Värmeväxlare, stopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Värmeväxlare, stopp

Inlägg av Lars Rosdahl »

Efter 3,5 års kontinuerlig drift med pelletts, avtog flödet på varmvatten. Slutligen var flödet så lågt att flödesvakten tolkade det som inget flöde alls och därmed inget varmvatten. Ingående kallvattenfilter kontrollerades - helt rent.Det uppstod kraftigt oljud i blandningsventilen då varmvatten tappades upp. Jag bytte blandningsventil - ingen förbättring. Flödesventilen demonterades/undersöktes - inget stopp kunde konstateras. Alltså återstod värmeväxlaren. Då rören till ingående/utgående kallvatten på värmeväxlaren demonterats, monterades slangar på dessa anslutningar. Jag provade att med egen kraft blåsa luft genom växlarens sekundärsida utan att lyckas. Alltså helt stopp. Kalk?
Slangen till ingångssidan försågs med tratt. Den andra slangen från utloppet till en hink. Avkalkningsmedel hälldes i tratten. Det trängde inte in i växlaren. Jag skapade undertryck genom att suga i utloppsslangen och märkte då att ytterst lite avkalningsmedel kom in.
Efter cirka 1 timmes envist sugande/blåsande i utloppsslangen hade avkalkningsmedlet kommit in i hela växlaren. Dags att hämta andan och ta en kopp kaffe. Efter en halvtimme fylldes tratten igen och vätskan rann genom växlaren. Jag forsatte att hålla cirkulationen igång genom att fylla på i tratten. Genomflödet ökade och ökade och slutligen tömdes avkalningen ut och växlaren sköljdes med vatten och rören kopplades in.
Med spänning öppnades varmvattenkranen och återigen hade jag bra flöde och varmt vatten.
Alltså var sekundärsidan på värmeväxlaren helt stopp p.g.a. kalkavlagringar.
Det skulle vara intressant och veta om någon annan Ecoflexare varit med om det samma.
I övrigt är pannan mycket driftsäker och lättskött.
EcoFlex startad 2006-03-01
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Nu har ju jag en ny panna , men jag körde min gammla CTC1100 ochså med värmeväxlare från 93 till 09 ,och visst blev varmvatten kapaciteten sämre mot slutet. Men nog ska det gå mer än 3 år , tycker man . Har du väldigt hårt vatten ?? Egen brunn ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Lars Rosdahl,
Jag bor själv i Skåne och inte speciellt många mil från Ystad och jag har ett hårt vatten (21 tyska grader). Det var ett stark argument att jag valde en panna med inbyggd förrådsberedare och inte en värmeväxlare. Även "killarna" på kommunen och VA-avdelningen rekommenderade mig att välja förrådsberedare.

Vatsug,
hur hårt är ditt vatten?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Värmeväxlare

Inlägg av Lars Rosdahl »

Jag har kommunalt vatten. Vattnet är hårt. Kommunens avhärdningsanläggning var nyligen avstängt i cirka 2 veckor för ombyggnad. Det är tveksamt om den korta tiden bidragit till problemen.
Planerar nu för förebyggande avkalkning och tänkte skaffa lämplig pump så att arbetet kan göras smidigare.
Förrådberedare hade varit att föredra. Dock valde jag CTC:s Ecoflex eftersom jag bedömde den som det bästa valet om man tittade både på själva pannan och på brännaren. Alltså kunde jag inte välja bort värmeväxlaren.
EcoFlex startad 2006-03-01
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Håller med att panan och brännaren verkar väldigt bra. Så jag förstår ditt val. Synd bara att vvx sätter igen sig. Så det verkar vettigt att skaffa pump etc. för att enklare och preventivt kunna spola igenom och avkalka vvx.

Jag tror inte heller att den avstängda avhärdningsanläggningen kan vara hela problemet, även om det kanske något kan ha snabbat på förloppet.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar