Konstig panna, Ecoflex..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Konstig panna, Ecoflex..

Inlägg av vatsug »

Hej, sotade pannan igen , kraftig sintring igen i koppen. Men det som är mest konstigt är att pannan startar inte förän panntempen sjunkit till 73 grader , och då startar den på högeffekt, för att vid 77 grader gå ner på låg innan avslag vid 81. Förut har den alltid startat på 75 för att gå på låg hela tiden. Jag tappar inget varmvatten och ute är det 6 grader varmt.
Hur kan det bli så här???
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror inte det är så konstigt el något fel med din panna..
Nu krävs mer värme till huset o då hinner tempen i pannan gå ner för mycket innan man fått fart på brännaren så då är tempen mer än 4-5° under börvärdet så hög går in..
Om min läget är aktiverat går inte hög i förrän tempen sjunkit 10° under börvärdet..
Lätt att testa genom att ställa in samma värden på min o låg, Då tar det längre stund innan hög går in samt att hög kopplas ur då tempen är 6-7° under börvärdet..

Att tempen går över 80° beror på eftervärmen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Mja, något konstigt var det. Provade att stänga av pelletsbrännaren , vänta nån minut , och sen slå på den igen. Satte mej med en öl framför pannan, stirrade på tempmätaren, och se nu funkar det igen, samma yttertemp, inget vv-tapp. Nu startar den på låg vid 75 och går så tills avslag. Här har det inte blivit så kallt än att den har startat på hög, om man inte tappar v-vatten förståss.
Mvh Vatsug
Ps synglaset sotar igen efter ca 100kg normalt ? , eller ska man öka fläkt nån % ?
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm men nu funkar de iaf..

Öka fläkten 1% om glaset blir svart, Blir det bara lite tonat så kanske du är ganska rätt med inställningarna...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ok, ska prova att öka fläkt 1% .Glaset är ju inte kolsvart , efter 100 kg utan mer brunt, men som sagt jag ska öka lite.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar