Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Andre skrev:
Finns rätt många flitiga personer på forumet som har anknytning till företag/är åf men inte står för det utan låtsas vara privatpersoner..
TJ/Andre/Krister:
Detta är tyvärr en av orsakerna att jag inte kan gå ut med detaljer kring konstruktionen och den kunnskap jag byggd upp. När Matene AS skall sälja matningsystem så är det viktigt att det finns en kunnskap bakom produkten. Jag vet att det finns företag i Sverige och Norge som inte investerar tillräckligt i kunnskap och utveckling och i stället kopierar andra och litar på at konkurrenten har en bra produkt. Produkterna ser ganska likadana ut, men dom klarer inte att fixa dom.

Erik,
Nu har du varit en av dom allra mest nyfikna på "pumpen" - och det tycker jag är väldigt bra - men du är en stor kritiker - coh du har många bra poeng i dina frågor och kommentarer.
Jag erbjuder dej en gratis vertikal skruv+doserskruv til din Mafa mini till utlån en period på 2-3 månader, kanske lite längre. Efter detta vill skruven användas til demo andre ställen, tex en förhandlere i Göteborg.
Jag vill gärna att du skall prova den och jag kommer över för att installere den och förklara hur den funkar. Passerar Göteborg i vecka 11 på väg til Kalmar. Skall efter detta til Lidköping. Det är möjligt att jag inte hinner att producera den på denna korta tiden , har 2-3 stk som skall vara klara i slutet av neste vecka. I såfall tar vi installationen i slutet av mars.

PS: Skruven är byggd upp av nästan endast standard delar.

Tack alla för eran inlägg. Mycket interessant.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
TJ skrev:Hej Rolf !

Mitt inlägg om att visa vilket företag/ produkt som man tillhör gäller inte dig, då du har ditt företagsnamn i dina inlägg, vilket var precis det jag förslog.
Men så är det inte hos alla, Finns rätt många flitiga personer på forumet som har anknytning till företag/är åf men inte står för det utan låtsas vara privatpersoner.. :roll:

Dessa har jag noll förtroende för :wink:

För er som inte känner till detta så finns det en knapp som det står profil på hos varje medlem på forumet. Där finns också uppgifter som detta, om man inte får plats med info öppet. Men det förutsätter att alla har fyllt i dessa uppgifter.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det var ett mycket flott erbjudande.

Tror du att man kan använda min baxiskruv som horisontalmatning?
Det innebär naturligtvis införandet av en felkälla, men skulle med ge optimal placering (om jag höftat rätt med tumstocken).

Om jag inte sett fel så bygger du med "avloppsrör", så en grenmuff som man skjuter in baxiskruven i, var vad jag funderat på.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev: Tror du att man kan använda min baxiskruv som horisontalmatning?
Det kan du nog, men du kan låna en horisontell skruv av mej. Jag använder momentbegränsare på mina skruvar när dom är i serie så att motorer/spiraler/skruvar inte överbelastas om en skruv stoppar, jag tror inte Baxi har detta.
Hur lång ska horisontell skruv vara?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hoppas denna tråd kan ge inspiration till andra på forumet att utveckla egna ideer till nya produkter inom pelletsbranchen.

Har precis gjord klar en ny matningsystem som i nesta vecka skall medtages i bilen till Sverige och visas fram.
Här är nya bilder:

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 090001.JPG

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 110002.JPG

Hälsningar till alla på forumet
Rolf i Matene AS
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Pena bilder.

Det är sådant som man vill se, även om de inte säger något om funktionen.
En måttsatt skiss/ritning vore fint.

Skruven skulle vara på ca 2 meter, jag måste kolla mina ritningar på pannrummet. Att fippla med tumstocken blir inget bra.
Motdragslucka 20 Pa.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Hej

Trevlig läsning om nytänkande och att det finns folk som vill driva bioenergi framåt. Det är lite väl mycket "så här har vi gjort i 20år och ska göra så i 20år till".

Till Rol-bi. Dina lösnigar är mycket intressanta. Hoppas att du lyckas med pantetet. Skulle vara trevligt om man kunde få se en sådan matning i drift i framtiden. När beräknar du att grejerna finns på marknaden?

Till Karla. Jag säger bra "bra jobbat , fortsätt med det"
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Tack för fina ord, Matwil/Erik.

Matwill: Har fått in 230 motorer till 100 matningsystem + 30 horisontale skruvar. Jag tar produktion stegvis upp i serier fram mot sommaren. Är i gång redan med styckvis produktion men sen blir det ökande serier. Står nu i verkstan för att bli klar men en mafa mini+ doserskruv+vertikal skruv+ horisontal skruv för visning i Sverige på måndag/tisdag. Det är nu 5 vertikale skruvar i drift på 3 stk Ecotec A4, 1 Thermia (min egen 2001 modell) och 1 Ulma (Karla1).

Enig med Matwil, bra jobbat, Karla 1! Det var fint att få matningen installerad till en övermatad brännare, här hör den hemma.

Hälsningar från Rolf
whynot
Gallringsobjekt

Inlägg av whynot »

Hur mycket pellets kan den mata? Går den att göra större om man skulle vilja det annars? Till en 150 kW brännare t.ex
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Rol-bi skrev:Tack för fina ord, Matwil/Erik.
Enig med Matwil, bra jobbat, Karla 1! Det var fint att få matningen installerad till en övermatad brännare, här hör den hemma.

Hälsningar från Rolf
Håll focus!
Du säljer ett matningssystem inte ett doseringssystem.

Produktens unika egenskaper är primärt att du kan mata vertikalt och utan problem med fastkörda skruvar och krossning av pellets.
Det är det du ska focusera på, inte bonus egenskaperna.
Bonus egenskaper är minskad risk för bakbrand, rök i pannrummet, och jämnare matning.

Du riskerar att gå i samma fälla som Degerman; han utveklade sin doserare som ett svar på ett behov han såg hos övermatade brännare. Problemet är att de flesta ägare av övermatade brännare skiter fullständigt i om de har optimalförbränning (de har ju köpt en P-märkt/godkänd produkt). De blir intresserade först om de upplever påtagliga problem med sot, aska, eller dålig ekonomi. Eventuella problem är det tillverkarna av brännare som ska lösa, inte du.
Om din pump löser deras problem, så ska de kontakta dig, och sedan sälja sin brännare med din pump i ett paket.
Jag uppfattar det nämligen som att du är lite för förtjust i den jämna matningen. :wink:

Koncentrera dig på matningen och skit i förbränningsläran.

Du bygger ju ett system med flera skruvar, och hypotetiskt så kan man bygga ett längre system med ännu fler skruvar.
Hur fixar man flera olika skruvar? Jag menar, de kan ju ha olika kapcacitet.
Vad händer om första skruven har högre matnings kapacitet än de efterföljande?

Momentskydet på dina skruvar är positivt. Det skyddar både person och motorer (termiska motorskydd är inte helt bra för lindningarna).
Samtidigt vet jag av erfarenhet att illa utformade så brukar sådana system ge upphov till problem.
Har du testat deras tålighet mot upprepade fastkörningar, och finns det risk för att föroreningar på ytor eller liknande påverkar funktionen?
Motdragslucka 20 Pa.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Erik!
Jag förstår ditt tänkande, men inom bioenergiområdet så skall man nog inte titta i en tunnel. Detta är ett brett område att röra sig inom och denna skruv har medfört en ytterligare bra funktion, då skall man även inrikta sig på detta. Jag vet ej hur goda erfarenheter du har inom förbränningsteknik och skruvmatning, men som jag ser det så finns det bra mycket pelletsbrännare på marknaden som doserar bränslet med externa skruvar och detta fungerar inte i mina ögon helt 100%.

Man skall nog inrikta sig mer på verkligheten och inte bara tänka teoretiskt vad som är bra. Rol- bi:s skruv kommer man att kunna utnyttja till det mesta inom förbränning av pellets, även matning av aska som jag har fått förklarat av honom själv.

Om han struntade i förbränningstekniken då väljer han verkligen fel linje att följa. Då detta är en av dom stora fördelarna med denna skruv.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Karla1 skrev:Erik!
Jag förstår ditt tänkande, men inom bioenergiområdet så skall man nog inte titta i en tunnel. Detta är ett brett område att röra sig inom och denna skruv har medfört en ytterligare bra funktion, då skall man även inrikta sig på detta. Jag vet ej hur goda erfarenheter du har inom förbränningsteknik och skruvmatning, men som jag ser det så finns det bra mycket pelletsbrännare på marknaden som doserar bränslet med externa skruvar och detta fungerar inte i mina ögon helt 100%.

Man skall nog inrikta sig mer på verkligheten och inte bara tänka teoretiskt vad som är bra. Rol- bi:s skruv kommer man att kunna utnyttja till det mesta inom förbränning av pellets, även matning av aska som jag har fått förklarat av honom själv.

Om han struntade i förbränningstekniken då väljer han verkligen fel linje att följa. Då detta är en av dom stora fördelarna med denna skruv.
Våra åsikter skiljer sig inte nämvärt, men jag spetsade till det lite för att få fram poängen.

Det som är viktigt (givet att jag har rätt) är att de flesta ägare av (typiskt) övermatade brännare utan intern dosering inte vet/bryr sig om att deras förbränning inte är optimal. (Jag märker på min undermatade CTC att inmatning av bränsle påverkar förbränningen (men där verkar jag ju ha andra problem med)). Jag tvivlar därför på att den jämna doseringen är ett starkt försäljningsargument ut mot privat kund, med mindre än att man klankar ner på brännarna.

Sedan så anser jag att det är en ren princip sak att det är brännartillverkarna som ska lösa frågan om matning/dosering. Måste man ha en extern doserare för att det ska brinna bra, så ska det avspegla sig i priset, precis som intern dosering kostar.
Motdragslucka 20 Pa.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Karla1 skrev: Man skall nog inrikta sig mer på verkligheten och inte bara tänka teoretiskt vad som är bra. Rol- bi:s skruv kommer man att kunna utnyttja till det mesta inom förbränning av pellets, även matning av aska som jag har fått förklarat av honom själv.
Stämmer bra tror jag. Kan man mata lite av varje, så varför inte en framtid inom förpackningsindustrin för Rol-bi:s skruv. Eller som tillförlitlig iblandare av ett fast tillsatsämne till en varierande vätskeström inom processindustrin?
Det är inte helt så att alla med fallrörsbrännare struntar i om matningen fungerar. Med teknisk enkelhet följer tillförlitlighet. Rol-bi:s skruv blir ju ett genombrott inom detta område. Man behöver helt enkelt inte längre gå komplicerade tekiska omvägar med slussvingar, växellådor , motorer, internskruvar och pelletskvarnar för att få en jämn förbränning med pellets.
Naturligtvis krävs det nytänkande för att dra nytta av denna innovation. Kan den här matningsskruven få slut på det svenska copy-partyt inom matning- och brännarområdet så tjänar ju alla på detta.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Holger skrev: Kan den här matningsskruven få slut på det svenska copy-partyt inom matning- och brännarområdet så tjänar ju alla på detta.
Teknologi inom pellets från Österrike och Tyskland ligger långt framme. Om vi i Skandinavien skall hänga med teknologisk, så måste vi investera i forskning och utveckling. Det blir nu spännande att se om nån utav brännarproducentene är interesserad av en licensavtal på vertikal skruv??? Åker i väg 60 mil klokkan 5 i morgon bitti för att möta en interesserad firma i Sverige. Vertikal matning integrerad i pelletskamin är ju nytt och spännande. Inga rök bakvägs, jämn dosering och större internförråd är plus.

Om man tittar på motorkåpar på skruver vill man se att nästan alle är lika. Färgen skiljer lite och sen är nån i plåt och andra i plast. Det blir spännande att se hur lång tid det tar för någon kopierar mina nya motorkåpor med innbygd momentskydd/begränsning på motorerna.

Här är bilder:
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 270001.JPG

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 390002.JPG

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 480003.JPG

Observera fyllning i den horisontale skruven. När den är låg, användas knappast energi till förflyttning av pellets. Dosering i denna skruven är gjord i doserskruven under mafa mini, sen går det vertikalt och till slut horisontalt. Doserförmågan hålls hela vägen och den är mycket exact.

När det gäller egenskaper och fördelar med en vertikal skruv, så tror jag at det vill vara olika från kund till kund till vad dessa fördelar innebär för kunden. Några vill tex inte ha plats i pannrummet till annat än vertikal skruv. Men jag tror jämn förbränning är viktigt.
Filitjonkan
Frö

Inlägg av Filitjonkan »

Gratulerar!
Tog en tid att gå genom hela rubriken. Blev nyfiken när jag fick höra av systemet på motsvarande forum i Finland. Jag tror nog det finns folk som är villiga att testa ett dylikt system (tyvärr dock inte jag, men jag uppskattar sånt här engagemang). Håll öga på det finska forumet och lycka till med patenteringen!
Bequem 20D + Termax Pellet 25 S + 6m3 förråd
Skriv svar