Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Vågar inte kolla. Men visst är man sugen. Men frugan hade nog dödat mig då :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hahaha.. :D
Ja vissa grejer är inte lika populärt att man köper som andra :roll:
Sambon trodde jag blivit knäpp förra veckan då det stod en ny 63" tv i rummet o en 32" i sovrummet, Men jag förklarade att de ä sånt man behöver :wink:
Fick iof inget medhåll då men igår tyckte hon inte de va lika illa :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Och hennes var 32 tum eller? :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Japp :lol:
Duger de inte de jag ser får hon lägga sej på sängen o se tv på den 32" i taket :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Jag har fått ett litet konstigt fel eller snarare problem. Då jag kör med en Janfire-skruv så har jag fått ställa ner matningstiden på externskruven till 3 sekunder. Det har funkat bra hela hösten men nu har jag fått stopp två gånger på en vecka pga valv i fallröret. Jag har satt ner matningen till två(!) sekunder nu och ska se om det hjälper. Någon annan med Bequem som har detta problemet?

Ett annat problem är att den svarta plaststosen som sitter över brännaren är HELT fast i brännaren. Jag kan inte rubba den alltså. Har inte gått loss med hammaren än då det råder en liten konflikt hemma om hur mkt tid som är ok att spendera i pannrummet. (Alla kan ju inte ha det så bra som AlexandraW och ha pannan i köket :() Jag tror ju inte att den smält fast, det har aldrig varit speciellt varmt på fallröret.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Inget jag känner till iaf, Några kompisar har janfire skruv till nuvarande Biomatic 30+ o samma sak till fd Ctc ecoflex men de problemet har dom aldrig haft sedan pellets installerades -06 el om de va -07

Dom kör oxå 3 sek men de kan vara att de blir bättre med bara 2 sek då de inte blir så mycket pellets/gång :?
Pannpreben
Frö

Byte till annan brännare

Inlägg av Pannpreben »

Indrar om någon har bra tips.

Med en historik av strul med min ariterm biomatic 20+ brännare, söker jag andra lösningar för att kunna elda pellets.

Det har varit än det ena än det andra, och efter att ha läst om Ariterm, så har är känslan att det inte går att få ngn goodwill därifrån.

Är tekniskt lagd, har haft pannan från ny i 3 säsonger, sotar pannan från genom hela "rökvägen", har försökt optimera matning/fläkt efter alla bra tips på detta forum, har nyinstallerad dragbegränsare, ny slang i skorstenen, har fortfarande problem med att få till bra inställningar för att undvika sot och oförbrända pellets. (synd att man inte kan bli hög på gengas)

När Ariterm har fått teknikorgie och kompleterat pannkonceptet med rökgasfläkt, autosotning och lambdasond för styrning av fläkten och att pelletsen i senaste leveransen från Agrol var mkt små och ställde till det, ja är det ens värt ett försök? Hur skall jag hinna placera pensionspengarna och välja elbolag (umgås med familljen) när pelletsen krånglar.

Så, är det ngn som kan rekommendera en konvertering till en annan brännare av "fungerade" modell och som kan hantera styrning av extern skruv och av elpatronerna i min befintliga panna.

Vore tacksam för förslag på brännare och evt tips för konvertering.
Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Märkligt att det inte fungerar Pannpreben..

Har du ställt in dragbegränsaren på 15 pa?
Justerat in effekten för låg så den ger 10 kW/drar 350 gram/10 min med fläkt 25%
Läge hög 15 kW så den drar 520 gram/10 min med fläkt 33 %

Om du gjort detta o har problem med att pannan sotar/optovakten öka fläkten 1% i både låg o hög, Skulle den då sota så är det läge låg du kan testa att öka fläkten ytterliggare 1% till 27% för nu bör den gå mest på låg effekt..
Har den aldrig fungerat el är det efter byta av pellets det blivit problem??

Detta med att mäta upp med hushållsvåg vad den drar/har för effekt måste man nu göra vid varje ny leverans av pellets tycker jag för de skiljer mycket..
T.ex behövde jag bara 72% matning för att få 15 kW förra leveransen o denna behöver jag 81% för att gången dess för innan behöva 83% matning..
Så får jag en bra pellets nästa gång o inte kollar kanske den bara skulle behöva 68% matning för 15 kW o 33% fläkt ja då blir det helt åt skogen om jag har matning på 81% o fläkt 33%, Det kommer sota massor
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Inlägg av Fishermansfriend »

Väldigt intressant tråd!

Har för ett par veckor sedan fått ett irriterande problem:
Det kommer en hel del rök ut ur den externa matarskruven ut i tunnan där jag har ca 200L pellets...
Någon som har provat detta innan eller vet vas som är orsaken???
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter som att slussvingarna gjort sitt Fishermansfriend
Kan räcka med att vända på dom annars är det byte som gäller
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Tackar för svaret!
Skall kolla om det är fallet!
Om det är så... finns det ett ställe på internet där de går att beställa?
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Tackar för den mycket användbara länken!
Här e -3,2 ute nu... lite lagom vintertemp!!!
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Ja, man får ju inte klaga...
Köpte brännaren 2003, och har knappt lagt några pengar på reservdelar...
Ser ut som att man får plocka ner brännaren i beståndsdelar för att byta de bladen/vingarna...
Nåt man behöver tänka på vid ingreppet?
Eller är det något annat man skall byta när man ändå e på gång??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det enda du behöver tänka på är hur backspärren sitter så den monteras så läppen faller ner varje gång, Annars kan de bli så att det slår stopp mellan stift o stjärnhjulet..
Går rätt snabbt att byta o är inte svårt, Bara ta bort skruvarna till displayen o bort med kedjan sen är det 4 skruvar som locket till slussen..
Är väl 8 skruvar + kedjelåset om ja inte minns fel, ja de är ju 4 på motorn oxå som man kan måsta låssa så man får dit kedjan o sen då den ska spännas..
Skriv svar