt löst. Detta känns ju inte bra då den är till för att skydda och föra in värmen och lågan in i min panna.

Jag har ingen aning om det är något som är trasigt på min brännare. Eller vad jag saknar. Jag vet bara att förra säsongen så satt min brännarkåpa still.

Har kollat i manualen men blir inte klokare där heller...

Någon som har en liknande brännare och kan kolla hur brännarkåpan sitter fäst eller hindras från att åka in i pannan?

Mvh Jens
Senast redigerad av shootking den tis 05 jan, 2010 11:53, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vad menar du med kåpa?Den gråa skyddskåpan över hela brännaren?
Är det brännarröret som sitter löst vid anslutningen till pannan/anslutningsstosen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Inlägg av shootking »

Jag kollade i manualen till Eurofire och använde namnet de har där på själva delen...

Det jag menar är den kåpa som sitter ovanför (brännar?)-koppen där pelletsen trillar ner och förbränns. Den sitter löst och glider lätt i sitt spår, lite för lätt tycker jag. Funkade förra vintern, nu glider den väldigt lätt...
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Sidan 8. http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev11.pdf

Är den skruvad eller svetsad?Är det meningen att man skall kunna byta över eller underdel separat?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Inlägg av shootking »

Den är varken skruvad eller svetsad. Om du kollar på bilden så ser du ingen fog eller skruvinfästning mellan brännarkåpan och brännarkassetten.

Den har alltid varit borttagbar så att säga. Men nu glider den lätt som ingenting in i pannan...
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Överdelen "Brännarkåpan" sitter inte fäst mer än av sin egen fjädring i materialet. Det ska finnas två hakar på varje sida påden undre delen "brännarkasseten" och urspårningar på övredelen som hakar fast.

Du har väl tagit bort överdelen när du rengjort brännaren lite nogrannare?
Då brukar man få klämma ihop någon mm med skruvtving på nya brännare, med tiden så krymper den lite pga. värme men ska ändå tryckas ihop och föras framåt hela vägen...inte dra rakt upp. Spänningsminskningen är medräknad och därför extra spänn när den är ny.

Du körde väl rejält värmt i brännaren ett tag, kanske materialet i kåpan utmattats av det?
Kolla om du har hakarna på sidorna på underdelen, kåpans sidokanter ska gå under/i dessa när du för in överdelen. Det finns ett liten "hack" längst upp i bågen på kåpan detta ska peka framåt (in i pannan)

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar