Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev: Detta är förresten en egenkontroll som varje tillverkare löpande skall göra var 8:e timme.
Undrar om de verkligen gör detta ???? Med tanke på vad man ibland får för kvalitet i sitt förråd. Man borde nog föra mer väsen för dålig pellets än vad hittills gjort..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ja det kan man verkligen undra.

Egentligen vore detta något för en pelletsförening; att snickra ihop en pelletstumlare och sen kunde medlemmarna skicka in provpåsar från sina leveranser.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Ja det kan man verkligen undra.

Egentligen vore detta något för en pelletsförening; att snickra ihop en pelletstumlare och sen kunde medlemmarna skicka in provpåsar från sina leveranser.
Det är kanske så vi skall göra för att komma fram till en bättre slutprodukt i våra pelletsförråd.

Ingen tillverkare borde gilla att ständigt få sin produkt reklamerad när de påstår att de levererar enligt standard........

Sedan kan väl alltid tillverkaren påstå att produkten höll rätt kvalitet när den lämnade fabriken. och att det är "våra" förråd som är "feltillverkade"/konstruerade så att pelletsen går sönder vid inblåsning (om man nu har bulkförråd).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ja det finns säkert enstaka tillverkare som inte vill ta sitt ansvar, men jag tror de flesta skulle vara mottagliga för en officiell kvalitetslista som sköttes av något slags konsumentförening.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Som ni alla kanske har sett så har Elias Mårtensson på detta forum gått ut med en förfrågan om att bilda en konsumentförening. Tråkigt nog så verkar det vara ett dåligt intresse för att starta en förening.

Med en konsumentförening så skulle man kunna driva på mer på frågor som kvalitet på bränsle, installatörer, prisutveckling mm.

Som det har blivit i dag så skjuter priserna i höjden på både produkter samt installationer och pellets.

Men jag tror också att pelletsbranschen gräver lite av sin egna grav, för hur det än är så har värmepumpbranschen ett större tag om konsumenten. Dom håller också med jämnare priser och investeringskostnader, samtidigt så har dom en produktutveckling med en glödande fart jämfört med pelletsbranschen. Dom till och med dumpar priserna.

Jag tror att 7personer av 10 väljer en värmepump idag istället för pellets då folk ser dom stora prisökningarna på marknaden.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Men jag tror också att pelletsbranschen gräver lite av sin egna grav, för hur det än är så har värmepumpbranschen ett större tag om konsumenten. Dom håller också med jämnare priser och investeringskostnader, samtidigt så har dom en produktutveckling med en glödande fart jämfört med pelletsbranschen. Dom till och med dumpar priserna.

Jag tror att 7personer av 10 väljer en värmepump idag istället för pellets då folk ser dom stora prisökningarna på marknaden.
Jag håller inte med; värmepumpar har ju funnits länge och att tala om glödande utveckling vet jag inte... inverterdrift är ju inte direkt någon överaskning, jag tyckte snarare när jag kollade på det hela att det var något självklart och att det borde funkat så från början.

Att inte välja pellets kan ha många orsaker men jag tror att det huvudsakligen hänger på tre saker:
- Bekvämlighet/Lättja... varför göra det jobbigt för sig...
- Systemutseende; har ingen skorsten alt. behöver renoveras.
- Har inte plats för pelletsförråd och olja var enklare att tanka.

Ärligt talat; hade bergvärme varit billigare hade jag tagit det direkt istället....

Dock kan man ju säga att pelletsutvecklingen ligger efter, framförallt i sverige. Helautomatiska system växer inte på träd här (och de är dyra utomlands).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Jag får väl spara en näve av varje sort och försöka lista ut skillnaden på nåt vis....
ABSO skrev:
speedie skrev:När jag installerade mitt system 1.5 meter skruv med stora motorn helt rak, så funkade allt jättebra... men sen fick jag en leverans med pellets som var väldigt ljus och hård då började det kärva i skruven. Det liksom spände upp skruven och sen lossade det och så höll det på, lät väldigt illa men nuså när jag fått en ny leverans med lite mörkare pellets upphörde alla problem igen och skruven går hur tyst och fint som helst.....

Jag antar att det har med hårdheten och ytan på pelletsen att göra
Intressant iaktagelse, någon som sett något test som tar upp hårdhet och yta? Enda test jag känner till är Äfabs från 2004 och där nämns detta inte med ett ord...
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... andard.pdf
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

speedie skrev:Hej...

När jag installerade mitt system 1.5 meter skruv med stora motorn helt rak, så funkade allt jättebra... men sen fick jag en leverans med pellets som var väldigt ljus och hård då började det kärva i skruven.
När du inte har endrat på andra parameter än pellets vill jag tro att orsaken til problemet ligger i spånuppbildning i skruven. Spån/pulver separeras ner i skruven och gir for hög fyllning. Därvid krossas pellets til ennu mera pulver och spiralen sträcker sig fram och tilbaka nu o då. Så ska det inte vara.
Trots att en typ pellets verkar hårdare betyder att den faktisk kan ge mer smulor vid mekanisk påverkan. Dette har sammanhang med produktion av pellets. Min erfarenhet är att träpulver med mer än 92% torrhalt kräver mycket mer energi i pelleteringsprocessen för att pelleteras i pelletspressen än eksempelvis vid 88% torrhalt. Detta gör pelleten hård men bindingen i pelleten kan vara låg. När pelleten först näcker blir det mycket pulver.

Pellets som lätt går i sönder transporteras bäst i bandtransportör, skruv som inte har hög fyllning eller en vertikal skruv som du ser på bilden till vänster. Den arbetar med ett helt annat princip än en vanlig skruv.
Annars får man se till att man får den pelletkvalite som skruven klarer av.

Rolf i Matene a.s (Producent av matningsystem för pellets) och har tidigare jobbat med pelleteringsprocesser.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Lager skrev:
Att inte välja pellets kan ha många orsaker men jag tror att det huvudsakligen hänger på tre saker:
Glöm inte miljöaspekten. Det var i alla fall ett av mina främsta skäl.

När en oljepanna ersätts av en värmempump ÖKAR elförbrukningen och vi blir tvungna att importera smutsig kolkraftsel för att täcka upp det...
Visst är nog en värmempump bättre än olja men varför gå bara en bit på vägen när man kan välja ett överlägset bättre alternativ?

"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

zeylon skrev:
Lager skrev:
Glöm inte miljöaspekten. Det var i alla fall ett av mina främsta skäl.

När en oljepanna ersätts av en värmempump ÖKAR elförbrukningen och vi blir tvungna att importera smutsig kolkraftsel för att täcka upp det...
Visst är nog en värmempump bättre än olja men varför gå bara en bit på vägen när man kan välja ett överlägset bättre alternativ?

"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Tråkigt nog så tänker inte folk på detta vis.
Man ser bara till ett problemfritt system med så lite jobb som möjligt.
Hagbard
Ungskog

DET FUNGERAR!!

Inlägg av Hagbard »

Nu fungerar matningen perfekt från mitt bultförråd till min Thermia 20+.

Efter tipps från en annan (ej Thermia lev.) firma som jobbar uteslutande med pellets, flis, halm spannmåls eldning så har jag släppt all spänning av flexskruven samt att jag skippat kärnröret.
Det går lätt och smidigt, det bara rasslar lite i röret och det matar PERFEKT.

Det är annat är den fjärderspänning på 15 mm. per meter fjäder som min Thermia Lev. sagt att jag skulle ha. (Har även testat 3 mm och 8 mm spänning med samma skitresultat).

Eftersom jag endast har en 5.8 m. flexskruv så ger inte kärnröret ngt.
Tvärt om så går matningen lättare och smidigare utan kärnrör, utan att jag upplever några nackdelar.

/Hagbard
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hagbard,
Hur länge har skruven gått bra?
Jag kör ochså utan kärnrör/förspänning och det fungerar bäst på mina skruvar.
Rol-bi
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Sammanfattar mina erfarenheter så här långt med nya röret:
12/10 byter till nya röret
29/10 knakar och småsmäller, provade då rapsolja, blev helt tyst
1/11 kör förrådet helt tomt och fyller fräsch pellets
18/11 knakar en del i första böjen
21/11 knakar mer och mer i bägge böjar (inga smällar än dock)

För mig ser det ut att fungera riktigt bra i två veckor, sen går det utför.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Sammanfattar mina erfarenheter så här långt med nya röret:
12/10 byter till nya röret
29/10 knakar och småsmäller, provade då rapsolja, blev helt tyst
1/11 kör förrådet helt tomt och fyller fräsch pellets
18/11 knakar en del i första böjen
21/11 knakar mer och mer i bägge böjar (inga smällar än dock)

För mig ser det ut att fungera riktigt bra i två veckor, sen går det utför.
Kan det vara så att andelen finpartiklar behöver "lite tid" på sig att fylla upp röret till en nivå som till slut inte är bra......

Det känns som om flexskruvar med lutning inte är de bästa på att transportera fin material.
Moderator
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Kan det vara så att andelen finpartiklar behöver "lite tid" på sig att fylla upp röret till en nivå som till slut inte är bra......

Det känns som om flexskruvar med lutning inte är de bästa på att transportera fin material.
Ja, det mesta tyder på att det är som du säger.

Först är skruven och förrådet helt rena. Sen smulas pellets till spån av friktionen när nivån sjuker i förrådet och även av själva transporten i skruven. Sen transporteras spån hela tiden framåt i spiralen och fyller skruven mer och mer och det bildas dessutom ännu mer spån allteftersom det går trögare och till sist stockar det helt. Hur länge det tar beror på hur hållfast pellets man har och hur lång skruven är.

Men häller man i rapsolja binder det spånet, skruven får med sig spånet, den rensas och det går lätt igen.
Skriv svar