Hjälp mig trimma in brännaren!

Skriv svar
krej
Gallringsobjekt

Hjälp mig trimma in brännaren!

Inlägg av krej »

Jag startade den nyinköpta Ecotec A4'an för några dagar sedan och är helt ny på att bränna pellets. Titta på den här bilden.

Jag eldar Rindi-pellets, och började med standardinställningen 7 sekunder matning/3 sekunder paus. Då blev askan som i övre högen i pannan, svart och med rätt mycket (vad jag tycker....) små ask/kol-klumpar efter pelletarna. Ska det vara så här grynigt i askan?

Jag har sett någon här säga att askan ska vara lite mer gråaktig, så jag ställde ner till 6/3 och körde två dagar, då blev askan som i nedre delen av bilden. Till stora delar ser askan ut som i första fallet, men det finns några skyar av klart gråaktig aska. Det syns också på brännarkoppen.

Nu ställde jag ner ännu mer, till 7/4 sekunder.

Gör jag rätt? Hur mycket kan man justera bränslematningen?
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Babbsen
Prima virke
Kontakt:

fintrimma

Inlägg av Babbsen »

Ursäkta men glöm att du kan ställa in de utan instrument samt at du samtidigt måste ha koll på rökgastempen i skorstenstoppen så at du inte får kondens där. Bara att lyfta luren och pröjsa en installatör glatt. Snabb utfört dock.
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur många kilo pellets får man för ett installatörsbesök? Skall det vara lönt med exakt förbränning, får man nog ha aktivt lambdasystem.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nystartade!? Det kanske är lite rester från vedeldning med där... :wink:

Och kom ihåg askan kan även vara lite ljusbrun beroende på "pelle"
Fast lite mer fläkt eller mindre matning ser det ut som :study:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

ronald skrev:Nystartade!? Det kanske är lite rester från vedeldning med där... :wink:
Well... tja.. nystartad hos mig alltså. Den har surrat på hos någon annan i några år.

Nä, det finns inga spår från vedeldning här, jag sotade ur ordentligt när oljebrännaren åkte ut.
Och kom ihåg askan kan även vara lite ljusbrun beroende på "pelle"
Fast lite mer fläkt eller mindre matning ser det ut som :study:
Tackar.
krej
Gallringsobjekt

Re: fintrimma

Inlägg av krej »

Babbsen skrev:Ursäkta men glöm att du kan ställa in de utan instrument samt at du samtidigt måste ha koll på rökgastempen i skorstenstoppen så at du inte får kondens där. Bara att lyfta luren och pröjsa en installatör glatt. Snabb utfört dock.
Asså, jag är ute efter en grovinställning så jag jag inte är helt ute och cyklar med inställningar och söker då den praktiska kunskap som jag vet att många här besitter. Så kom med råd, om du har några.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Visst kan man få till rätt bra inställning själv utan att koppla in installatör.
Jag brukar titta på röken någon gång när det inte blåser. Ställer man upp matningen tills det börjar komma upp svart rök vet man att matningen är för stor. Steg för steg minskar man matningen eller ökar fläkten tills röken blir osynlig så ligger man bra till.
Är det kallt eller fuktigt ute kan man ibland se en vit kondensrök som börjar en bit ovanför skorstenstoppen. Det är vattenånga. Då får man vänta med inställningarna tills det blir varmare ute.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du har en panna där du kan se lågan och har en rökgastermometer så blir det ännu bättre, det finns ingen anledning att betala dyra pengar för att någon ska justera din brännare, risken är stor att han inte har en aning om vad han gör, och om han har det så funkar dom inställningarna bara så länge vädret är ungefär samma och du använder samma pellets.

Om du justerar brännaren själv utan "riktiga" instrument så blir man ofta anklagad för att vara miljöbov och annat, men dom som säger detta är ofta samma personer som tankar bensin när etanolen blir för dyr... :?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Håller inte riktigt med föregående.

Visst kan man få bra inställningar utan rökgasinstrument. Men varför chansa?? Det är ju också en bedömningsfråga vilken färg som är korrekt på lågan. Rökgastempen ger ju ingen indikation på hur fel förbränningen brinner. Bara vilken temp du får ut i skorstenen vid olika effektlägen. (vilket kan vara bra för att vet att man inte kör på för hög effekt)

Men först bör du nog har en draglucka för att har konstant drag.
(om du nu inte redan har det)
*Har du kollat så att lågan inte slår emot något ovanför? Det bör väll va minst 20 cm ovanför om inte mer.
*Prova även att öka luften istället för att sänka matningen.
*Hör med tillverkaren.

Om man nu ska anlita fackman. Så fråga vad som ingår i mätningen. Det ska ju skrivas protokoll på rökgasvärden och ges garantier för att allt är korrekt utfört annars är det ingen expert man har anlitat. För det är ju det man betalar för.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Din aska på bilden ser ut som kaffesump kokkaffe. Så fick jag i början och då hade jag för stor pelletsmatning. När jag minskade matningen blev askan grå och som ett fint pulver.

Jag har eldat i 2 veckor nu efter installationen.
Inställningen av brännaren var inte så invecklat. Ställde in med skorstensröken efter beskrivning från den jag köpte brännaren av.
Sotaren var här i fredags och godkände. Han tittade på askan och tyckte det såg bra ut.

Titta också på temperaturen en halvmeter ned i skorstenen. Får inte vara för låg för då blir det kondens. Är temperaturen där för låg måste man öka brännarens effekt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Visst kan man få bra inställningar utan rökgasinstrument. Men varför chansa??
Jag skulle nog vilja påstå att det är lika mycket chansning vilket som, även så kallade fackmän är inte så mycket att ha heller alltid, jag har sett så kallade professionella som justerat in brännare så att dom fått jättefina värden men brännaren har gått som en gammal tjärfabrik, så visst om man får tag på en snubbe med goda referenser som man litar på så kan det kanske var en idé, men faktum kvarstår att nästa gång du fyller på pellets eller vädret skiljer sig ordentligt mot vad det var när inställningarna gjordes så är dom inte mycket värda längre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Visst finns det många oseriösa som bara ställer in efter rökgasvärden. Slänger resultatet på köksbordet och går sin väg.

Visst vi ligger ungefär i samma tänk med ändå inte. Vet själv hur man var som nybörjare till pelletseldning. Man ville nästan bo i pannrummet. Men frågan är om man överhuvudtaget visst vad man höll på med.
Man såg ju inga värden av det man gjorde. Man traglade med inställningar fram och tillbaka. tills man tyckte att man hade bra låga och ingen rök. Japp då hade man rätt grovinställning. Men luften är ack så viktig. Det är svårt att se om du har för mycket. Även fast det i vissa fall är ett måste för att få en bra förbränning på rostret.

När jag flyttade hit så var det en äldre modell av brännare. Trodde allt var rätt inställt. Det såg ju bra ut när man tittade på lågan. Ingen rök i skorstenen. Men efter bara något år så var rostret sönderbrännt. Hade kört med för mycket luft. Visst det var ingen dyr del. Men jag hade nog brännt upp lite mer pellets än vad jag behövt. Klantigt tycker nog en del. Men är man rokie så är man.

Oj vad långt det blev.

micke_932. Det ända jag inte är med på är om att vädret spela in så mycket. Det största som påverkar är väll draget i skorstenen. Men vad jag förstår så bör väll en draglucka fixa den saken.
Jag kan har fel. Man är ju ingen expert än.. :roll:
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Du får ursäkta mig krej.

Blev lite mycket diskussion om annat.
Hur har det gått? Får du någon ordning på grejorna?
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

Jag har trixat lite till under veckan, och har både ökat fläkten till 80% och justerat matningen till 6.5/3 sek gång/paus. Nu börjar det se ut som bra aska, tycker jag och röken så gott som osynlig. Justerade just matningen till 6/3 så får vi se hur det ser ut om ett par da'r.

Rökgaserna 1 dm efter pannan ligger på ca 170 grader nu, och 1m ner i skorstenen har jag då ca 60 grader. Borde väl duga? Draglucka finns och än så länge står den bara och smågläntar lite. Kan tyvärr inte se lågan.

Ursäkta inte för diskussionen, bara bra att höra hur andra resonerar.

Hur mycket är det normalt att man behöver justera förhållandet matning/fläkt? Nu ligger jag på bränsle/luft-förhållande 0.83 jämfört med standard-värden för brännaren - är det rimlig justermån?
Skriv svar