CTC 1200 Family

Skriv svar
EdinBasic
Gallringsobjekt

CTC 1200 Family

Inlägg av EdinBasic »

Hej!
Jag har en CTC 1200 Family panna, kombinerad el/pellets. Jag kör den på pellets hela tiden. Idag testade jag el-funktionen, men den funkande inte. När de installerade pelletsbrännaren så de att det var en liten glapp på vridknappen för panntemperatur el. Det är knappen där man sätter på el-funktionen.
Är den någon givare eller regulator som är fel och var finns den i så fall att köpa?[/img]
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Det låter som det är en potentiometer av vridtyp.

Ring och fråga CTC vem som du kan beställa reservdelar av. Det finns på deras hemsida en flik med ÅF. Kontakta en av dem. Annars om du har nära till Rinkarby Rör så tar de hem alla CTC:s produkter och reservdelar. Dock måste de beställas över disk.

Ett annat sätt är att hitta en panna som skrotas och plocka en reservdel där. Kanske di har någon rörinstallatör på orten du kan kolla med.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Hej,
kolla installationsmanualen. Där finns ett elschema för pannan. Det är bra att ha för felsökningen, annars kan man tro att det är fel på mycket. Börja med att ta reda på vad som verkligen är fel innan du skaffar reservdelar. Är säkringarna till pannan t ex hela/återställda?

http://www.ctcvarme.se/enertech/p273/fi ... Family.pdf

Mitt stalltips är att maxtermostaten löst ut pga din pelletseldning. Den löser ut vid temperaturer över 90 grader C.
För att den ska kunna återställas måste panntempen vara under 65 grader C. Återställningsknappen finns längst ner på panelen och sitter under ett täcklock som man får skruva bort innan man kan trycka in den.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
EdinBasic
Gallringsobjekt

Inlägg av EdinBasic »

Hej!

Tack så mycket för hjälpen. Det var maxtermostaten, precis som Lelle sa. Nu funkar den igen.
Tack ännu en gång.

Mvh
/Edin
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Hej, bra att det funkar igen och att det inte var något värre. :D
Bara kul att få hjälpa till, ett tack värmer så här i början på hösten.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
EdinBasic
Gallringsobjekt

Inlägg av EdinBasic »

Nu har det hänt igen. Den här gången gick det inte att återställa. Vad tycker ni, är det maxtermostaten det är fel på eller något annat?
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Har temperaturen på pannan gått ner under 65 grader innan du gjorde försöket att återställa?
Eldade du med pellets innan eller går pannan enbart på elpatron?

Om du eldar med pellets och vill att elen ska gå in om brännaren stannat pga något problem så kan det vara som så att du får ställa ner stopptempen på brännaren lite. När det inte är så stort värmebehov så kan brännaren även när den stannat få temperaturen i pannan att fortsätta att stiga några grader. Det är trots allt ganska mycket plåt i en brännkammare som är varmare än vattnet i pannan precis då brännaren stannat av.

Vad har du för brännare? Är den kopplad via dubbeltermostat eller annat överhettningsskydd i pannan? Det verkar vara tydligt att den inte är kopplad via oljebrännarens matning för annars borde även pelletsbrännaren stannat då maxtermostaten brutit.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Ja, visst kan det vara max.termostaten men jag är inte helt säker att det är problemet. Jag tror mer troligt att det finns ett bakomliggande problem som gör att max.termostaten löser ut. Vad vet jag exakt inte.

En helt annan sak: Fungerar pannan utan att max.termostaten löser ut när du eldar med pellets? Om den gör det så har du delvis isolerat problemet till den eluppvärmad delen. Kanske det kan vara dess givare som inte fungerar, ...?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Det mesta i pannan är ganska enkel elektromekanik. Det som är elektroniskt är belastningsvakten.

Temperaturgivarna är kapillärrörsgivare som påverkar kontakten med tryck vid stigande temperatur. Ingen elektronik alls. Problem med dessa kan vara om kapillärröret böjts så det är helt strypt.

De vanligaste felen vid elektriska problem är dålig kontakt vid anslutningar, t ex vid skruvplintar och kontakter. Även dålig kontakt i brytare och reläer förekommer ibland, framförallt vid sockelmontering.
EdinBasic
Gallringsobjekt

Inlägg av EdinBasic »

Pelletsbrännaren funkar som vanligt. Jag kör inte med el idag utan ville bara testa att den är ok. Det finns två maxtermostat, en för el och en för pellets.
Kan man koppla ur maxtermostaten för el för att kolla om det är den det är fel på?
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Eftersom jag inte vet dina kunskaper i el så råder jag dig att vid minsta osäkerhet ta kontakt med en elektriker som kan hjälpa till med felsökning.
Ström är osynligt, men livsfarligt!

Det går att koppla ur den, men framförallt kan man mäta dess funktion med t ex en multimeter och huvudbrytaren på pannan avslagen.
Elschemat finns i länken jag klippte in i tidigare svar.
Att förbikoppla en komponent som har en viktig säkerhetsfunktion är inget jag rekommenderar, den finns ett syfte med att den finns där.

Om du vill laborera för att se vid vilka gränser maxtermostaten bryter så är det bara att köra upp pannan i temperatur med brännaren tills den löser ut och sen låta pannan svalna så det går att återställa den. Om den nu inte har gett upp helt nu då förstås.
EdinBasic
Gallringsobjekt

Inlägg av EdinBasic »

Tack för ditt svar!
Jag ska försöka mäta vid vilken temperatur den slår ut.
Var kan man köpa en sån på nätet?
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Om det visar sig vara fel på den så är nog enklast att hitta någon beteckning som brukar vara stämplat eller tryckt på den och sen göra en sökning.
Alla som säljer CTC kan säkert ta hem en, i alla fall de som även har ett beställningssortiment.
T ex dinvvsbutik, bynor mfl.
Skriv svar