PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Okej, du har kanske kopplat temperatursensorn så här: http://www.thekompf.com/weather/pionewiremini.html
Tyvärr kan inte owserver läsa av en sensor kopplad på det sättet, och pellmon kan bara kommunicera med en owserver, så det fungerar inte även om du kan läsa av den med ett annat program. Det enklaste sättet att koppla in en onewiresensor till en raspberry är att använda usb-onewire adaptern ds9490, men man kan också använda ett I2C tilläggskort men det är då svårare att få owservern att fungera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

I2C är inget jag kan rekommendera iallafall verkar oerhört struligt att få igång
har lagt många timmar på det men jag gav upp till slut.
Köp en ds9490 och allt kommer att rulla igång "skapligt " lätt :mrgreen: :mrgreen:
har precis monterat nya pulsgivar skivan 8 pulser /varv funkar kanon
DSC_5860.JPG
DSC_5860.JPG (117.09 KiB) Visad 2757 gånger
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

Gjorde en test nu och installerade om en RPI från början
och körde in nyaste pellmon ver 0.2.0
jag kopierade data basen och conf-filen från den gamla fungerande pellmon
och förde över den på den nya installationen
men det gick inge vidare
2015-11-09 18:06:18,615 - INFO - Failed to activate plugins: OWFS
2015-11-09 18:06:18,613 - INFO - Activated plugins: PelletCalc, Consumption, SiloLevel, RaspberryGPIO
2015-11-09 18:06:17,989 - INFO - starting pelletMonitor
2015-11-09 18:06:06,301 - INFO - deactivated RaspberryGPIO
2015-11-09 18:06:06,287 - INFO - deactivated SiloLevel
2015-11-09 18:06:06,284 - INFO - deactivated Consumption
2015-11-09 18:06:06,281 - INFO - deactivated PelletCalc
2015-11-09 18:06:06,278 - INFO - stop
såg även att alla inställningar för pelletCalc var inte med ligger dessa inte i data basen?
Edit:
Alla givare finns med om jag kollar här http://raspberryip:2121
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

Aha svarar mig själv efter som jag var för snabb att ställa frågan här innan jag testat allt
sudo service pellmonsrv restart
sudo service pellmonweb restart
löste problemet :oops: :oops:
jag trodde detta problem var löst :shock: :shock:
Men en sak förstår jag inte varför följde inte pelletCalc inställningarna med
ligger dessa inte i db´n
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jo det var fixat men sen byggde jag om owfs-pluginet helt med pyownet för att få det att fungera ordentligt på jessie, buggen kom tydligen tillbaka då. Synd att du inte hann testa 'develop' innan det hamnade i master, då hade det kunna undvikas.

Databasen innehåller exakt det du har definierat i rrd_ds_names och inget annat. Hur ett plugin sparar sina egna grejor är upp till varje plugin, för pelletCalc kokade jag ihop en snabb lösning då behovet uppstod där read/write parametrar sparas i en textfil på samma ställe där pluginet är installerat. /usr/local/lib/Pellmonsrv/plugins/pelletcalc/values.conf blir det i en standardinstallation på debian.

Någon gång kanske det finns en central key-value databas för read/write parametrar som pelletcalc kan använda, men rrd databasen kan inte användas till det så det blir något annat i såfall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

aha
Så då får man ta med sig
/usr/local/lib/Pellmonsrv/plugins/silolevel/values.conf
/usr/local/lib/Pellmonsrv/plugins/pelletcalc/values.conf
så är man grön :mrgreen: :mrgreen:
jag är lessen att jag inte hann testa develop versionen
ska försöka vara snabbare nästa gång bra å få bort buggar så fort som möjligt
Läckert med versions numret på sidan
version.jpg
version.jpg (10.29 KiB) Visad 2752 gånger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

ag trodde detta problem var löst :shock: :shock:
Borde vara löst i 'develop' nu
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ny feature i 'develop': en webbaserad textredigerare för konfigurationsfilerna. Tänkte att det kan underlätta konfigureringen nu då den är uppdelad i flera filer.

Kod: Markera allt

pi@raspberrypi ~ $ pellmonconf -h
usage: pellmonconf [-h] [-P PORT] [-H HOST]

optional arguments:
  -h, --help            show this help message and exit
  -P PORT, --port PORT  Port number for webinterface, default 8083
  -H HOST, --host HOST  Host for webinterface, default 0.0.0.0

Kod: Markera allt

sudo pellmonconf
Open http://<ip>:8083 with your webbrowser to view the configuration tool
Run as root to be able to save changes
Quit with CTRL-C
Bild
Senast redigerad av Honda den fre 20 nov, 2015 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

Ja ha då var Festdags kvällen förstörd då LÄCKERT
kanske man ska ta jobbet att dela upp confen nu då
bra jobbat honda :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

Grym funktion funkar klockrent
liten undran dock
måste jag göra om dessa (jag ser att man inte ska röra) men
# Don't change these:
dd1 = feeder_time
dd2 = feeder_capacity
dd3 = _logtick
men mina heter ju
d32 = feeder_time
d33 = feeder_capacity
d34 = _logtick
kan man inte döpa om dd1 till d32
eller är det för enkelt :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Du kan använda din konfiguration exakt som den är, den fungerar ju. Du kan klippa upp den i olika filer enligt modellen i standardkonfen om du vill (eller på annat sätt, den läser in alla *.conf filer den hittar) men du behöver inte ändra något nånstans.

Orsaken till att jag lade till den där kommentaren "# Don't change these:" var för att avråda från att peta på det, blir det inte rätt då man ändrar där så funkar det inte. Och det är rätt vanligt att folk petar på de där av misstag då de utökar databasen har jag märkt :D

Men ja, dd1 kan vara d32 eller gulbanan, bara du gör motsvarande ändring på alla ställen där dd1 finns i standardkonfen.

Jag ändrade 'vänsterledet' i de där tre från att vara i numerisk följd efter föregående dxx till dd1, dd2 och dd3 för att minska risken att det krockar med tidigare definitioner då man lägger till mera data i databasen.

Tänkte jag skulle lägga till en funktion för att spara undan hela konfen som zipfil för backup också innan nästa release, antingen att ladda ner eller att spara nånstans på plats (eller båda). Tidsstämplade konf-zipfiler med restore funktion och möjlighet att diffa dem skulle kanske hjälpa mycket, och varför inte en knapp för att starta om pellmon också.

Det finns annars ett reinstall.sh skript i src mappen sedan rätt länge som gör en kopia på konfen, stänger av pellmon, installerar nytt, återställer konfen och startar upp igen. Funkar bra för snabb uppgradering, men jag rekommenderar nog ändå tillsvidare att man gör det för hand så man vet vad man gjort om nåt går fel.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

Lysande tack för snabbt svar :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!

Inlägg av zorro »

Oerhört mycket lättare att jobba med conf filen i webbläsaren
Det blir en "virtuell" wirre igen till dig Honda. :mrgreen: :mrgreen:
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

godmorgon alla pellmonentusiaster!
tänkte att det vara dags att slänga ut den gamla surrande servern/databurken och in med jessie på en raspberry,

men fastnade direkt, är lite rostig, har jag satt fel läsrättigheter under /usr/lib och usr/local
??

Bild
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Skriv svar