EcoFlex verkar inte klara av kylan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

EcoFlex verkar inte klara av kylan

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Hej!

Har nu kört min nya EcoFlex i drygt en månad. Allt har fungerat väldigt väl tills nu. Pannan klarar nu inte av att gå upp i temperatur, den står på ca 60 grader i panntemperatur.

Till saken hör att jag i söndags, efter ca en månads drift, sotade pannan för första gången. Askan såg bra ut. Pannan är injusterad av installatören. Ska också sägas att jag har ett 1800-talshus på ca 250 kvm och det kräver högtemperatur. Har 60 grader satt som lutning.

Inställningarna som satts av installatören är:
Brännartyp 15 kW
Hög skruv 68
hög fläkt 40
Låg skruv 42
Låg fläkt 24
Min 0

Det ser ut att vara fabriksinställningar för hög-läge och något justerade för låg-läget.

Jag provade nu på morgonen att aktivera 20 kW som brännartyp för att se om detta ger någon effekt.

Har ni i forumet några förslag att ge mig? Ska inte 15 kW läget klara av att hålla panntemperaturen när det blir kallt (15-25 grader kallt)? Kommer jag att få någon effekt av 20kW-läget eller blir det problem med detta?
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Vad har du haft för energiförbrukning tidigare ?
Vad har du för radiatorer ? Hur är de dimensionerade i kapacitet ?

Prova att höja tempbegränsning från shunten till 75 grader, 60 grader är ofta för lite till -25 i många gamla hus med taskig isolering och gamla fönster.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Hej,

Förutsatt att ditt värmebehov är lägre än 15kW(fullt öppen shunt, sjunkande panntemp);
Det finns en inställning för högsta temp till radiatorerna. Fabriksinställning är 60 grader. Det borde göra att du klarar att värma ditt hus ner till -15 med lutning 60 på kurvan, sen går den i taket. Prova då att ställa upp gränsen till tex 70 grader istället.

Om ecoflexen ändå skulle vara för klen så får du kolla hur elpatron är inställd. Där kan du få upp till 9kW extra effekt utöver vad brännaren ger.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Tack för svaren. Detta med högsta temp till radiatorerna har jag missat. Ska justera till 70 grader.

Men oavsett detta så funderar jag på själva panntemperaturen. Borde den inte på 15 kW-läget kunna orka över 60 grader? Nu har pannan stått på 20 kw sedan kl 7 i morse och när jag var ut i pannrummet senast, så var panntemperaturen 76 grader, vilket verkar OK. I och för sig har utetempen stigit till just nu 11 grader. Det kanske är något jag får leva med att vid ca 10 grader kallt eller mer så är det 20 kW-läget som gäller.
Elpatronerna är ställda att ge 9 kW, men jag har tempen på elpatronerna ställd på 50 grader, så de har inte gått in.
Det känns bättre om inte annat så ur ekonomisk synpunkt att köra på 20 kW om 15 inte räcker istället för att använda elpatronerna.Har för mig att jag läst att det varit problem med detta läge. Är det någon som vet vad det är för problem som kan uppstå?
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Ecoflex som gått på hög effekt har ofta sotat igen totalt. Det har inte funkat att ta full märkeffekt ur dem.

Du bör höja radiatortemp till minst 75 grader för att ha buffert, har för mig att 4 grader höjning på raditortemp ger 1 grad temphöjning inomhus.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Har nu varit ute och höjt max radiatortemp till 75 grader. Ska fortsätta med 20 kW läget så länge som tempen ligger under -10 och ha lite koll på hur askan, rökgastemp och annat ser ut. Får ställa ner till 15 kW när det blir mildare, vilket förhoppningsvis inte ska dröja för länge.

Tack för svaren.
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har för mig att 20kW kräver större brännarkopp. André har väl ordentlig koll på den biten.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag kör med 57 graders lutning då mitt hus åxå kräver mkt värme. Jag har dock höjt till 80 i panntemp. Den är normalt 70 grader. Jag har inga problem med att hålla 22 grader inne i 100 kvm 60-talshus.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kör med 15 kW läget (samma inställning på låg och hög). Glömde säga det.
Senast redigerad av Stugsittaren den tor 31 dec, 2009 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag kör med ca 12kw på låg och 15 kw på hög, lutn 45 grader. det går bra när det är över 10-minus , blir det kallare så hinner panntempen skjunka till 73 grader och då går hög-läget på. Har haft -19 en natt som mest, men det gick bra. Däremot så tycker jag att den "drar" mycket pellets, 784kg i dec vid en medeltemp på -3,5 . Kör forfarande bara med ute-givare för att få så rätt värmekurva som möjligt.
Gott nytt år Ecoflexare.
Mvh Vatsug
Ps Panntemp 80 grader.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kan det vara så att du får stora förluster pga lågt värmetillskott vid låg effekt? Min tanke med hög effekt är att få till så hög temperaturskillnad som möjligt för att föra över mest möjligt till vattnet.

Om du vill testa kan du skriva ner värdena för låg resp hög för att sedan ställa både hög och låg till samma. Förslagsvis först bara värdena från låg sedan byta till värdena från hög på bägge för att se om förbrukningen förändras.

Idealiskt vore att sedan testa mot bara elpatron under likvärdiga förhållanden.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Hmm, jag har faktiskt funderat på att köra på 15kw på både hög o låg. Verkar som att förbrukningen är 2säckar/ dygn oavsett om det är 10-15 minus eller 5-10 minus. Jag har ett streck runt om i mitt Mafa-förråd som jag håller struket mått.Vad ligger du på för förbrukning nu ? Jag har ju visserligen lite mer bi-utrymmen , men boytan är ju ganska lika.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vet inte riktigt eftersom jag ett bulkförråd men knappt 20 kg/dygn brukar det bli i snitt mellan dec-feb. Ca 500 - 600 kg per månad 3 ton per år.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Oj, det var skillnad det. 4,1-4,6 ton/år här.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och mitt hus suger 6½t/år
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar