Janfire erfarenhet/råd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
djovit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 21 apr, 2005 10:51

Janfire erfarenhet/råd

Inlägg av djovit »

Hej,

Jag står i begrepp att att byta ut vår gamla panna, dels pga av dålig verkningsgrad samt krävande hantering, kör idag pellets i en CTC 267B med ecotoec A3 och ett hembyggt förråd som rymmer en pall pellets. Förbrukar drygt 14 ton per år för uppvärmning och vv-produktion.

Jag har följt diskussionerna har på forumet och är nyfiken på Janfires lösning, dvs panna, brännare och förråd (pellistore), är det någon som har erfarenheter positiva/negativa som kan dela med sig.

Som sagt anläggning skall vara lättskött och driftsäker.

Tack på förhand

/Djordano :D
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Janfire erfarenhet/råd

Inlägg av Patrik »

djovit skrev:Hej,

Jag har följt diskussionerna har på forumet och är nyfiken på Janfires lösning, dvs panna, brännare och förråd (pellistore), är det någon som har erfarenheter positiva/negativa som kan dela med sig.

Som sagt anläggning skall vara lättskött och driftsäker.

Tack på förhand

/Djordano :D
Ja detta med pannan: Det är en Combifire 20 som blivigt upphottad med blå färg + en Janfire logga. Leverentör www.vedsol.nu.
Finns trådar där folk talat på dålig VV kapacitet (fylla hörnbadkar)men exakta orsaken har nog inte faställts till 100%. Samma panna som SP miljömäter pelletsbrännare vid P-märkning.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
djovit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 21 apr, 2005 10:51

Inlägg av djovit »

Det jag skulle vilja veta är hur bra är spaksotningen, är det någon som erfarenhet av den automatiska askutmatningen. Hur bra är pellistore, t.ex dammar det mycket när på fyller i förrådet, hur pass driftsäkert är förrådet osv.

/Djordano
Skriv svar