Val av pelletsbrännare

Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

vad jag menar med pluggin på RB är att den är klar med färdigkopplad el (stickproppsanslutning) och har en grundinställning på brännaren
naturligtvis kan detta behöva ändras från fall till fall,det gäller alla brännare
om nu en överfallsbrännare är svår att ställa in med insrument,så vinner man följakligen inte mycket av det nån finjustering blir det inte då
sen har jag aldrig påstått att det är fel kolla rökgaserna,men det är som Micke påpekar den inställningen ändras med förutsättningarna

det finns säkert andra bra brännare än RB men det finns oxå en del som krånglar myket mer,det är bara att läsa under fabrikat
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Tutte Gustav skrev:vad jag menar med pluggin på RB är att den är klar med färdigkopplad el (stickproppsanslutning) och har en grundinställning på brännaren
naturligtvis kan detta behöva ändras från fall till fall,det gäller alla brännare
om nu en överfallsbrännare är svår att ställa in med insrument,så vinner man följakligen inte mycket av det nån finjustering blir det inte då
sen har jag aldrig påstått att det är fel kolla rökgaserna,men det är som Micke påpekar den inställningen ändras med förutsättningarna

det finns säkert andra bra brännare än RB men det finns oxå en del som krånglar myket mer,det är bara att läsa under fabrikat
Grundinställning och stickpropp har dom flesta modellerna idag.
Men det jag menar med en överfallsbrännare så måste effekten oftast justeras med tid på brännarens styrning som styr skruvens dosering, denna är oftast fabriksinställd och kan variera från anläggning till anläggning beroende på pelletsfabrikat, förrådslösning, längd på skruv mm.

Om tiden för en startdos står på 90sekunder på en grundinställning, och i själva verket skall vara 55 sekunder hos dig så förstår du konsekvenserna. Du får en för stor startdos helt enkelt, och hur många klarar av att beräkna ut effekten på en brännare typ dessa.

Du måste först beräkna vad skruven ger kg per timme som exempel sedan räkna om det till sekunder, sedan skall, startdosmängd justeras på tiden, drifttiden justeras samt vilotiden mellan doseringarna under driften, det är här du justerar in O2, CO2 samt CO- halten till att komma så nära målsättningsvärdena för en optimalförbränning och så låga rökgasförluster som möjligt är.

Det hela går ut på att blanda rätt syremängd med Kol (bränslet). Med en rätt justerad brännare har du då också rätt temperatur i eldhärden, och slipper koks mm. Med en högre CO- halt så ser du direkt på askan att sotet blir svart.

En panna med bra förbränning har vanligtvis ljusgrå, eller lite mörkare grå puderaska på eldstadens väggarna samt botten (asklådan) som skall bara vara att borsta bort med en väldigt mjuk borste och då skall väggarna vara plåtrena. I botten av pannan kan man ibland se tendenser till svarta fläckar likt tjära, och detta tyder på att någon pellets har hoppat över in i pannan och har legat och pyrt. På vissa ställen som i botten av turbulatorena som exempel kan askan övergå i vit nyans, där temperaturen varit som hetast som exempel.

En överfallsbrännare är inget svårare än någon annan brännare att justera. Att vissa fabrikat krånglar mycket mer kan också bero på att man slarvar med underhåll, struntar i att justera, byter fabrikat av bränsle ofta på grund av att man jagar priser mm.

Sedan är det också många som kanske har gjort fel val av brännare till en viss typ av panna. Många har också långa fingrar som inte vill låta bli redan fungerande saker.

Har faktiskt sett skräckexempel på hur man justerat brännare för hand med ögat och kört brännaren på 23-24kW när den max skall klara 20kW, tacka f..n att grejerna inte håller i längden.

I början var det många som exempel gick efter hur många varv skruven gick runt vid en startdosdosering, rena vansinnestänkande, räcker med att skruven sitter två grader ur vinkel eller har ett annat förråd eller läge i samma förråd och mängden blir fel. Förstår du varför vissa har problem?
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Karla 1

Allt detta du skrev nu o det mesta tidigare visste jag redan

Synd att du inte kan se min brännare i drift, har eldat tillräckligt länge för att veta hur det skall se ut i panna o brännare

Min panna inehåller ingen tjära eller koks ej heller brännaren, har den det då är det fel inställt , askan är ljusgrå flyktig med rena pannväggar efter renjöring
startdosen är sänkt något på inrådan av RB den rök vid start

Det kanske kan går att optimera förbränningen något ,får se om det blir en mätning,men det hjälper ju inte vid ändrade förutsättningar,då får man mäta vid varje ny peletsleverans plus andra faktorer som spelar in

Tror nog att vi som installerar själv har goda förutsättningar att det blir bra, men man skall veta vad man sysslar med, annars be om hjälp sen kan alla misslyckas det är ingen som kan allt trots att det framhålls ibland
Sen finns det säkert ett antal installatörer,som inte håller måttet, godkänd rörkrökare kan vem som helst bli om man har registerad firma

Det är riktigt som du säger om felinställda brännare o pannor,det finns dom som inte borde använda denna typ av uppvärmning,dom vet helt enkelt inte vad dom håller på med
Faktum kvarstår dock att ganska många som har problem,har inte fått den hjälp som berättigat det framgår tydligt här på forumet

Jo jag förstår mycket väl varför vissa får problem o stora sådana
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

En intressant tråd med många olika ideer....
Jag får intrycket att ibland blir det lite för mycket av idylliskt Sörgården när man beskriver de skickliga installatörernas självuppoffrande jobb med inveckade brännare och heldumma kunder.

Har nu varit illojal och installerat en brännare själv i min panna. Den har gått snart 6 dagar utan problem.
Den gamla Janfire flex brännaren överlät jag helt till installatör att trimma in och la ut en del tusenlappar på fler inställningar och reparationer. Ändå fick han den inte att gå mer än max 3 dagar. Han plockade ur turbulatorer och sa att draget var för dåligt. Sotarn som var en hygglig en mätte upp draget, han sa att draget var bra! Längre kom vi aldrig och jag tycker också draget är bra.

Skaffade nu en modernare brännare med digitala inställningar som jag tänker ratta själv. Själva installationen var inget problem och nu återstår justeringen. Plockar nu in de urtagna turbulatorerna en efter en och se var gränsen ligger för den här brännaren. Tycker redan jag fått en fin förbränning med 2 turbulatorer urtagna men till helgen ska jag plocka i en till.
Digitala inställningar öppnar helt nya vägar att jobba systematiskt och behovet av inställning med rökgasinstrument blir mindre. Skruva på rattar skulle jag bara inte ge mig in på.

En tanke bara... Vem tjänar på rattar och potentiometrar som inställningsverktyg?

Kunden: Nej
Installatören: Ja det ger inkomst vid återbesök och vid hemköp av ny pelletssändning då brännaren måste justeras om.
Pelletstillverkaren: Ja, svåra och dyra omställningar av brännaren gör det svårt för uppstickare att komma in på pelletsmarknaden. Pelletseldare byter gärna inte till ny pelletssort om en intrimmning kostar 1200. Oligopolet kvarstår och priskonkurrensen uteblir.

Jag är bara glad att modern teknik har gjort det lättare för kunderna att elda pellets. :)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Abene

Kan inte annat än instämma Gratulerar till din installation,hoppas det går bra i fortsättningen
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Abene.

Om jag har förstått saken rätt så kan det vara bättre att klippa turbulatorerna kortare när du hittat ungefär var gränsen går. Tydligen skall det vara bättre att det sitter turbisar i alla rör än att det är fritt i några då röken vill ha lättaste vägen ut..

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Digitala inställningar öppnar helt nya vägar att jobba systematiskt och behovet av inställning med rökgasinstrument blir mindre. Skruva på rattar skulle jag bara inte ge mig in på.
Om du har potensiometrar eller knappar dig fram på en PLC har väl ingen betydelse, du justerar ju samma sak. Syre och mängden bränsledosering.

Ett enkelt exempel:
Vad är det som händer om CO2 ligger på 9%. Rökgastemp 175grader.
Hur mycket tror ni att verkningsgraden är då?
Jo, du har en förbränningsverkningsgrad på ca 87%
Vad är felet då denna CO2 är för låg?
Du har ett för högt luftöverskott kan man ge som svar!
Om CO2- halten då låg på 13% som är målsättningsvärdet hur mycket tror ni då verkningsgraden har ökat vid samma rökgastemperatur?
Skriv svar