EXTREM sintring

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

EXTREM sintring

Inlägg av Morre »

Hej!

Jag har bytt pellets och har fått EXTREM sintring.
Vad beror det på..?

Vad jag har kunnat hitta här så skulle det bero på sand/skräp i pelletsen?

Någon som vet om man kan göra något åt detta eller man skall bara skicka tillbaks pelletsen??

Jag har aldrig haft problem med detta innan.
Normalt så brukar det bara ligga 1-2 cm längst ner i sintrings koppen på 1-3 veckor.
Nu fylls nästan koppen på en dag...?

Dessutom så trillar inte allt ner i koppen???

Några tips?
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ja, det är säkert dålig pelletskvalitet.

Jag köpte billig(?) baltpellets från www.biopellets.nu och det var rena dyngan att elda med. Fick stora och tunga sandklumpar på bara ett dygn i brännare, så jag var tvungen att rensa den varje dag(!)

För att kunna åka på sportlov en vecka fick jag nödköpa lite Agrolpellets så den gick en vecka utan tillsyn...

Jag kommer _aldrig_ köpa annat än pellets från någon av de kända svenska tillverkarna igen.

Visst, baltpelletsen kanske kostar några hundralappar mindre...men jobbet det förde med sig gjorde det tusenfalt "dyrare"...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

hej morre.

Du har inte provat med att sänka tempen på förbränningen.
prova med ca 20-30 grader och se om det inte blir bättre.
Kan ju vara så att pelletsen har lägre asksmältpunkt vilket gör att det sintrar mer. Vet inte om det fungerar med kan ju var värt ett test.
Senast redigerad av deasstore den mån 14 dec, 2009 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Kan man sänka förbränningstempen på en sådan brännare?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

ojj!! den tidigare svaret var menat till morre!! (har ändrat det nu)

Japp.
Man kan justera brännarkammarens temp på biona.
Själv så kör jag 680 graders temp på kammaren. Obs att det inte är tempen på förbränningen av pellets utan tempen på kammaren.
Tempen på rostret där pelletsen brinner är mycket högre.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Bra finess. Skulle gärna ha den på min brännare.
Då kan man verkligen ha koll på processen.
Nu ska jag ut och leta tempgivare m,m, snart så loggar jag.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

ja .. dä är mycke man vill ha.. =)
Själv så skulle kunna tänka mig en baxi innova 30.
ska vi byta..=P :lol:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Hej!

Tack för tipset! provade att sänka tempen medn det var ingen skillnad...

Pratade med killen som levererade pelletsen och han hade tydligen märkt av detta själv också... tydligen dålig pellets...

Ska få ny pellets.

Bara tråkigt att behöva ha koll på brännaren hela tiden, som sagt man kan ju inte lämna brännaren mer än en dag utan att den är full av skräp.

Ska prova att blanda ut den med bättre pellets.
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Vet inte om detta kan hjälpa dig, men jag skulle föreslå att kontrollera, att luftutgångarna på rotorn inte är igensatta. Jag har själv råkat ut för att det var dålig fart på brännaren och att det stannade en mängd "slagg" i brännkammaren (vilket jag aldrig haft problem med tidigare). När jag kontrollerade rotorn var den sliten (skall bytas) och öppningarna till rotorvingarna för luften var nästan helt igensatta. Det var lite meckigt att sätta tillbaka rotorn, men det blev bättre fart på brännare efteråt.
Mvh Roberg
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Har haft lite smärre problem med sintring med senaste omgången av pellets. Brännaren ville stanna hela tiden och efter 3-4 timmar var rotorns lufthål helt igen sitntrad!!!

Jag testade och pustade i flera omgångar och har dessutom beställt ny rotor och fläta och packningar

Testade igår igen att putsa och damsuga ur alla skrymslen och vrår....ställde dessutom ner minimatningen till 13% och nu har brännaren gått klanderfritt i 6 h i flera omgångar efter det...Har inte öppnat brännarkammaren för att kolla hur mycket det sintrat utan kör efter principen att ifall det funkar så skall man inte röra det...

Återkommer
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Orsaken till problemen börjar vara klarlagt...pellets av undermålig kvalitet. Brännaren sintrar helt igen på 4-6 timmar Har efter den tiden vingarna fulla med tjocka tjocka klumpar. Pustning och samma upprepas igen och igen och igen Nu har desutom tempgivaren som sticker in i brännakammaren gått sönder samtidigt som givaren gav upp och rotorn hade fastnat NYA DELAR för inbesparingen som gjordes med den förmånliga pelletsen....aldrig mera FÖRMÅNLIG pelleest.

Har varit inne på Nibes sidor och börjara fundera på värmepump....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Jag kontaktade leverantören och han sa att han hade själv också märkt att pelletsen var dålig.

Han har lovat att byta ut pelletsen men jag är skeptisk till att köra deras pellets i vilket fall...

Köpte några säckar på byggmax istället för att prova och problemet var ur värden....
Denna pelletsen sintrar nästan inte alls.

Men eftersom jag har haft så stora problem med pelletsen på sistonde så har jag också börjat fundera på värmepump.......

När jag har räknat på VP så tror jag att jag kommer att tjäna ca 10 000:- om året jämfört med pellets. Plus att jag slipper allt jobb och dessutom kunna sova lugnt på nätterna.

3 ggr så har mitt brandlarm löst ut med denna pelletsen, vilket inte har byggt upp mitt förtroende precis...

Vet inte riktigt vad som händer men när den inte detekterar låga och försöker start igen så tror jag att det har bildats gengas i pannan.
När den sen tänder igen så "exploderar" detta och "spottar" ut massor med fin aska genom luckan i ved delen och då löser brandlarmet......

Inte så roligt när detta händer när man ligger och sover.....
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Allvarligt det här när man börjar diskutera vp på detta forum
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Morre..

Wow en sådan vp skulle jag vilja ha mä. Om jag nu tjänar 10 000 på det..=) Skämt åsido. Det tar ett tag innan man kanske spara in på en sådan jämfört med pellets. Vet ju inte vad du har tänkt dig för vp. Men jag antar att det är bergvärme. Annars i dessa kalla tider så är det väll inte så roligt att ha luft-vatten vp. De kör nog mest på el när det kommer under -10°.
Men även jag har funderat på jord eller berg vp. Skulle vara skönt att ta en öl istället för att hålla på med sotning. Samt att tjatet- ska du gå ner dit igen! skulle helt upphöra. :lol:


Usch låter otäckt dä dära med gengassmällar.
Har du provat några andra inställningar som tex större startdos eller längre tändningscykel. Det känns som att flamsensorn ändå börjar vara sliten för din del?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

har provat lite olika inställningar men inget bättre resultat....

Flamsensorn?? förmodar att du menar Fotomotståndet.
- jo det kanske skulle kunna vara slitet.... men det tror jag inte riktigt på..... då skulle jag ha samma problem med vilken pellets jag än kör med.....eller??

besparingen utav 10 000 är en uppskattning.
Jag kom fram till den när en bekant hade problem med sin VP och fick köra på elpatronen.
Vid det tillfället så körde jag också med elpatronen i min panna.

Vi bor ca: 5km från varandra.
Upskattar att husen har ungefär samma värmeförluster/isolerings grad och storlek.

Då räknade jag ut en tim förbrukning av båda husen genom att bara dela kw/h med antal timmer mellan avläsningarna av inkommande el.
Nu kanske vi använder olika mycket el i allmänhet men vi har ungefär samma förbrukningar.

förbrukningen var då nästan samma, deras något högre.
Sen tittade vi på fakturorna och framräknad års förbrukning.
Utöver detta så adderade jag på min pellets kostnad under fjol året.

Med dom siffrorna så skulle jag kunna spara ca: 10 000:- pluas att jag slipper jobbet med pellets och sot.

Deras VP är jordslingor och det är väl det som jag funderat mest på om jag skulle byta.... visst en luft/vatten fungerar ju bra idag men jag tycker dom väsnas ganska mycket...

Jag kanske har fel i mitt tankesätt eller inte kan gämföra så....? komentar??
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
Skriv svar