Inkörnings problem

Skriv svar
Göran.J
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 30 apr, 2005 19:52

Inkörnings problem

Inlägg av Göran.J »

Hej har för 2veckor sen köpt ny panna och brännare.Pannan är en Focus Pe20 och brännaren är en Greenenergy.Har haft lite inkörnings problem dels med för liten start dos(Så brännaren har inte startat) och även ojämn pelets dosering från skruven.Min skruv går ca 1sek stannar i 15sek,problemet är ibland kommer en heldrös med pellets och ibland kommer inga.Så jag har försökt följa upp det problem dels med att titta in i pannan och se hur det brinner och det varierar mycket förstås,ibland ser man bara lite fyr inne i brännar röret,och ibland brinner det otroligt mycket.Har även kollat skorstenen och när det brinner så häftigt så väller svart rök ut.Har också haft lite för låga rökgastemp,men det visades att det var rökgasmätaren som inte var tillräckligt långt in,så efter att jag kört in den en bit till fick jag rökgaser på ca 170-180grader innan låg den på ca120-150grader.Min fråga är om någon vet hur man skall få skruven att mata pelletsen in i brännaren jämt så att man får en jämn och fin låga i pannan. Jag tror vinklen på skruven är rätt ca 45grader.Min levrantör vill att jag skall vänta och se hur hur hålet på skruven är i förhållande till mitt veckoföråd.Så att pelletsen kommer ner i skruven ordentligt.

Göran/Ny i gamet
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hur är den inställd ?? Har du prövat ändra bränslematningen??
Här har du info. hur du ställer in den men du kanske har
sett det ,,,,, :roll:
http://www.greenenergy.nu/pdf/Manual_1_75_pellets.pdf

http://www.greenenergy.nu/pdf/Bruksanvi ... ellets.pdf
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Göran.J
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 30 apr, 2005 19:52

Inlägg av Göran.J »

Hej! Jag har provat olika inställningar 0,9-1,2sek,men tyvärr hjälper inte att ställa tider eftersom det blir samma procedur ibland mycket och ibland inget.Man skulle kunna tro att pelletsen kasar bak i skruven och sen packar sig,därutav så stora mängder ibland.Har även provat att sänka skruven med samma resultat.Har även kollat startdosen och den kan variera från 4-6dl.Pelletsen är torra och normala i storlek.

Göran.J
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Har du rätt lutning på skruven?
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Göran.J
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 30 apr, 2005 19:52

Inlägg av Göran.J »

Jag tror att den ligger ungfär rätt,men är inte riktigt säker.
Kanske det kan hjälpa öka skruven eller minska skruvens hastighet.
Det är inte så roligt när det kommer svart rök ur skorstenen,eller ingen rök alls p.g.a det brinner knappt i pannan.

M.V.H
Göran.J
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hoppas att du har fått rätta till och väl funger som du önskar :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar