Ni som har en icke strulande brännare: Hur mycket gnisslar det om matningsskruven? Min väsnas lite grann men inte tillräckligt för att det ska höras från något annat rum.
Det gnisslar till ibland oftast inte alls högt någon enstaka gång som om någon plågar en katt
Jag håller med om att kvalitetskontrollen verkar vara obefintlig på pelletsbrännare. Om inte tillverkarna tar sig i kragen så kommer dom att förlora många marknadandelar till de Österrrikiska pannorna som ger ett mycket gediget intryck. Fast det gjorde ju Biomaticen också innan jag köpte den... :-/
Angående om motorn tar stryk så har jag kunnat se när låsning sker att styrelektroniken försöker köra motorn ett par-tre gånger innan den ger upp och larmar. Det ska nog inte vara någon fara för motorn, den verkar vara överlastskyddad.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Joachim A skrev:Det gnisslar till ibland oftast inte alls högt någon enstaka gång som om någon plågar en katt
Och vad gör ni när det gnäller? 556, konsistensfett eller vad?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Dom gånger det gnisslat så har det gått över avsig själv efter ca 2,5 sec
utom en gång då det gnisslade länge, men då hjälpte det att rengöra brännaren ordentligt knacka ut sintringen som blev längs skruven i brännarkoppen
Läst om alla thermia med problem med matningen. Min har gått busbra ända sedan installationen dec 2004. Efter att jag fyllde på nya pellets (bulk från statoil sept 05 och något gråare än vad jag haft tidigare) så har dock mina problem börjat. Jag har fått stopp 3-4 ggr och varit tvungen att rensa matningen. Nu har dock elmotorn eller växeln mellan elmotorn och kugghjulen gått sönder av alla stopp. Fläkten på motorn snurrar men ingen kraft kommer ut på kugghjulet. Det blir att ringa SofiaAllvärme på måndag. Är det någon som haft samma problem med elmotorn?
Skulle fått min nya brännare (20D) installerad imorgon men installatören ringde och sa att han inte kunde komma fast han fått grejorna från Thermia. Han hade suttit på möte idag och fått reda på att flera brännare som installerats den senaste månaden stannat efter ca 3 veckor pga problem med matningen av pellets. Utbytessatser hade inte hjälpt utan samma problem återkom omgående. Nu vågade han inte installera (vilket jag förstår mycket väl) utan skulle invänta att Thermia skulle lösa problemet. Enligt vad han sa så hade man inte tagit problemet på allvar på fabriken i Finland men nu så hade man nog insett att det var ett stort problem.
Känns som om det kan ta tid efter allt som man redan läst i den här tråden....SUCK!
Så länge får jag försöka krama ur de sista svart dropparna ur tanken plus snålköpa 25 liter åt gången nere på tappen. Kan bli snärjigt om kylan slår till.
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Finns det någon serie med serienr som är drabbad av dessa fel eller kontaktar Thermia de som fått felaktig brännare? Vi köpte vår i augusti så självklart vill man ju veta om där är fel på den. Den går som en klocka men ändå...
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Man har (enligt min installatör) ändrat på utformningen på den del där pelletsen trillar ner i brännaren. Tidigare gjuten i ett stycke men numera i fler delar.... Vet ej om det stämmer och varför man nu skulle ändra på en detalj som funkat förut. Och om det nu stämmer varför har man inte testat ordentligt innan produktion???
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
jolevik skrev:Man har (enligt min installatör) ändrat på utformningen på den del där pelletsen trillar ner i brännaren. Tidigare gjuten i ett stycke men numera i fler delar.... Vet ej om det stämmer och varför man nu skulle ändra på en detalj som funkat förut. Och om det nu stämmer varför har man inte testat ordentligt innan produktion???
Hur ser huset ut hos ni som har problem??
Jag har då huset i ett stycke..
Tanken va kanske att göra de simplare vid slussvinge byte el rengöring/översyn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jolevik skrev:Man har (enligt min installatör) ändrat på utformningen på den del där pelletsen trillar ner i brännaren. Tidigare gjuten i ett stycke men numera i fler delar.... Vet ej om det stämmer och varför man nu skulle ändra på en detalj som funkat förut. Och om det nu stämmer varför har man inte testat ordentligt innan produktion???
Pengar såklart. Förmodligen billigare delar som också går att använda till 12D.
Har nu fått min brännare utbytt (eller rättare sagt bytt själv).
Har gått ca; 120 timmar utan problem med lite gnissel men det är nog normalt gnissel. För att veta om man har felaktig gjutdel så måste det tydligen mätas. Inget som min installatör kunde se med blotta ögat i a f.
Nu är ju frågan om jag fått en som är okej eller om det är samma med med denna då ingen mätning utförts för att konstatera att den är riktig.
Som tidigare påpekats så har Thermia inte en blekfetaste aning om vilka serier/ brännare det rör sig om!!!
Kvalitetssystemet inom Thermia är att betrakta som obefintligt i och med detta.
Nu är det bara att hålla tummarna att det funkar annars får det vill bli ännu en ny brännare och en ny efter det om det inte funkar och en ny...............
Min återförsäljare ringde mig i dag och berättade att reservdelarna (doserhus/skruv/drev m.m.) äntligen har kommit.
Han ska komma förbi i kväll. Jag tänker inte släppa ut honom från källaren förrän pannan fungerar.
Jag lyckades få tag i Mats på Thermia för ett tag sedan och hade ett allvarligt samtal med honom angående deras kvalitetsproblem. Han påstår att cirka 200 brännare har doseringsproblemet. Han sade att de har skickat ut information till sina återförsäljare om detta men min återförsäljare säger sig inte fått något och det verkar ju inte några andra heller ha gjort med tanke på vad som sagts i det här forumet.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.