Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetssynpu

shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetssynpu

Inlägg av shootking »

Hej

Jag är lite nyfiken på vad det finns för betämmelser ur brandsäkerhetssynpunkt för förvaring av pellets? Vart kan man hitta dessa bestämmelser? Får man förvara pellets hur man vill? I samma rum som pannan? Vilka volymer?

Finns det några krav på brandklassade dörrar i ett pannrum? Brandlarm?
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Faktisk beror det på när (årtal) pannan blev installerat till fastbränsle.
Är det en nyinstallation, alltså inte bara pannbyte från kombi/ved till pelletspanna, är det installationsårets regler som gäller.

Har du bytt din "enbart olja" panna till pellets är det en ändring av bränsleform som ska anmälas (varierar från kommun till kommun) men iaf. till sotaren och det ska sannolikt utföras ett brandbesiktning.

Min panna är en kombi (ved & olja) från 1972 varför reglerna från 1972 (installationsåret) gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det verkar vara sotaren som är han som bestämmer vad som gäller, i vissa kommuner är det ett elände att ens ha pelletsäckar i pannrummet, i andra skiter dom fullständigt i det så det finns ingen logik alls, det beror helt på vilken sotare du har.

Nu helt plötsligt efter 50 år har sotaren bestämt att min pannrumsdörr inte är godkänt så den måste modifieras med plåt eftersom taket utanför denna dörr är i trä.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Ja dessa sotare är klart nyckfulla. Första gången som han gjorde brandskyddskontroll klagade han inte på mitt pelletsförråd som bestod i en plast/regntunna på ca 160 liter stående på en plastback. Andra brandskyddskontrollen var detta dock ej ok. För osäkert sa han. Sen att den stått där utan problem i 9 år hade ingen betydelse. Fick köpa mig ett Mafa förråd.

Har ingen pellets direkt i pannrummet (förutom förrådet) utan i rummet utanför så vad som gäller - för min sotare - avseende brännsle i pannrummet vet jag inte.

Dock vet jag att när jag körde olja för 10 år sedan och hade travat massa blöt ved i pannrummet (ca 0,5 M från pannan) gnällde han om att detta inte var bra.

Så det har nog frågan om både mängd och hur nära själva pannan bränslet står/ligger.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Somliga saker som varit ok i 50 år kanske varit ok för att ingen kompetent har besiktat tidigare. Att det inte brunnit kan ju också vara ren tur.
Våra sotare och inspektörer har trots allt en hel del utbildning som många av oss hobbyexperter saknar.
Gamla hus brinner minst lika bra som nya.

Ju äldre de är desto snabbare brinner de. Speciellt om taken är av trä, Minsta acceptabla nivån på brandskydd är väl gips i tak och väggar?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Vi ska nog inte sparka på sotarna, det är inte dom som skrivit lagarna och reglerna.

Om jag inte missminner mig helt är det upp till respektive kommun att se till att brandchefen tolkar dessa lagar och regler och sedan delegeras det till en sotarmästare att tillse att dessa lagar och regler följs och detta sker genom att sotarna i det sotningsdistriktet åker ut och gör besiktning utifrån vad kommunen/brandchefen bestämt.

(Reserverar mig för hur den exakta delegationsordningen i kommunerna ser ut.)

Boverket - Avsnitt 5 Brand

Brandskyddsföreningen - Lagar och regler - Länkar till lagar och regler om sotning och brandskyddskontroll

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - Publikationer
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Rayyan skrev:Somliga saker som varit ok i 50 år kanske varit ok för att ingen kompetent har besiktat tidigare. Att det inte brunnit kan ju också vara ren tur.
Våra sotare och inspektörer har trots allt en hel del utbildning som många av oss hobbyexperter saknar.
Gamla hus brinner minst lika bra som nya.

Ju äldre de är desto snabbare brinner de. Speciellt om taken är av trä, Minsta acceptabla nivån på brandskydd är väl gips i tak och väggar?
Nja...inte alla gamla hus brinner fortare iaf inte om de har en gedigen timmerstomme. Enligt boverkert skall pannrummet vara en brandcell som inte sprider branden vidare inom 60min brukar i praktiken innebära dubbelgips samt en klassad dörr. Det konstiga är att i vardagrummet kan man elda utan några som helst klassningar på själva rummet :shock: . Soffor och annat brännbart i vardagsrummmen innehåller ju även de likt pellets förvarad i pannrummet mkt energi.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Hos mig har inte sotaren klagar vid brandskyddskontrollen eller annars om pelletsen som står i pannrummet. Har en pall ståendes där oljetanken stod tidigare och brevid den en trave med ved. Blir väl ca 2 meter framför pannan som närmast för veden och pallen med pellets kanske 2.5 meter. Sen har jag en halv pall ståendes på samma sida som pannan i pannrummet och den står nog 0,5 meter från sidan av pannan.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Skall bli kul att se vad sotarn säger om placeringen av mitt pelletsförråd. Vid besiktningen så fanns inte förrådet där men jag sa att det skulle bli ett förråd där och då sa han inget.

Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Var en spännande lösning på pelletsförråd vart har köpt det?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Det är en gammal Janfire PelliStore, dvs föregångaren till PelliStore PCS, som är köpt begagnad på blocket.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

läst igenom tråden..

Förstår inte varför sotaren ska klaga på att ha pelletsäckar i pannrummet.

Pannrummet ska ju fungera som en brandcell om det skulle börja brinna.
Om allt är okej vad det gäller materialet i tak,väggar och dörr. Ska de väll inte slå ner på att man har pelletssäckar i panrummet 2 meter ifrån pannan. Skulle det mot all förmodan ta eld i dem så ska väll brandskyddet ändå vara tillräckligt för att hålla branden i innanför pannrummets väggar i 60min.
Har det gått så långt så har väll brandlarmet varit igång i flera minuter.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Jag har aldrig haft några problem med min placering av pellets och ved i pannrummet. Har drygt 4 pallar pellets och minst 4 kubik ved i pannrummet. Aldrig någon som sagt något om det.

Närmsta pelletspall står väl cirka 150 centimeter från pannan.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Mycket riktigt, pannrummet skall fungera som en brandcell, det hände mig när jag hade brandskydd sist...han underkände mitt pannrum eftersom taket var av trä (plankor) ?!? Vadå trä sa jag, det är betong! Han hade bara gjort en visuell kontroll av taket och det är rågjutet med plank som form, därav strukturen på det...

Över lag var de otroligt oproffsigt gjort hela besiktningen, han gjorde flera missar och det med taket skämdes han för ordentligt.
Hade jag haft ork hade jag anmält detta för komunen.

Kan bara säga så här, de är extra griniga om man sköter sotningen själv, eftersom de tror sig vara bäst på det själva...inte min sotare ivartfall :roll:


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag ringde och pratade med sotaren (chefen) i mitt distrikt i helt andra ärenden (fakturor och intervall)
Gled in på ämnet "egensotning" han tyckte inte att det var problem för sin egen försörjning.
Han välkomnade min fundering med egensotning.

Dessutom berättade han att av ca, 30 examinerade egensotare så var det 2-3 som verkligen sotade själva. Hans teori var att folk (som vi) vill veta vad som händer och sker och med kunskap så förstår man mer.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar