PellMon, pelletlogger med öppen källkod
Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody
Dina problem men alarminställningarna beror nog på att inställningarna i pellmon.conf är default inställningar, dvs de används då alarm-pluginet initialiseras första gången. Eftersom dessa inställningar är skrivbara (dvs kan ändras i webbgränssnittet eller via pellmoncli) så måste de sparas någonstans, och pellmonsrv har inte och ska inte ha skrivrättigheter till konfigurationsfilen.
Plugininställningar sparas därför i samma mapp som själva pluginkoden är installerad i en fil som heter 'values.conf', som standard vid 'systeminstallation' blir det i /usr/local/lib/Pellmonsrv/plugins/customalarms/values.conf. Om du raderar values.conf så generaras den på nytt med defaultvärden från pellmon.conf då du startar om servern, eller så redigerar du den direkt. Alternativ så ändrar du inställningarna direkt i webbgränssnittet, vilket är orsaken till krånglet. Det skulle vara enklare om alla plugin-parameterar skulle vara read only, men jag ville ha en design där de kan vara R/W vid behov, och det är ju kul att kunna ändra inställningar via webbläsaren.
Funktionen är den att ett plugin initialiserar sina parametrar från pellmon.conf vid varje uppstart, sedan läses dess values.conf in och skriver över defaultvärdena pellmon.conf, och sedan sparas en ny values.conf. Det innebär att du kan lägga till nya parametrar via pellmon.conf, men du kan inte ta bort eller ändra värdet på parametrar som redan har kopierats till values.conf. Jag är inte helt 100% nöjd med den här lösningen. Förslag på förbättringar mottages tacksamt!
Sedan till ditt problem med att lägga till en sensor. Det borde fungera... jag har tom testat det! Så här borde det fungera: Varje gång du ändrar något i [rrd_ds_names] sektionen så måste du skapa en ny databas genom att radera den gamla (eller redigera den gamla så den motsvarar den nya definitionen, men det är överkurs). Men du kan ändra varifrån data hämtas för att skriva till databasen genom att ändra i [pollvalues] sektionen. Så om du har en 'oanvänd' kolumn i databasen som får data från raden d16 = _example [pollvalues], så SKA det fungera om du ändrar den raden till d16=fallror_pellets, men rör inte något i [rrd_ds_names]. Fungerar det inte så är det en bug.
Tiden blev lite knapp i helgen, men det är på gång. Jag har gjort lite ändringar i kommunikationen med owservern, kan eventuellt vara förklaringen till dina avbrott i loggningen. Ändrade lite formatet på owfs parametrarna i conf filen för: https://github.com/motoz/PellMon/blob/f ... on.conf.in Latchen går nu att läsa och nolla, men 'COUNTER' funktionen är inte kodad än.
Jag kan logga 4 tempsensorer + en ds2460 input och latch var 10:e sekund samtidigt som jag kör alarm på två temperaturer var 5:e sekund samtidigt som jag läser alla temperature via owfs filsystemmount varannan sekund och dessutom läser alla temperaturer och ingången och latchen via pellmoncli varannan sekund utan något avbrott, så det ser lovande ut.
Plugininställningar sparas därför i samma mapp som själva pluginkoden är installerad i en fil som heter 'values.conf', som standard vid 'systeminstallation' blir det i /usr/local/lib/Pellmonsrv/plugins/customalarms/values.conf. Om du raderar values.conf så generaras den på nytt med defaultvärden från pellmon.conf då du startar om servern, eller så redigerar du den direkt. Alternativ så ändrar du inställningarna direkt i webbgränssnittet, vilket är orsaken till krånglet. Det skulle vara enklare om alla plugin-parameterar skulle vara read only, men jag ville ha en design där de kan vara R/W vid behov, och det är ju kul att kunna ändra inställningar via webbläsaren.
Funktionen är den att ett plugin initialiserar sina parametrar från pellmon.conf vid varje uppstart, sedan läses dess values.conf in och skriver över defaultvärdena pellmon.conf, och sedan sparas en ny values.conf. Det innebär att du kan lägga till nya parametrar via pellmon.conf, men du kan inte ta bort eller ändra värdet på parametrar som redan har kopierats till values.conf. Jag är inte helt 100% nöjd med den här lösningen. Förslag på förbättringar mottages tacksamt!
Sedan till ditt problem med att lägga till en sensor. Det borde fungera... jag har tom testat det! Så här borde det fungera: Varje gång du ändrar något i [rrd_ds_names] sektionen så måste du skapa en ny databas genom att radera den gamla (eller redigera den gamla så den motsvarar den nya definitionen, men det är överkurs). Men du kan ändra varifrån data hämtas för att skriva till databasen genom att ändra i [pollvalues] sektionen. Så om du har en 'oanvänd' kolumn i databasen som får data från raden d16 = _example [pollvalues], så SKA det fungera om du ändrar den raden till d16=fallror_pellets, men rör inte något i [rrd_ds_names]. Fungerar det inte så är det en bug.
Tiden blev lite knapp i helgen, men det är på gång. Jag har gjort lite ändringar i kommunikationen med owservern, kan eventuellt vara förklaringen till dina avbrott i loggningen. Ändrade lite formatet på owfs parametrarna i conf filen för: https://github.com/motoz/PellMon/blob/f ... on.conf.in Latchen går nu att läsa och nolla, men 'COUNTER' funktionen är inte kodad än.
Jag kan logga 4 tempsensorer + en ds2460 input och latch var 10:e sekund samtidigt som jag kör alarm på två temperaturer var 5:e sekund samtidigt som jag läser alla temperature via owfs filsystemmount varannan sekund och dessutom läser alla temperaturer och ingången och latchen via pellmoncli varannan sekund utan något avbrott, så det ser lovande ut.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Låter fantastiskt bra, stabilt!
jo,jag får fortsatt något enstaka 2,5 minuters hopp i ritandet, men det verkar ju lovande!
är med på resonemanget, ändrade alarm 2 i webbgränssnittet och vips så fick jag alarm mailen i strid ström.
och om jag vill lägga till fler varningar på andra givare så lägger jag till i */customalarms/values.conf och startar om pellmonsrv?
skit bakom mina spakar alltså!
ska klippa in ändringarna i pellmon.conf när det gäller owfs och se om det rockar.
(började knåpa på ett bash script för pelletsräknaren, men du han såklart före)
jo,jag får fortsatt något enstaka 2,5 minuters hopp i ritandet, men det verkar ju lovande!
är med på resonemanget, ändrade alarm 2 i webbgränssnittet och vips så fick jag alarm mailen i strid ström.
och om jag vill lägga till fler varningar på andra givare så lägger jag till i */customalarms/values.conf och startar om pellmonsrv?
skit bakom mina spakar alltså!
ska klippa in ändringarna i pellmon.conf när det gäller owfs och se om det rockar.
(började knåpa på ett bash script för pelletsräknaren, men du han såklart före)
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Countern med latch fungerar nu vad det verkar men hann inte testa speciellt noggrant (finns i grenen feature/tachometer tillsvidare)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ursäkta mina nybörjarfrågor men,
har nu bytt ut filen plugins/owfs/_init_.py
och lagt till filerna plugins/owfs/ownet_fix/init_.py samt connection_.py
är det "make && make install" som gäller igen eller något annat kommando som jag missade i grundskolan som skall användas?
har nu bytt ut filen plugins/owfs/_init_.py
och lagt till filerna plugins/owfs/ownet_fix/init_.py samt connection_.py
är det "make && make install" som gäller igen eller något annat kommando som jag missade i grundskolan som skall användas?
Krångla inte till det nu 
Det kompletta sättet att uppgradera är att:
ta en kopia av konfigurationsfilen
sudo make uninstall
ladda nya versionen
gör en systeminstllation
jämför din konfigurationsfil med den nya och för över dina inställningar
Det här kan ofta förenklas, tex uninstall är onödigt om det bara kommer nya och/eller ändrade filer, dvs inga gamla filer ska tas bort, vilket oftast är fallet. Gamla konfig filen kan oftast användas rakt av, det beror ju på vad som har ändrat (tex nu går det inte med senaste owfs ändringar). Det enkla sättet att ladda nya versionen är att ta ner zipfilen, annars kan du klona förrådet och köra en 'git pull' för att få senaste, men det är också överkurs och helt onödigt om du inte gör egna ändringar i koden.
Sen då det börjar bli dags för en version 1.0 ska jag nog fixa ett riktigt installationspaket också.
Och det kan ju påpekas att koden från en 'feature/' gren inte är färdig, koden från 'develop' är inte helt testad, och 'master' är alltid 100% buggfri...

Det kompletta sättet att uppgradera är att:
ta en kopia av konfigurationsfilen
sudo make uninstall
ladda nya versionen
gör en systeminstllation
jämför din konfigurationsfil med den nya och för över dina inställningar
Det här kan ofta förenklas, tex uninstall är onödigt om det bara kommer nya och/eller ändrade filer, dvs inga gamla filer ska tas bort, vilket oftast är fallet. Gamla konfig filen kan oftast användas rakt av, det beror ju på vad som har ändrat (tex nu går det inte med senaste owfs ändringar). Det enkla sättet att ladda nya versionen är att ta ner zipfilen, annars kan du klona förrådet och köra en 'git pull' för att få senaste, men det är också överkurs och helt onödigt om du inte gör egna ändringar i koden.
Sen då det börjar bli dags för en version 1.0 ska jag nog fixa ett riktigt installationspaket också.
Och det kan ju påpekas att koden från en 'feature/' gren inte är färdig, koden från 'develop' är inte helt testad, och 'master' är alltid 100% buggfri...

det går väl sådär bra idag...
sudo make uninstall
laddade ner, unzipade och följde systeminstallation
root@server1:/home/tommy/PellMon-master# sudo service pellmonsrv start
* Starting pellmonsrv... [ OK ]
root@server1:/home/tommy/PellMon-master# sudo service pellmonweb start
* Starting pellmonweb... [ OK ]
webservern rullar
men när jag loggar in så får jag detta i webbläsaren
Pellmonsrv not running?
den ritar inte heller och den skapar ingen databas.
och när jag försöker stoppa:
root@server1:/usr/local/var/lib/pellmon# sudo service pellmonsrv stop * Stopping pellmonsrv... No process in pidfile '/var/run/pellmonsrv/pellmonsrv.py.pid' found running; none killed.
No pellmonsrv.py found running; none killed.
[fail]
klippte in min gamla pellmon.conf innan jag startade första gången, är det här som det felas?
såhär ser confen ut:
############################################################################################
[enabled_plugins]
# List all plugins to enable pxx = PluginName
# Enable the ScotteCom plugin to communicate with a NBE scotty/woody/biocomfort pellet burner
#p01 = ScotteCom
# CustomAlarms lets you define limits and actions for data items
p02 = CustomAlarms
# RaspberryGPIO works only on a raspberry pi
#p03 = RaspberryGPIO
# The calculate plugin lets you calculate your own data from existing data items
#p04 = Calculate
# The OWFS plugin connects to a running owfs server on localhost:4304 to read onewire devices
p05 = OWFS
# The SiloLevel plugin adds parameters for silo fill up level and silo fill up date.
# When present PellmonWeb displays a graph with calculated silo level from fill up time to present time
#p06 = SiloLevel
# Testplugin is a plugin template that does nothing useful
#p99 = TestPlugin
############################################################################################
[plugin_ScotteCom]
# The settings in this section are passed to the ScotteCom plugin
# Serial port device name, eg. /dev/ttyUSB0
# Remove to run with dummy data for testing
serialport = /dev/ttyUSB0
# Chip version string or 'auto'
chipversion = auto
[plugin_TestPlugin]
# Items in sections named as "plugin_xxx" are passed to a plugin named "xxx"
# This plugin adds the items listed as dummy parameters
plugindata1 = 123
[plugin_CustomAlarms]
# Define an alarm by creating four parameters:
# xxx_item = item to read
# xxx_comparator = >|>=|<|<=|==|!=
# xxx_level = level to compare against
# xxx_status = item to hold the result of the comparision, 1=True, 0=False
# optional:
# xxx_enum = FalseText|TrueText
# example:
alarm1_item = panna
alarm1_comparator = >
alarm1_level = 90
alarm1_status = boiler_temp_supervision
alarm1_enum = OK|pannan kokar
alarm2_item = fallror_pellets
alarm2_comparator = >
alarm2_level = 55
alarm2_status = boiler_temp_supervision
alarm2_enum = OK|bakbrand i fallror
alarm3_item = solpaneler
alarm3_comparator = >
alarm3_level = 110
alarm3_status = boiler_temp_supervision
alarm3_enum = OK|solfangarna kokar
[plugin_Calculate]
# This plugin implements a simple stack engine.
# xxx_calc = operator|value;operator|value;...
# xxx_read = item name to read to execute the calculation and retrive the result
# 'value' pushes the value to the stack, 'operator' pops one or several values,
# executes a calculation on it/them and pushes the result back to the stack
# Operators can be: ADD, SUB, MUL, DIV, GET, SET, EXEC, >, <, ==, !=, IF, POP
# GET pops an item name, reads the value and pushes the value or 'error'
# SET pops an item name and a value, then writes the value to the item name and pushes the result 'ok' or 'error'. ex: 85;boiler_temp;SET
# IF pops three values, first the value to push back when False, then the value to push back when True,
# and then the value to evaluate. Ex: 0;123;456;IF will leave '456' on the stack, while 1;123;456 will
# leave '123' on the stack
# EXEC pops a calculate item name, gets its value, executes it and pushes the result
# POP discards one value from the stack
# example: get boiler temperature divided by two from an item named 'half_boiler_temp'
calc1_calc = boiler_temp;GET;2;DIV
calc1_read = half_boiler_temp
[plugin_OWFS]
# xxx_item = item name for the owfs sensor value
# xxx_path = [server:]path[:port], default server:port is localhost:4304
# optional:
# when the type is set to COUNTER the owfs path is polled cyclically and the item incremented on every 0->1 transition
# xxx_type = R|R/W|COUNTER, default is R
# xxx_latch = path, when using a ds2406 as input/counter, use this to make use of it's latch
# Data item name = owfs_path
# This two reads the value and type from the fake sensor available in the default owfs configuration
botten_tekniktank = 28.84E92F040000/temperature
mitten_tekniktank = 28.770795040000/temperature
toppen_tekniktank = 28.D2E82F040000/temperature
framledning = 28.80E92F040000/temperature
utemperatur = 28.86BD2F040000/temperature
returledning = 28.41B42F040000/temperature
innetemperatur = 28.51DB2F040000/temperature
vinkallare = 28.8BC32F040000/temperature
toppen_slavtank = 28.F4AC2F040000/temperature
botten_slavtank = 28.FEDE2F040000/temperature
panna = 28.22CB2F040000/temperature
solpaneler = 28.DAC22F040000/temperature
fallror_pellets = 28CB9995040000/temperature
#use a ds2460 as counter with support for the input latch
owfs2_item = ds2460count
owfs2_path = uncached/12.EC0595000000/sensed.A
owfs2_type = COUNTER
owfs2_latch = uncached/12.EC0595000000/latch.A
[conf]
# Full path to the rrd database, if it does not exist it is created
# Remove if you do not want data polling
database = /usr/local/var/lib/pellmon/rrd.db
# Full path to the optional persistent rrd database. It is copied
# over the database file at startup, and on shutdown the database
# is copied to the persistent_db file. Useful if the database
# is in a ramdisk
#persistent_db = /usr/local/var/lib/pellmon/nvrrd.db
# If persistent_db is in use the database is copied to
# persistent_db every db_store_interval seconds
db_store_interval = 7200
# Full path to the logfile
logfile = /usr/local/var/log/pellmon/pellmon.log
# logging level = info/debug
loglevel = info
# Port number for the webserver
port = 8081
# rrd database update interval in seconds
pollinterval = 30
[authentication]
# username = password, for webinterface
***** = ****
[rrd_ds_names]
# These are the datasource names used when creating the rrd database,
# "dxx = datasource name". The left value (dxx) is used to match the
# datasource names to the actual data to write to it, in the
# pollvalues section. The datasource names can be anything, but
# the defaults are the same as the data item names in the pollvalues section
# The rrd database is created with the datasources in the order they appear here.
# Delete or rename the rrd database file after adding/removing ds-names
# or use some other method to add the new ds-name to the existing rrd database
d01 = botten_tekniktank
d02 = mitten_tekniktank
d03 = toppen_tekniktank
d04 = framledning
d05 = utemperatur
d06 = returledning
d07 = innetemperatur
d08 = vinkallare
d09 = feeder_time
d10 = feeder_capacity
d11 = _logtick
d12 = toppen_slavtank
d13 = botten_slavtank
d14 = panna
d15 = solpaneler
d16 = fallror_pellets
d17 = _soltemp_framledning
d18 = _soltemp_returledning
d19 = _extra8
d20 = _extra9
[rrd_ds_types]
# Optional rrd data source type definitions for the datasource names in the
# rrd_ds-names section. If no type is defined for a datasource name the
# default type is used, "DS:%s:GAUGE:%u:U:U", where %s is replaced with the
# datasource name and %u is replaced with 4*pollinterval
d09 = DS:%s:COUNTER:%u:U:U
d11 = DS:%s:COUNTER:%u:U:U
[pollvalues]
# Data values to write to the rrd database.
# "dxx = parameter/data name"
# The data names are read from the protocol plugins with the getItem method
# and written to the rrd database ds-name that has a matching "dxx".
# Data names starting with an underscore are handled by special cases in the code,
# eg. _logtick is updated whenever a protocol reports that an "event" has occured.
# In general underscored names are written as undefined, so they can be used to
# write "spare" ds-names in an rrd database, to avoid having to recreate the rrd
# when more sensors are added.
d01 = botten_tekniktank
d02 = mitten_tekniktank
d03 = toppen_tekniktank
d04 = framledning
d05 = utemperatur
d06 = returledning
d07 = innetemperatur
d08 = vinkallare
d09 = _feeder_time
d10 = _feeder_capacity
# Whenever something is written to the log, _logtick is also increased.
# It is used to draw a tickmark in the graph
d11 = _logtick
d12 = toppen_slavtank
d13 = botten_slavtank
d14 = panna
d15 = solpaneler
d16 = fallror_pellets
d18 = _soltemp_retur
d19 = _extra8
d20 = _extra9
[graphcolors]
# To add a ds-name from the rrd-database to the graph, set
# dxx = #hexcolorvalue
d01 = #FF0000
d02 = #00FF00
d03 = #0000FF
d04 = #CC9999
d05 = #FF05FF
d06 = #222222
d07 = #207F20
d08 = #2F2FFF
d12 = #CCFF00
d13 = #99FF00
d14 = #770000
d15 = #FF9933
d16 = #900300
#d17 = #FF9933
#d18 = #900300
[email]
# Uncomment and set these for email on mode/alarm status changes
# Uses TLS, this works for gmail:
server=smtp.gmail.com:587
username=******
password=******
from=******
to=*****
subject=PellMon status
Send email when any of these change
conditions=alarm
#conditions=alarm,mode,parameter
sudo make uninstall
laddade ner, unzipade och följde systeminstallation
root@server1:/home/tommy/PellMon-master# sudo service pellmonsrv start
* Starting pellmonsrv... [ OK ]
root@server1:/home/tommy/PellMon-master# sudo service pellmonweb start
* Starting pellmonweb... [ OK ]
webservern rullar
men när jag loggar in så får jag detta i webbläsaren
Pellmonsrv not running?
den ritar inte heller och den skapar ingen databas.
och när jag försöker stoppa:
root@server1:/usr/local/var/lib/pellmon# sudo service pellmonsrv stop * Stopping pellmonsrv... No process in pidfile '/var/run/pellmonsrv/pellmonsrv.py.pid' found running; none killed.
No pellmonsrv.py found running; none killed.
[fail]
klippte in min gamla pellmon.conf innan jag startade första gången, är det här som det felas?
såhär ser confen ut:
[enabled_plugins]
# List all plugins to enable pxx = PluginName
# Enable the ScotteCom plugin to communicate with a NBE scotty/woody/biocomfort pellet burner
#p01 = ScotteCom
# CustomAlarms lets you define limits and actions for data items
p02 = CustomAlarms
# RaspberryGPIO works only on a raspberry pi
#p03 = RaspberryGPIO
# The calculate plugin lets you calculate your own data from existing data items
#p04 = Calculate
# The OWFS plugin connects to a running owfs server on localhost:4304 to read onewire devices
p05 = OWFS
# The SiloLevel plugin adds parameters for silo fill up level and silo fill up date.
# When present PellmonWeb displays a graph with calculated silo level from fill up time to present time
#p06 = SiloLevel
# Testplugin is a plugin template that does nothing useful
#p99 = TestPlugin
[plugin_ScotteCom]
# The settings in this section are passed to the ScotteCom plugin
# Serial port device name, eg. /dev/ttyUSB0
# Remove to run with dummy data for testing
serialport = /dev/ttyUSB0
# Chip version string or 'auto'
chipversion = auto
[plugin_TestPlugin]
# Items in sections named as "plugin_xxx" are passed to a plugin named "xxx"
# This plugin adds the items listed as dummy parameters
plugindata1 = 123
[plugin_CustomAlarms]
# Define an alarm by creating four parameters:
# xxx_item = item to read
# xxx_comparator = >|>=|<|<=|==|!=
# xxx_level = level to compare against
# xxx_status = item to hold the result of the comparision, 1=True, 0=False
# optional:
# xxx_enum = FalseText|TrueText
# example:
alarm1_item = panna
alarm1_comparator = >
alarm1_level = 90
alarm1_status = boiler_temp_supervision
alarm1_enum = OK|pannan kokar
alarm2_item = fallror_pellets
alarm2_comparator = >
alarm2_level = 55
alarm2_status = boiler_temp_supervision
alarm2_enum = OK|bakbrand i fallror
alarm3_item = solpaneler
alarm3_comparator = >
alarm3_level = 110
alarm3_status = boiler_temp_supervision
alarm3_enum = OK|solfangarna kokar
[plugin_Calculate]
# This plugin implements a simple stack engine.
# xxx_calc = operator|value;operator|value;...
# xxx_read = item name to read to execute the calculation and retrive the result
# 'value' pushes the value to the stack, 'operator' pops one or several values,
# executes a calculation on it/them and pushes the result back to the stack
# Operators can be: ADD, SUB, MUL, DIV, GET, SET, EXEC, >, <, ==, !=, IF, POP
# GET pops an item name, reads the value and pushes the value or 'error'
# SET pops an item name and a value, then writes the value to the item name and pushes the result 'ok' or 'error'. ex: 85;boiler_temp;SET
# IF pops three values, first the value to push back when False, then the value to push back when True,
# and then the value to evaluate. Ex: 0;123;456;IF will leave '456' on the stack, while 1;123;456 will
# leave '123' on the stack
# EXEC pops a calculate item name, gets its value, executes it and pushes the result
# POP discards one value from the stack
# example: get boiler temperature divided by two from an item named 'half_boiler_temp'
calc1_calc = boiler_temp;GET;2;DIV
calc1_read = half_boiler_temp
[plugin_OWFS]
# optional:
# when the type is set to COUNTER the owfs path is polled cyclically and the item incremented on every 0->1 transition
# xxx_type = R|R/W|COUNTER, default is R
# xxx_latch = path, when using a ds2406 as input/counter, use this to make use of it's latch
# Data item name = owfs_path
# This two reads the value and type from the fake sensor available in the default owfs configuration
botten_tekniktank = 28.84E92F040000/temperature
mitten_tekniktank = 28.770795040000/temperature
toppen_tekniktank = 28.D2E82F040000/temperature
framledning = 28.80E92F040000/temperature
utemperatur = 28.86BD2F040000/temperature
returledning = 28.41B42F040000/temperature
innetemperatur = 28.51DB2F040000/temperature
vinkallare = 28.8BC32F040000/temperature
toppen_slavtank = 28.F4AC2F040000/temperature
botten_slavtank = 28.FEDE2F040000/temperature
panna = 28.22CB2F040000/temperature
solpaneler = 28.DAC22F040000/temperature
fallror_pellets = 28CB9995040000/temperature
#use a ds2460 as counter with support for the input latch
owfs2_item = ds2460count
owfs2_path = uncached/12.EC0595000000/sensed.A
owfs2_type = COUNTER
owfs2_latch = uncached/12.EC0595000000/latch.A
[conf]
# Full path to the rrd database, if it does not exist it is created
# Remove if you do not want data polling
database = /usr/local/var/lib/pellmon/rrd.db
# Full path to the optional persistent rrd database. It is copied
# over the database file at startup, and on shutdown the database
# is copied to the persistent_db file. Useful if the database
# is in a ramdisk
#persistent_db = /usr/local/var/lib/pellmon/nvrrd.db
# If persistent_db is in use the database is copied to
# persistent_db every db_store_interval seconds
db_store_interval = 7200
# Full path to the logfile
logfile = /usr/local/var/log/pellmon/pellmon.log
# logging level = info/debug
loglevel = info
# Port number for the webserver
port = 8081
# rrd database update interval in seconds
pollinterval = 30
[authentication]
# username = password, for webinterface
***** = ****
[rrd_ds_names]
# These are the datasource names used when creating the rrd database,
# "dxx = datasource name". The left value (dxx) is used to match the
# datasource names to the actual data to write to it, in the
# pollvalues section. The datasource names can be anything, but
# the defaults are the same as the data item names in the pollvalues section
# The rrd database is created with the datasources in the order they appear here.
# Delete or rename the rrd database file after adding/removing ds-names
# or use some other method to add the new ds-name to the existing rrd database
d01 = botten_tekniktank
d02 = mitten_tekniktank
d03 = toppen_tekniktank
d04 = framledning
d05 = utemperatur
d06 = returledning
d07 = innetemperatur
d08 = vinkallare
d09 = feeder_time
d10 = feeder_capacity
d11 = _logtick
d12 = toppen_slavtank
d13 = botten_slavtank
d14 = panna
d15 = solpaneler
d16 = fallror_pellets
d18 = _soltemp_returledning
d19 = _extra8
d20 = _extra9
[rrd_ds_types]
# Optional rrd data source type definitions for the datasource names in the
# rrd_ds-names section. If no type is defined for a datasource name the
# default type is used, "DS:%s:GAUGE:%u:U:U", where %s is replaced with the
# datasource name and %u is replaced with 4*pollinterval
d09 = DS:%s:COUNTER:%u:U:U
d11 = DS:%s:COUNTER:%u:U:U
[pollvalues]
# Data values to write to the rrd database.
# "dxx = parameter/data name"
# The data names are read from the protocol plugins with the getItem method
# and written to the rrd database ds-name that has a matching "dxx".
# Data names starting with an underscore are handled by special cases in the code,
# eg. _logtick is updated whenever a protocol reports that an "event" has occured.
# In general underscored names are written as undefined, so they can be used to
# write "spare" ds-names in an rrd database, to avoid having to recreate the rrd
# when more sensors are added.
d01 = botten_tekniktank
d02 = mitten_tekniktank
d03 = toppen_tekniktank
d04 = framledning
d05 = utemperatur
d06 = returledning
d07 = innetemperatur
d08 = vinkallare
d09 = _feeder_time
d10 = _feeder_capacity
# Whenever something is written to the log, _logtick is also increased.
# It is used to draw a tickmark in the graph
d11 = _logtick
d12 = toppen_slavtank
d13 = botten_slavtank
d14 = panna
d15 = solpaneler
d16 = fallror_pellets
d18 = _soltemp_retur
d19 = _extra8
d20 = _extra9
[graphcolors]
# To add a ds-name from the rrd-database to the graph, set
# dxx = #hexcolorvalue
d01 = #FF0000
d02 = #00FF00
d03 = #0000FF
d04 = #CC9999
d05 = #FF05FF
d06 = #222222
d07 = #207F20
d08 = #2F2FFF
d12 = #CCFF00
d13 = #99FF00
d14 = #770000
d15 = #FF9933
d16 = #900300
#d17 = #FF9933
#d18 = #900300
[email]
# Uncomment and set these for email on mode/alarm status changes
# Uses TLS, this works for gmail:
server=smtp.gmail.com:587
username=******
password=******
from=******
to=*****
subject=PellMon status
conditions=alarm
#conditions=alarm,mode,parameter
betyder:
bottentekniktank_item = botten_tekniktank
bottentekniktank_path = 28.84E92F040000/temperature
mittentekniktank_item = mitten_tekniktank
mittentekniktank_path = 28.770795040000/temperature
osv...
Sedan då räknaren fungerar så behöver du ha PelletCalc pluginet aktiverat och konfa det till att läsa skruvvarven från din räknare, verkar som att PelletCalc saknas helt i din konffil också.
# PelletCalc calculates feeder_time and power from feeder auger revolution count
#p07 = PelletCalc
och
[plugin_PelletCalc]
# counter = item name to read feeder auger rev count from
Pellmonsrv ska förstås inte krascha för attt konfigurationen är felaktig, bl.a. det ska fixas innan koden hamnar i master.
betyder:
bottentekniktank_item = botten_tekniktank
bottentekniktank_path = 28.84E92F040000/temperature
mittentekniktank_item = mitten_tekniktank
mittentekniktank_path = 28.770795040000/temperature
osv...
Sedan då räknaren fungerar så behöver du ha PelletCalc pluginet aktiverat och konfa det till att läsa skruvvarven från din räknare, verkar som att PelletCalc saknas helt i din konffil också.
# PelletCalc calculates feeder_time and power from feeder auger revolution count
#p07 = PelletCalc
och
[plugin_PelletCalc]
# counter = item name to read feeder auger rev count from
Pellmonsrv ska förstås inte krascha för attt konfigurationen är felaktig, bl.a. det ska fixas innan koden hamnar i master.
ändrat i .confen
gjorde en ominstallation med feature istället, jag behöver göra en chmod +x , se nedan
är det fler körrättigheter som gör att pellmonsrv inte startar?
(jag behöver göra enchmod+x även på masterversionen för övrigt)
root@server1:/home/tommy/PellMon-feature-tachometer# ./autogen.sh
-bash: ./autogen.sh: Åtkomst nekas
root@server1:/home/tommy/PellMon-feature-tachometer# sudo chmod +x ./autogen.sh
configure.ac:3: installing `./install-sh'
configure.ac:3: installing `./missing'
src/Makefile.am:15: installing `./py-compile'
edit:
loggen säger att det är skapat en rdd.db fil men den existerar inte i "verkligheten"
2014-02-05 08:33:38,710 - INFO - Created rrd database: rrdtool create /usr/local/var/lib/pellmon/rrd.db --step 30 DS:botten_tekniktank:GAUGE:120:U:U DS:mitten_tekniktank:GAUGE:120:U:U DS:toppen_tekniktank:GAUGE:120:U:U DS:framledning:GAUGE:120:U:U DS:utemperatur:GAUGE:120:U:U DS:returledning:GAUGE:120:U:U DS:innetemperatur:GAUGE:120:U:U DS:vinkallare:GAUGE:120:U:U DS:feeder_time:COUNTER:120:U:U DS:feeder_capacity:GAUGE:120:U:U DS:_logtick:COUNTER:120:U:U DS:toppen_slavtank:GAUGE:120:U:U DS:botten_slavtank:GAUGE:120:U:U DS:panna:GAUGE:120:U:U DS:solpaneler:GAUGE:120:U:U DS:fallror_pellets:GAUGE:120:U:U DS:_soltemp_framledning:GAUGE:120:U:U DS:_soltemp_returledning:GAUGE:120:U:U DS:_extra8:GAUGE:120:U:U DS:_extra9:GAUGE:120:U:U RRA:AVERAGE:0,999:1:20000 RRA:AVERAGE:0,999:10:20000 RRA:AVERAGE:0,999
20000 RRA:AVERAGE:0,999:1000:20000
gjorde en ominstallation med feature istället, jag behöver göra en chmod +x , se nedan
är det fler körrättigheter som gör att pellmonsrv inte startar?
(jag behöver göra enchmod+x även på masterversionen för övrigt)
-bash: ./autogen.sh: Åtkomst nekas
root@server1:/home/tommy/PellMon-feature-tachometer# sudo chmod +x ./autogen.sh
configure.ac:3: installing `./install-sh'
configure.ac:3: installing `./missing'
src/Makefile.am:15: installing `./py-compile'
edit:
loggen säger att det är skapat en rdd.db fil men den existerar inte i "verkligheten"
2014-02-05 08:33:38,710 - INFO - Created rrd database: rrdtool create /usr/local/var/lib/pellmon/rrd.db --step 30 DS:botten_tekniktank:GAUGE:120:U:U DS:mitten_tekniktank:GAUGE:120:U:U DS:toppen_tekniktank:GAUGE:120:U:U DS:framledning:GAUGE:120:U:U DS:utemperatur:GAUGE:120:U:U DS:returledning:GAUGE:120:U:U DS:innetemperatur:GAUGE:120:U:U DS:vinkallare:GAUGE:120:U:U DS:feeder_time:COUNTER:120:U:U DS:feeder_capacity:GAUGE:120:U:U DS:_logtick:COUNTER:120:U:U DS:toppen_slavtank:GAUGE:120:U:U DS:botten_slavtank:GAUGE:120:U:U DS:panna:GAUGE:120:U:U DS:solpaneler:GAUGE:120:U:U DS:fallror_pellets:GAUGE:120:U:U DS:_soltemp_framledning:GAUGE:120:U:U DS:_soltemp_returledning:GAUGE:120:U:U DS:_extra8:GAUGE:120:U:U DS:_extra9:GAUGE:120:U:U RRA:AVERAGE:0,999:1:20000 RRA:AVERAGE:0,999:10:20000 RRA:AVERAGE:0,999
autogen.sh har nog körrättigheter satt, men github strippar tydligen det då man laddar via zipfil.
Du kan prova köra i 'debugläge' för att se vad som händer. Kör 'sudo ./debugsrv.sh' i src/ så startar servern utan att 'daemonisera' processen.
Du kan prova köra i 'debugläge' för att se vad som händer. Kör 'sudo ./debugsrv.sh' i src/ så startar servern utan att 'daemonisera' processen.
Provade just dethär:
wget https://github.com/motoz/PellMon/archiv ... ometer.zip
unzip tachometer.zip
cd PellMon-feature-tachometer/
./autogen.sh
./configure --with-user_srv=pellmonsrv --with-user_web=pellmonweb --sysconfdir=/etc
make
sudo make install
sudo service pellmonsrv start
sudo service pellmonweb start
Fungerade bra med defaultkonfen
Jag fick nog med körrättigheter till autogen.sh, måste vara ditt unzip program som strippar det.
wget https://github.com/motoz/PellMon/archiv ... ometer.zip
unzip tachometer.zip
cd PellMon-feature-tachometer/
./autogen.sh
./configure --with-user_srv=pellmonsrv --with-user_web=pellmonweb --sysconfdir=/etc
make
sudo make install
sudo service pellmonsrv start
sudo service pellmonweb start
Fungerade bra med defaultkonfen
Jag fick nog med körrättigheter till autogen.sh, måste vara ditt unzip program som strippar det.
ok, bytte till develop och har nu bytt till feature igen.
har fått igång det med orginal .conf filen, sitter just nu och jämför min conf fil med originalet.
något i min conf fil gör att pellmonsrv inte startar riktigt,
skumt,
har fått igång det med orginal .conf filen, sitter just nu och jämför min conf fil med originalet.
något i min conf fil gör att pellmonsrv inte startar riktigt,
skumt,
posta gärna konfen, såna buggar ska ju bort
Konfen du postade tidigare stannar iallafall på denhär raden:
Kommentaren måste börja med # annars försöker parsern tolka den. Men som sagt, det saknas en errorcheck där...
Kommentaren måste börja med # annars försöker parsern tolka den. Men som sagt, det saknas en errorcheck där...
utsökt!
nu startar pellmonsrv korrekt, och den hämtar både temperaturer och ds2406 värden, se nedan.
Däremot så vägrar den öppna upp grafen under startsidan,
har provat både med och utan # först på sista raden i confen.
dxx = offset:divisor#
alt,
#dxx = offset:divisor#
Data
Alarm1_Status boiler_temp_supervision
Alarm2_Status boiler_temp_supervision
Alarm3_Status boiler_temp_supervision
Boiler_Temp_Supervision
0
Boiler_Temp_Supervision
Boiler_Temp_Supervision
Botten_Slavtank 30.3125
Botten_Tekniktank 41.9375
Ds2460Count 13
osv...
nu startar pellmonsrv korrekt, och den hämtar både temperaturer och ds2406 värden, se nedan.
Däremot så vägrar den öppna upp grafen under startsidan,
har provat både med och utan # först på sista raden i confen.
dxx = offset:divisor#
alt,
#dxx = offset:divisor#
Data
Alarm1_Status boiler_temp_supervision
Alarm2_Status boiler_temp_supervision
Alarm3_Status boiler_temp_supervision
Boiler_Temp_Supervision
0
Boiler_Temp_Supervision
Boiler_Temp_Supervision
Botten_Slavtank 30.3125
Botten_Tekniktank 41.9375
Ds2460Count 13
osv...
Den sista raden är helt optional så kommentera bort den bara. Den är till för att skala stora mätvärden så de kan visas i samma graf som de andra.
Du kan köra pellmonweb i debugläge så ser du nog något felmeddelande då du försöker öppna grafen. Stoppa pellmonweb och kör sudo ./debugweb.sh från src/
edit: ser att jag den är feldöpt till debugweb.py av någon anledning... ett shellscript är det
Du kan köra pellmonweb i debugläge så ser du nog något felmeddelande då du försöker öppna grafen. Stoppa pellmonweb och kör sudo ./debugweb.sh från src/
edit: ser att jag den är feldöpt till debugweb.py av någon anledning... ett shellscript är det