CTC + Viking BIO

Skriv svar
merry
Ungskog

CTC + Viking BIO

Inlägg av merry »

Hej alla !
Skiver för min grannes räkning. Han har som rubriken säger en viking bio installerad i en CTC 1200. Han har det senaste året haft 35 avbrott på brännaren. Dom flesta larmen har indikerat " att fläkten har lagt av" eller för hög omkring temperatur. Tror att han har bytt snart allt på brännaren. Dörren till garage står öppen så det inga problem med tillluft. Någon som har något förslag på lösning ??
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

1:Om det är full sula på brännaren ...ställa ner effekten
2.

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om effekten är för hög för systemet blir mottrycket för högt vilket ger för hög temperatur i .... ja, där den avkänner sånt.

Detta betyder att ronalds råd om att skruva ner på effekten kan vara alldeles rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sitter brännaren monterad med utbyggnadsstos?

Fläktindikationen, såvida fläkten går normalt efter reset, låter väl närmast som ett elektronikfel.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

För några år sedan (när jag installerade min -06) så hade väl VB lite bekymmer med fläktarna. Brännaren larmade för "fläkt ur funktion". Det hade väl främst att göra med att de var känsliga för "spikar i nätet" (strömtillförseln). De som hade ojämn sådan fick fläkt + ett chip utbytt (jag var en av dem) och problemen var borta. Förutsatt att det var nyinköpta grejor med garanti kvar förstås.

När fläkten har varit i drift ett tag blir det skit/damm på fläktbladen och då kan man också få driftstopp med "fläkt ur funktion". Jag är själv i det skedet nu... Enligt VB så ska man vara försiktig med att använda tryckluft för att få bort dammet. Jag har provat med att blåsa "lite försiktigt" men det räcker inte. Längre än så har jag inte kommit, men jag har läst om andra som har rensat fläkten (med tandborste?) och nått framgång.

Hoppas att du blev klokare av detta,
Mvh
Thomas
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

Är pannan ordentligt ursotad? 1200an är ju likadan som 1100an i uppbyggnad och jag har samma brännartyp och har än så länge inte haft ett enda driftstopp. Pannan klarar gott o väl brännarens effekt, men frågan är ju om det är bra drag i skorsten mm, annars får du ju mottryck och garanterade driftstörningar.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Skriv svar