Mysko fläktproblem på kmp px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Niklas80
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 20:59
Ort: Jönköping
Kontakt:

kortslutning?

Inlägg av Niklas80 »

får känslan av att de är kortslutning någonstans. men man måste nästan kolla och ser höra shjälv för att förstå.
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Funderar på om det kan vara ide att torr köra den. Utan pelletsmatning, och en glödlampa istället för tändelement.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Nojje
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 02 okt, 2007 19:12
Ort: Myresjö

hallå

Inlägg av Nojje »

jo jag har fått det förslaget av en polare åxå , men brännaren tänder ju, så elementet e det inget fel på, utan fläken får för lite strömm, men jag får nog krypa till korset å köpa ett nytt kort, för ingen tycks veta vad det kan va för fel. =(

förbannat synd att de inte har kvar systenet med utbytes kort
CTC 1100 family-98 å PX21 nya termostater å shuntmotor Tegelhus från -64 på 91+87 treglasfönster
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag skulle nog tänka till innan jag köpte ett nytt kort ..först skulle jag testa fläkten mer ingående och då menar jag att inte enbart lita på att den snurrar vid 220 volt ..kan ju vara fel på fläkten att den inte orkar igång vid låga volt tal och för att testa den så behöver man ju endast en spänningsvariator som du själv vrider på ratt till önskad spänning vilket du kan mäta på utgående på variatorn ..du beskriver att fläkten går ryckigt och surrar högt fast du har 100 volt och det gör mig misstänksam genast och kanske enklast att prova någon annan fläkt för att se hur den reagerar ..att prova fläktutgången med lampa tror jag inte så mycket på för att en lampa är för liten last ...men kanske en hårfön som har funktion så att man kan stänga av värmen och endast blåsa kall luft med ....och om det fortfarande är lika så tror jag utan att ha tittat närmare på kortet att det sitter en tyristor på kortet vid utgången till fläkten och jag gissar att det är den tyristorn som gett sig eller transistorn som styr tyristorn.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kan du inte mäta (logga) spänningen till fläkten ?
Kom att tänka på kan det inte vara knas med termostaten som monteras i pannan ..ja följ den svarta kaben med vit kontakt in i pannan ..jag kör alltid vid testkörning utan orginaltermostat ..jag lägger ett vanligt motstånd på kontakten ..vilken resistans det ska var minns jag inte men om jag inte minns fel så finns uppgifterna i manualen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Nojje
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 02 okt, 2007 19:12
Ort: Myresjö

..

Inlägg av Nojje »

fick krypa te korset när det blev minus 21 å köpa ett nytt kort.. 3300 gick kalaset på. men nu funkar det iaf =)
ska ta en grundligare titt på kortet, nu när man inte har någon stress...

återkommer i fallet...

tack för alla tips
CTC 1100 family-98 å PX21 nya termostater å shuntmotor Tegelhus från -64 på 91+87 treglasfönster
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det ville ju vara en bra idé att få lagat kortet o ha det i beredskap, nästa gång det knasar sig vid -21 är det faktisk guld att ha på hyllan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
taktsa
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 03:03

Tråden har ebbat ut men hur gick det??

Inlägg av taktsa »

Jag sitter på samma problem just nu !

Hur gick det med gamla kortet, är det felsökt, hittade du strulet med vad som var fel på det kortet.

Jag är illa tvungen att göra som du och lösa ut ett nytt kort antagligen, det vore snällt om du hade lösning på problemet med vad som skall bytas på gamla kortet.

CrilleGrek
-------------------------------------------------------
CTC 1100 Family| KMP21 Brännare| EVR-M90 LCD Reglersystem(UVEAB) inne/utegivare| 16 säckars veckoförråd|
Tegelhus 60-tal, 1½ plan, värmer 340 kvm, ackumulatortank nästa.
Hustomte
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 mar, 2011 14:13
Ort: Uddevalla

Re: Mysko fläktproblem på kmp px21

Inlägg av Hustomte »

Hej vill veta hur det gick för ER? Sitter med ett liknande fel.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Mysko fläktproblem på kmp px21

Inlägg av rod02 »

Till alla som har trasigt kort: Släng det INTE. Sätt det på salutorget.

Ett tips kan vara att prova och byta alla komponenter med lågt pris. Tex triac.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar