EXTREM sintring

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja... du räknar ju inte in installationskostnad på 80-110kkr, skulle du då spara 10kkr per år vid att byta kommer det att ta mellan 8 och 11 år innan du går break-even och då utan räntan inräknat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp jag menade fotomotståndet. Fick bara inte fram ordet när jag skrev förra gången..

Ja det känns ju som du har fått skitpellets.. Men då undrar man ju varför du har fått det.. Jo man vill ju hela tiden har det billigaste alternativet. (även jag)
Och det har bara slutat i problem med aska, dålig förbränning och driftstopp.
Sedan att den är smulig verkar inte biona-brännaren ha några problem med. Iallafall inte min. Det fungerar men kan bli lite mer aska.

Vad gäller installation av vp, Så råder inga tvivel på att om att det kan vara värt det om man ändå tänkt byta sin gamla panna eller nått.
Jordvärme är väll lite billigare att installera än bergvärme. (tror jag)
Där kan man med rätta kontakter få tag i någon som gräver för en billig penning. Det jag har läst är väll rådet att man ska installera sådant där det är rikligt med vatten i jorden och man får räkna med uppgrävd trädgård. (fast gräs växer ju fort)

Sedan är det ju så..Man betalar för det man får. Du får ett underhållfritt system som på tid och längd blir en billigare lösning. Tror nog att ett hus idag är lite mer värt i köparnas ögon om man har vp.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Problemen med pelletsen glömms bort när man eldat några ggr med torr björkved i pannan och lagt Bionan på hyllan i väntan på att leverantören kommer och tömmer pelletsförrådet...Det går så enkelt att plocka pannan full med ved tända på och komma igen ner i pannrummet efter 3-4-timmar och konstatera att tankarna klockat in på 105 grader från att ha startat på 45....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Zwentomen..

När man läser sådant så blir man nästan lite avis..
Det låter som en dröm.. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Nya delar till bionan i posten idag. Och pelletsleverantören kommer och tömma förrådet imprgon efter det skall jag hålla mig till dyraste och kvalitetsmässigt den bästa pelletsen hädanefter aldrig mera söka efter förmånliga alternativ aldrig aldrig
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Zwentomen

Hur kommer det sig att du eldar med pellets..? Är det bara under vissa tider när man inte orkar med att elda med ved.
Själv så skulle jag nog heller elda med ved nu när det är så kallt och pelletsen har blivit så dyr.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Praktiska orsaker: Är ibland bort över natten i jobbet och frun vägrar elda (skulle helst se att vi hade bergVP) Så då får Bionan jobba så bra den kan.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Skitpelletsen bort och brännaren gått 26 timmar utan problem med sintring...Härligt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar