Förbrukning vid olika effektval...

Skriv svar
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Förbrukning vid olika effektval...

Inlägg av Byggsmén »

Tjenare pelletsvänner.
Är det någon mer här än jag som kollat upp hur mycket pellets det går åt vid olika effektuttag ?? Har vid olika tillfällen nu kollat driftstiden på skruven vid olika inställningar på brännaren. Skruven matar 1570g på 6 min så det ger 261,66 gram i minuten.

Hysteres = 65° - 85°
Vid 12kW på brännaren så går skruven ca: 3 min = 785 gram
Vid 15kW på brännaren så går skruven ca: 5 min = 1308 gram
Vid 18kW på brännaren så går skruven ca: 7 min = 1831 gram

Detta är kollat vid 10 tillfällen på var effekt.
Summa summarum så går min panna och brännare effektivast vid 12kW eller jag är helt fel ute ???
Senast redigerad av Byggsmén den sön 06 sep, 2009 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Ja om du menar att tiderna för respektive effekter är att värma pannan i hysteresintervallen. Givetvis utan värme eller vv uttag under tiden.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Håller också på att testar nu med de ökade kostnaderna. Blir dock helt snurrig i huvudet...
Har provat med baffeln i pannan (sänker rökgastempen 40gr), går då 4min fortare i snitt att värma från 60-85gr utan något uttag ur pannan.

Skruven matar fram 90gr pellets på 3min i driftläge...1800gr/drifttimme att spara. Hmm men det blir ju färre drifttimmar då :?

Detta är med sotig panna, ska sota och köra testen med utan baffel igen.
Vet inte om det är så mycket att spara igentligen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar