Lyckas inte justera fläkten på en PX-21:a?
Lyckas inte justera fläkten på en PX-21:a?
Har en PX21 (som sitter i en CTC 265B), som jag just chippat upp från 5.3 till 7.x.
I samband med det behövdes ju lite justeringar, och jag passade på att låna en termometer som klarar höga temperaturer, jag kände på mig att det var lite väl bra "sprutt" i brännaren. Tur det... Rökgasen, mätt på väg ut ur pannan och in i skorstenen, är 375°...!! Jag eldar för kråkorna något rent löjligt!
Så jag tänkte då såklart minska ner fläkten, har läst tråden om inställningar och tänkte försöka få den till 180V eller så.
Men när jag skruvar på den där potentiometern (nummer 3 enligt manualen), så händer inte något alls. Fläkten går lika fort, och spänningen över den förblir konstant. Måste man starta om brännaren mellan varje justering eller något liknande? Det står inget om det i manualen, men det är väl kanske tanken att den som installerar brännaren skall "veta" sådant...?
I samband med det behövdes ju lite justeringar, och jag passade på att låna en termometer som klarar höga temperaturer, jag kände på mig att det var lite väl bra "sprutt" i brännaren. Tur det... Rökgasen, mätt på väg ut ur pannan och in i skorstenen, är 375°...!! Jag eldar för kråkorna något rent löjligt!
Så jag tänkte då såklart minska ner fläkten, har läst tråden om inställningar och tänkte försöka få den till 180V eller så.
Men när jag skruvar på den där potentiometern (nummer 3 enligt manualen), så händer inte något alls. Fläkten går lika fort, och spänningen över den förblir konstant. Måste man starta om brännaren mellan varje justering eller något liknande? Det står inget om det i manualen, men det är väl kanske tanken att den som installerar brännaren skall "veta" sådant...?
Jag "kan" inte din brännare men jag har för mig att det KANSKE var på den brännare man kan ställa matningen på högnivå medan fläkten kör full patte och på lågnivå kan man ställa fläkten men inte matningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vilken årsmodell har du?
Förmodar att du har den äldre under kåpan.
Från vänster har du, - driftmatningen - startdosen - fläkt för hög - fläkt för låg.
Samtidigt som du skruvar ner fläkten,så får du minska pot.1,för annars går den för fett.
Det skall bara dröja en stund innan fläkten skall reagera på den nya inställningen.
Prova att dra ur kontakten så du får strömlöst och sen på igen.Låt startknappen vara på.Då kommer att tända alla dioder och den kommer att blåsa rent i ca 10min och sen vänta på att pannan gått ner till starttemp.
Har du kollat så det är lagom startdos?
Hur långt går skruven vid drift?
Min går ca ett halvt varv vid hög.
När du justerar fläkt eller dos får du bara vrida ytterst lite varje gång och sen vänta på en reaktion.
Förmodar att du har den äldre under kåpan.
Från vänster har du, - driftmatningen - startdosen - fläkt för hög - fläkt för låg.
Samtidigt som du skruvar ner fläkten,så får du minska pot.1,för annars går den för fett.
Det skall bara dröja en stund innan fläkten skall reagera på den nya inställningen.
Prova att dra ur kontakten så du får strömlöst och sen på igen.Låt startknappen vara på.Då kommer att tända alla dioder och den kommer att blåsa rent i ca 10min och sen vänta på att pannan gått ner till starttemp.
Har du kollat så det är lagom startdos?
Hur långt går skruven vid drift?
Min går ca ett halvt varv vid hög.
När du justerar fläkt eller dos får du bara vrida ytterst lite varje gång och sen vänta på en reaktion.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Startdos och driftmatning är ju nu inställda så att det "stämmer" med fläkten - rätt färg på lågan och askan och inga stora mängder sinter kvar i brännarröret. Men eftersom fläkten går på full spätta, och min 265B inte klarar av att "suga upp" all den effekten, så går det ju ut massor av energi genom skorstenen... 
Hmm... Jag var rädd för att det var så att fläkten borde "svara" ganska snabbt. Jag vrider på potten - men det händer absolut ingenting. Inte ens efter trettio sekunder. Pot 1 däremot fungerar fint, jag kan justera färgen på lågan med driftdosen. Provade lite på pot 2 också, bara ifall jag hade numrerat fel. Men full fräs på fläkten oavsett inställning på justeringen. :-/
Jag är van vid att serva elektronik, så jag får nog ta en titt på den där potten. Skall ändå aska ur ikväll, får montera bort kretskortet och se om något är uppenbart kass. Det verkar ju väldigt skumt...

Hmm... Jag var rädd för att det var så att fläkten borde "svara" ganska snabbt. Jag vrider på potten - men det händer absolut ingenting. Inte ens efter trettio sekunder. Pot 1 däremot fungerar fint, jag kan justera färgen på lågan med driftdosen. Provade lite på pot 2 också, bara ifall jag hade numrerat fel. Men full fräs på fläkten oavsett inställning på justeringen. :-/
Jag är van vid att serva elektronik, så jag får nog ta en titt på den där potten. Skall ändå aska ur ikväll, får montera bort kretskortet och se om något är uppenbart kass. Det verkar ju väldigt skumt...
Om elektroniken för reglering av fläkthastigheten gått sönder kan du göra en plåtbit och klämma fast för fläktens luftintag som ett spjäll, två korta plåtskruvar kanske inte skadar fläktkåpan. Får du lagom strypning där så kan pelletsmatningen minskas och effekten bli lagom.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Har nu plockat ut kretskortet och tittat på konstruktionen (det är spännande att se hur proffsen bygger sina grejor). Det fanns inga uppenbara konstigheter.
Provade att vrida och mäta extra noggrannt, och det visar sig att det faktiskt _blir_ en förändring på fläkten. Från 238 V över fläkten på "maxhastighet" till 220 V på "minhastighet".
Så problemet är inte att fläkten inte går att justera, utan att den är för okänslig i inställningen. Nåväl. Jag satte fläkten på absolut lägsta blås, och lyckades då sänka uttemperaturen från 370°C till 230°C. Det är fortfarande för mycket, men åtminstone inte lika _vansinnigt_ för mycket.
Om jag känner att det inte duger så skall jag prova Torstens fina tips och täcka för insuget lite.
PS. Kan passa på att rapportera i en annan diskussion jag sett flyga förbi här - när man chippar upp, byter man processor eller bara program? Kollade på konstruktionen när jag ändå hade kortet ute: chippet man byter är en processor, med programmet inlagt i, så man byter bägge samtidigt.
Provade att vrida och mäta extra noggrannt, och det visar sig att det faktiskt _blir_ en förändring på fläkten. Från 238 V över fläkten på "maxhastighet" till 220 V på "minhastighet".
Så problemet är inte att fläkten inte går att justera, utan att den är för okänslig i inställningen. Nåväl. Jag satte fläkten på absolut lägsta blås, och lyckades då sänka uttemperaturen från 370°C till 230°C. Det är fortfarande för mycket, men åtminstone inte lika _vansinnigt_ för mycket.
Om jag känner att det inte duger så skall jag prova Torstens fina tips och täcka för insuget lite.
PS. Kan passa på att rapportera i en annan diskussion jag sett flyga förbi här - när man chippar upp, byter man processor eller bara program? Kollade på konstruktionen när jag ändå hade kortet ute: chippet man byter är en processor, med programmet inlagt i, så man byter bägge samtidigt.

Jag lyckades bränna tyristorn på kretskortet som styr fläkten, genom att slarva med probarna då jag mätte spänningen. Resultatet var att fläkten gick på fullvarv hela tiden. Köpte en ny tyristor för "nästan gratis" i en elektronikfirma så funkade den fint igen. Den är lätt att byta, klipp bort komponeneten och löd loss ett ben åt gången (tre ben)
Det är inte någon "tyristor" som styr fläkten det är en TRIAC på det gamla är kortet en B139. Den sitter högst upp i det högra hörnet på kortet.
Det samma typ på det nya kortet till PX21 men den är ytmonterad.
Det går bra att ersätta den med en B139 men anslut inte mittenbenet.
Blir det kortslutning på ledningen till fläkten går nästan alltid denna komp. sönder och fläkten går på högsta varv så snart det finns spänning till brännaren.
Det samma typ på det nya kortet till PX21 men den är ytmonterad.
Det går bra att ersätta den med en B139 men anslut inte mittenbenet.
Blir det kortslutning på ledningen till fläkten går nästan alltid denna komp. sönder och fläkten går på högsta varv så snart det finns spänning till brännaren.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Re: har också fel på fläkten
min fläkt går på fullt oxå, kan ingen lägga upp bilder på vad det är man ska/kan byta.
Jag har testat och dragit ut och vänta och sedan satt i kontakten. men den startar fläkten direkt, men det ska den väl tydligen göra för att blåsa rent vid ett ev strömavbrott.
Men fläkten stannar inte utan den går på fullvarv även när den tänder glödspiralen. sen är det fullt blås tills den slocknar...
normalt har den gått så här,
börjar med att tända glödspiralen ca 1min
sen startar den fäkten och sen tänder den efter ca 1-2min. håller på totalt med tändfasen i ca 8-9min innan den går över till driftfas.
Var ner ock kollade till brännaren nu, fläkten går även när brännaren står i viloläge. Fulleffekt nu med, vad tror ni? Jag sotade i måndags så det måste hänt något då. Innan har de gått som en klocka. HJÄLP!!!
kan man köpa ett nytt kretskort? pris? var?
Jag har testat och dragit ut och vänta och sedan satt i kontakten. men den startar fläkten direkt, men det ska den väl tydligen göra för att blåsa rent vid ett ev strömavbrott.
Men fläkten stannar inte utan den går på fullvarv även när den tänder glödspiralen. sen är det fullt blås tills den slocknar...
normalt har den gått så här,
börjar med att tända glödspiralen ca 1min
sen startar den fäkten och sen tänder den efter ca 1-2min. håller på totalt med tändfasen i ca 8-9min innan den går över till driftfas.
Var ner ock kollade till brännaren nu, fläkten går även när brännaren står i viloläge. Fulleffekt nu med, vad tror ni? Jag sotade i måndags så det måste hänt något då. Innan har de gått som en klocka. HJÄLP!!!
kan man köpa ett nytt kretskort? pris? var?
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Re: har också fel på fläkten
Pelletsbilen säljer sådana men din lokala försäljare borde även få framNiklas80 skrev:kan man köpa ett nytt kretskort? pris? var?
Pelletsbilen har fått lite dåligt omdöme sista tiden har jag sett här på forumet.
själv hade jag inga problem när jag bestälde.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... panel.html
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Re:
vill bara tillägga för er med det fel som Kurre_44 beskriver att hans lösning funkar utmärkt.kurre_44 skrev:Det är inte någon "tyristor" som styr fläkten det är en TRIAC på det gamla är kortet en B139. Den sitter högst upp i det högra hörnet på kortet.
Det samma typ på det nya kortet till PX21 men den är ytmonterad.
Det går bra att ersätta den med en B139 men anslut inte mittenbenet.
Blir det kortslutning på ledningen till fläkten går nästan alltid denna komp. sönder och fläkten går på högsta varv så snart det finns spänning till brännaren.
Gjorde det själv på en px21 som bara gick på högvarv efter att fläkt bytts ut.
Åkte till elfa o köpte art nr 72-018-17, komponentnamn BT139-600. Lödde dit den enligt instruktion. Sedan går px21:an som en dröm igen.
Stort tack för infon.