Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Litet svar i ämnet dragbegränsare när det gäller Gaselle quick-up 45
Vist kan det finnas en förklaring, varför det kan fungera bättre utan en dragbegränsare, jag skrev i ett annant inlägg att förgasningen av veden
bestämmer vilket drag som är bäst och ingen anläggning är den andra lik.

Åter kommer med mer info om just Gaselle quick-up 45 och lite generellt
om pannor med denna förbrännings metod / utförande nästa år !

Jag har en teori till ett varför det blir bättre förbränning utan dragbegränsare, den kanske öppnar vid förlågt dragförhållande.
eller en feltrimmad panna, det är viktigt med rätt förhållanden i förbränningen och pirmär / sekundär luft + förbränningstemperatur.

Men här behöver jag själv mer fakta om denna pannans konstruktion och förbränningen för att ge ett exakt svar i ämnet.

Men en rätt dragbegränsare är alltid en bra investering.
Denna anordning separerar panna och skorsten och kan ge pannan ett jämt drag och bättre förbränning.

Ett tillägg
Det kan vara så att just skundärluften får fördåligt undertryck om dragbegränsaren öppnar vid för lågt undertryck som orsakar sämre
förbränning.

Det med installatörer och uppföljning av installtionen är bra.
Men ett tillägg, de behöver offtast mer kunskap i ämnet eldning i
olika pannor / brännare i anläggningar då de kan vara mycket olika att trimma in för bästa förbränningsresultat.

Själv har jag en egen lång erfarenhet i just detta ämnet.
Inte lätt att kunna allt i ämnet utan att ha ett brinnande intress och jobba för att kunden alltid skall få det bästa resultat av utförd installation.

MVH
Ruben
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Hej igen,

Hur kom det sig att den här trevliga tråden togs över av människo-ätare? :wink:

Jag vill bara tipsa er som laborerar med draget i pannan att hålla koll på rökgastempen. Jag tror att panntillverkarna rekommenderar generellt cirka 17-20 Pa undertryck/drag i eldstaden för att:

+ Undertryck i eldstaden är säkrare för personer i pannans närhet (mindre risk för koloxidförgiftning och så)
+ Mer undertryck än så behövs inte för normal drift, man vill ha lång uppehållstid på rökgaserna för att få högt utbyte.

Kraftigare drag eller högre undertryck är bra för att minska poffandet, men jag tror man ska söka sig till andra lösningar på det problemet, så som Wodda varit inne på.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

zac skrev:Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.

Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 :D ?
Lysande Anders
Har du lagt upp nån bild om hur dom ser ut?
Var själv inne och rotade där för första gången idag och jag förstår precis vad du menar med att det nog är bättre att sota manuellt.

Och givetvis ska jag rapportera om vad som händer i pannan.
Puffarnas tid verkar vara förbi, har inte misslyckats en enda gång på dom sista dagarna. En och annan Woff kan komma men dom hör nog till tror jag för att skaka allt till rätta. (jag skiljer numera på Woff, puff och detonation :) )
Dock ingen inrykning överhuvudtaget. Brinntiden är nere på dryga 4 timmar och pannan brummar fett i princip hela tiden.
Iläggen har jag mer och mer lagt tightare och idag körde jag med sågspån för att fulla ut mellan veden. Ide´n till det kom ifrån att det var så mycket kluven yta, min gissning är att spånet fördröjer avgasningen. Ungefär 3-4 st dubbla nävar har jag användt till ett fullt ilägg.
(@zac är uppe på -15° nu, funkar klockrent så nu hinner pumpen med precis)

Not: :lol: Själv kommer jag ha dubbla dragluckor så det så.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Wodda skrev:
zac skrev:Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.

Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 :D ?
Lysande Anders
Har du lagt upp nån bild om hur dom ser ut?
Var själv inne och rotade där för första gången idag och jag förstår precis vad du menar med att det nog är bättre att sota manuellt.

Och givetvis ska jag rapportera om vad som händer i pannan.
Puffarnas tid verkar vara förbi, har inte misslyckats en enda gång på dom sista dagarna. En och annan Woff kan komma men dom hör nog till tror jag för att skaka allt till rätta. (jag skiljer numera på Woff, puff och detonation :) )
Dock ingen inrykning överhuvudtaget. Brinntiden är nere på dryga 4 timmar och pannan brummar fett i princip hela tiden.
Iläggen har jag mer och mer lagt tightare och idag körde jag med sågspån för att fulla ut mellan veden. Ide´n till det kom ifrån att det var så mycket kluven yta, min gissning är att spånet fördröjer avgasningen. Ungefär 3-4 st dubbla nävar har jag användt till ett fullt ilägg.
(@zac är uppe på -15° nu, funkar klockrent så nu hinner pumpen med precis)

Not: :lol: Själv kommer jag ha dubbla dragluckor så det så.
Hej wodda! Låter ju alla tiders!
Jag bockade i 1mm tjock och 35mm bred plåt (tuberna är 50 mm) typ såna:
http://www.baxi.se/includes/show_image2 ... r+SP%2Ejpg

Automatsotningen hade nog kunnat funka bättre om plattjärnen vore tightare, dom var ju så glappa!

Rökgastempen ligger mellan 160-180 grader :D
Nu verkar dragluckan också ta det lugnare fast det är -15 ute..
Lite woffar förekommer men inga smällar som öppnar direktspjället :wink:

Jag skulle kunna sitta en hel eldning i pannrummet med en 5,2a å kolla på mätarna och lågan men sambon tycker att jag trivs för bra där, snart kommer väl "vitrockarna" och hämtar mig :D
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
fyfaan va skönt o höra att det inte är bara jag, vågar inte räkna hur många timmar det blivit framför The Green Goblin. Att mätare kan vara så intressanta........
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Och ni kom den andra experten in i bilden.Ringde Vedprofilen dig eller?

Du har inte ett konstant drag i en fläktstyrd panna! Enda sättet för att få det drag som din panna är anpassad för är genom en dragbegränsare.
Over and out
Over and out ??

Andreas Hansson.

Nu tycker jag att du bör förklara för mig och andra på forumet vad du menar med det du skrev. ang konstant drag ?? Drag begränsare. Fläktstyrd panna..

Du är experten!! Låt höra!!!!! Jag och andra vill ha en exakt beskrivning vad du menar!!

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

zac skrev:Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.

Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 :D ?
Funderade på en sak.........
Om just det här kan ha haft en bidragande orsak till dom problem som varit.
Låt säga att Orlan 40kW kanske inte är så precis som beteckningen utger sig för att vara. Beror säkert mycket på ved osv. Men låt säga att som i mina fall där det var som värst i mitten av eldningsperioden så levererar säkert pannan bra mycket mer än 40kW just då. Min dragbegränsare(kw SID 012) är ju för pannor upp till 45kW :?: :idea:
Kan ju vara en förklaring till att det blir problem. Som sagt så kommer jag att installera en dragbegränsare för 100kW så fort posten öppnar så då får vi förhoppningsvis svar på detta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Wodda skrev:
zac skrev:Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.

Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 :D ?
Funderade på en sak.........
Om just det här kan ha haft en bidragande orsak till dom problem som varit.
Låt säga att Orlan 40kW kanske inte är så precis som beteckningen utger sig för att vara. Beror säkert mycket på ved osv. Men låt säga att som i mina fall där det var som värst i mitten av eldningsperioden så levererar säkert pannan bra mycket mer än 40kW just då. Min dragbegränsare(kw SID 012) är ju för pannor upp till 45kW :?: :idea:
Kan ju vara en förklaring till att det blir problem. Som sagt så kommer jag att installera en dragbegränsare för 100kW så fort posten öppnar så då får vi förhoppningsvis svar på detta.
En dragbegränsare bestäms inte bara av pannans effekt utan du måste ta hänsyn till skorstensarean x längden också.
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Wodda skrev:
zac skrev:Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.

Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 :D ?
Funderade på en sak.........
Om just det här kan ha haft en bidragande orsak till dom problem som varit.
Låt säga att Orlan 40kW kanske inte är så precis som beteckningen utger sig för att vara. Beror säkert mycket på ved osv. Men låt säga att som i mina fall där det var som värst i mitten av eldningsperioden så levererar säkert pannan bra mycket mer än 40kW just då. Min dragbegränsare(kw SID 012) är ju för pannor upp till 45kW :?: :idea:
Kan ju vara en förklaring till att det blir problem. Som sagt så kommer jag att installera en dragbegränsare för 100kW så fort posten öppnar så då får vi förhoppningsvis svar på detta.
Verkar vara storleken på konvektionsdelen som bestämmer effekten på en panna. Tror 25an har lika många tuber fast kortare.
Säkert kan den leverera mer än 40kw... 41 står det i tekniska data men säkert mer som du också hade hört... skulle vara kul med en energimätare eller några stycken igentligen. En mellan panna å ack,en på kulverten,en på solfångarna:)
Det blir kul att se om man märker skillnad på eldningstid,antal inlägg nu med egentillverkade turbulatorer. Lite svårt att se när värmeuttaget varierar kraftigt.
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Effekten på pannan avgör Veden samt eldstadsvolymen / vedmagasinet.

Enkelt uttryckt är Effekten lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om du räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.

God Jul

Ved profilen....
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ni som kan det här med avgaser kanske kan svara på det här.
Om jag eldar och efter eldningen så återstår bara vit aska (vitt puder).
Har mina rökgaser då fört med sig några tjärprodukter som kan fällas ut i t ex en för kall skorsten?
Vad jag är ute efter är hur långt ner man kan trycka rökgasens temperatur utan att skada skorstenen. I mitt fall är det en skorsten i chamotte och den borde ju klara det mesta (svårrostad :wink: ), däremot kan det kanske finnas syror i röken som cementen inte tycker om....eller?
Jag vet att det är normaliserat att man ska ha 80° 1m ner från skorstentoppen, detta för att inte alla stålrör ska rosta sönder eller t ex få tjärbeläggningar. Men som jag kan se det så har inte jag dom problemen (chamotte & totalförbränning).
OM det nu är så som jag tänker så vore det optimalt att få så långsam takt på rökgasen som möjligt (stillastående = optimum). Zac smackade ju in turbulatorer vilket hindrade hans rökgaser så att han fick en längre väg i pannan och på köpet en lägre utgångstemp. Vad är då lägsta utgångstemp? Borde vara strax över max laddtemp på vattnet typ 100-110°.
Nu är jag säkert ute och cyklar (vinglar), säkert har folk tänkt såhär tidigare men det vore kul att få fakta på dom första frågorna i varje fall.

God Afton
:santa:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Wodda!
Jag tror jag vet hur du tänker. Retardrarna som man sätter ned i pannans konvektinsparti är inte till för att bromsa rökgaserna utan dessa är till för att styra alla rökgaser mot väggarna, klart ( viss bromsning blir det )
Jag har själv mätt undertrycket i min panna med eller utan retardrar så stor skillnad blir det inte på undertrycket men på rökgaserna blir det en väsentlig skillnad. Med retardrar så styrs alla rökgaser mot vatten mantlingen i pannans konvektionsparti. Utan retardrar så är det bara rökgaserna på kanterna som värmer pannvattnet. Rökgaserna i mitten går bara rakt igenom tuberna, varav Zicksack mönstret på retardrarna. Hoppas att min förklaring duger!

Sedan måste man skilja begreppen mellan Retardrar / Turbulatorer och Rökgasbroms. Den sist nämnda ser ut som en stilla stående propeller och är uteslutande gjorda för oljeeldning.
Retardrar är zicksack formade och turbulatoret är spiral formade.
Man kan inte strypa rökgashastigheten / rökgasflödet allt för mycket i en ved panna det är trots allt skorstenens uppgift att suga in syre till förbränningen.
Stryper man för mycket då blir det dålig förbränning.

När det gäller din förklaring på askan så är det nog inga problem med din förbränning. Sedan har du nog ingen kall skorsten heller om man tittar på vad du har för ackumulatortanksvolym. Ligger du på en rökgastemperatur efter pannan på ca: 200 till 250 grader så kommer allting att fungera. Strunta i 80 grader 1 m ned från toppen i skorstenen. Det är nog mera viktigt vid pelletseldning. Mig veterligt finns det inget som kan skada en skorsten när det gäller vedeldning mera än för höga rökgastemperaturer eller dålig förbränning så att man får tjärsot i skorstenen som kan leda till sotbrand / Soteld..
Retardrar fungerar även som gnist släckare.....

God Jul & Gott Nytt År

Ved Profilen.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Som ni tidigare skrivit så skall retardrarna inte bromsa så mycket som det är tänkt utan styra dom heta gaserna ut mot plåtytorna i tuberna för att pannan skall ta åt sig mer av värmen, och lite mindre åt kråkorna. För oftast är rökkanalerna i en vedpanna redan uträknade att ge en viss temperatur, och retardrana styra gaserna.

Turbulatorer är till för samma sak att föra ut rökgaserna mot ytorna så att värmen tas upp, men samtidigt bromsa rökgaserna mer än retardrar, för att skapa ett övertryck som exempel vid olje- eldning. Därför är det bättre med en större diameter på turbulatorer i en pelletspanna som exempel, då ett övertryck kan skapa mer värme bakåt i en pelletsbrännare, och vid tändning av brännaren så skapas även poffar eller har man otur med för mycket gasbildning en ren gengassmäll. Alltså PANG I PANNAN (gaserna evakueras inte med rätt flödeshastighet). Har man en för stor dragbegränsare i fallet ihop med dåligt drag som exempel så är du här inte hjälpt av denna. Samma fenomen om den är för liten, då står den fullt öppen och jobbar inte som den skall, du bara ventilerar skorstenen och den kyls ner, och även rökgaserna, då har du också tendens i många fall att få tjärbildning i skorstenen. Det är därför jag hävdar att i många fall så kan man skippa dragbegränsaren, då det skiljer sig från fall till fall, för ibland går det inte att få till. För det kan variera mycket ihop med väderleken som exempel, skorsten, tilluft mm. Men en dragbegränsare gör väldigt mycket nytta och kan man skall man använda den helt klart, men ibland så fungerar det ej med fläkstyrda pannor. Därför behövs det mer kunskap hos installatörer hur dessa fungerar, och jag hoppas att dom tar sig tid att lära sig detta.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Karla1 skrev:Som ni tidigare skrivit så skall retardrarna inte bromsa så mycket som det är tänkt utan styra dom heta gaserna ut mot plåtytorna i tuberna för att pannan skall ta åt sig mer av värmen, och lite mindre åt kråkorna. För oftast är rökkanalerna i en vedpanna redan uträknade att ge en viss temperatur, och retardrana styra gaserna.

Turbulatorer är till för samma sak att föra ut rökgaserna mot ytorna så att värmen tas upp, men samtidigt bromsa rökgaserna mer än retardrar, för att skapa ett övertryck som exempel vid olje- eldning. Därför är det bättre med en större diameter på turbulatorer i en pelletspanna som exempel, då ett övertryck kan skapa mer värme bakåt i en pelletsbrännare, och vid tändning av brännaren så skapas även poffar eller har man otur med för mycket gasbildning en ren gengassmäll. Alltså PANG I PANNAN (gaserna evakueras inte med rätt flödeshastighet). Har man en för stor dragbegränsare i fallet ihop med dåligt drag som exempel så är du här inte hjälpt av denna. Samma fenomen om den är för liten, då står den fullt öppen och jobbar inte som den skall, du bara ventilerar skorstenen och den kyls ner, och även rökgaserna, då har du också tendens i många fall att få tjärbildning i skorstenen. Det är därför jag hävdar att i många fall så kan man skippa dragbegränsaren, då det skiljer sig från fall till fall, för ibland går det inte att få till. För det kan variera mycket ihop med väderleken som exempel, skorsten, tilluft mm. Men en dragbegränsare gör väldigt mycket nytta och kan man skall man använda den helt klart, men ibland så fungerar det ej med fläkstyrda pannor. Därför behövs det mer kunskap hos installatörer hur dessa fungerar, och jag hoppas att dom tar sig tid att lära sig detta.
Tillägg i ämnet vedförgasning!

Själv har jag mycket lång erfarenhet i ämnet vedförgasning.

Kan även ämnet blålågeteknik i småskalig eldning mycket intresant
område om hur vedens brännbaragaser utvecklas vid olika temperaturer
vid småskalig eldning.

1 st primärluftsintag, 1st primär/sekundär 1 st sekundär luft.

Nu till ämnet woffar o puffar mm.
Här kommer skorstenens Area höjd och temperatur in i sin betydelse på
ostabilt förbränning förlopp med stigande temperatur som i sin tur ger axelerande förbränningsförlopp som inte får förbränningsluften att räcka till utan här uppstår woffar o puffar kan explodera med kraft också.
Dragbegränsarens uppgift är att stoppa axelrationen med ökat undertryck
som i sin tur skapar oönskad axelerande temperatur som i sin tur ger överskott på brännbar gas, även primärluften måste strypas för att begränsa förbränningstemperaturen som i sin tur skulle trycka ur vedgasen okontrollerat, för att minska eller helt eliminera woffandet.

Nu till Dragbegränsaren här finns bara gott att säga om denna geniala uppfinning, sedan är anläggningarna mycket olika varför det är så viktigt med en rätt dimensionerad dragbegränsare.
Min erfarenhet är att även fläktstryda pannor är det ett måste med
dragbegränsare som kan hjälpa till att undvika ovan nämnda överproduktion av ved gas.
Vid underförbränningspannor kan Dragbegränsaren reglering börja öppna vid 1,7 2,5 mm undertryck för att säkerställa att det blir rikligt med sekundärluft till slutförbränningen

Lite om turbulatorer
Turbulatorer skapar turbulering av rökgaserna för bättre värmeavgivning.
Men VIKTIGT !! Förlåg rökgastemperatur skapar dåligt drag som i sin tur ger dålig förbränning.

MVH
Ruben
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Förbränningarna går nu som tåget, gör fortfarande på samma sätt men har blivit kaxigare på spån strösseln. är man frikostig med spånet mellan vedlagren blir det en helt sjuk effekt. Kunde inte ens öppna nedre luckan utan att det kom enorma slickande lågor (blågula) ut genom dörren. förbränningskammaren var som ett enda eldhav. Dom 1500 lit med ca 30° vatten fylldes på under 2 timmar upp till 90°. Sen fick pannan gå och pausa hela tiden. Här var det definintivt inte något snack om 40kW, bara genom att titta och gissa så skulle jag vilja säga att det stundvis handlade om den dubbla effekten.
Förmodligen har inte pannan hunnit med att förbränna allt så nu lär jag väl ha fått lite sot. Men det är ju trevliga problem att veta hur man får mycket effekt och det enda jag behöver lista ut är hur jag ska få in mera syre i den nedra kammaren.

Kul som faa´n :lol:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar