Eco-Tec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Eco-Tec A3

Inlägg av Peter »

Hej ! Sotade pannan i onsdag , körde igång brännaren igen utan problem , när pannan kom upp i ca 60 grader tog jag en dusch , sedan gick jag ut ett par timmar för att sedan gå ner till pannan och kolla om allt va ok , då stog hela pannan och vibrerade den tok kokade på en ca 140 grader , medan brännaren fortfarande gick på högvarv , den stoppade inte . stängde av styrboxen och tömde ut en massa varmvatten , när tempen sedan va nere körde jag igång brännaren igen för att kolla så den styrde på termostaten , men icke att den stoppade. Fick bryta strömmen till boxen o pannan . Körde igång efter några minuter och det funkade igen . Är det någon som har haft detta problem tidigare , för det är ju ganska otrevligt när det händer , kåken kanske hadde brunnit ner om jag ej varit hemma .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Låter som om du behöver se över din maxtermostat.

A3:an har ingen egen utan man använder befintlig om det fanns en sådan vid installationen. Om det var så för dig så är den troligtvis "gammal" och kan ha "hängt sig".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag skulle ha bytt ut hela dubbeltermostaten. Det verkar som att både drift och maxtermostaten inte funkar som de skall.
Jag installerade en A3 som funkade perfekt i några dagar och sedan löste maxtermostaten ut hela tiden,
och i det fallet var det driftstermostaten som inte kunde bryta tillräckligt. Efter byte har det fungerat bra.

Beroende på inköpsställe och fabrikat borde det kosta från 400 och uppåt att fixa.
Enkelt att byta själv om dykröret passar i det gamla uttaget, då slipper man tömma systemet.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
trautmann
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 27 apr, 2005 16:05

Inlägg av trautmann »

Liknande hände härom dan. Har kört hela vintern på norsk-pellets och för att få brännaren att gå bra fick jag lov att ställa ner matningen till 60%. Askade ur och gjorde ren panna och brännare och fyllde sedan på med Brunius-pellets (kommer från Estland tror jag) och startade om. Efter några timmar löste värmevakten på matningsskruven ut vilket gav till följd att externskruven stannar och brännaren matar på för fullt för att tömma sig. Samma sak hände en gång till så jag ställde upp matningen till 70% vilket jag kört på förrut med Såbi osv. Verkade funka så jag trodde allt var frid o fröjd men.... Efter ett ½dygn vaknade jag av en kokande panna , precis som för dig. Funderar också på om min panntermostat har tappat stinget. Har alltid kört pannan i 80 grader men har nu ställt ner den i 60 för att testköra ett tag. Har inte haft ett enda stopp under hela vintern så man blir ju lite fundersam när sånt här händer. Nu går brännaren i alla fall (18tim) men man undrar just om man törs lämna kåken utan uppsikt.........
Euronom A25 -77 + Eco-Tec A3 -00
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Vad heter processorn som sitter i styrboxen ??
Heter den inte 84 på slutet så rekommenderar jag ett byte till en ny processor...

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Inlägg av Peter »

Processorn byttes men jag vet ej vad den hette , men brännaren har nu gått ca 3 veckor utan problem . skall nu sota pannan idag , så vi får väl se om samma problem uppstår igen vid uppstart av brännare .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
bengt2
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 sep, 2005 23:32
Ort: jönköping

Re: Eco-Tec A3

Inlägg av bengt2 »

känner igen problemet ,styrelektroniken kan få såna spel ibland...
den bryr sig inte om några stryrsignaler utag löper amok för fullt..
det enda man kan göra är att bryta strömmen i ca 5-10 min till elektronikboxen samt helst koppla ur och i kontakten tilll brännaren.
en god regel är att aldrig lämna brännaren helt själv när man nyligen sotat ur
kolla med 30 minuters mellanrum tills panntermostaten slår av brännaren och rätt temperatur uppnåtts
har bränt ca 100 ton pellets sen 1995
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Bengt2: Vilken processor har du på styrkortet ?
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar