Köpa ny panna till gammalt hus?

mt4base
Stor entusiast!

Installerat...

Inlägg av mt4base »

Ja, nu är anläggningen installerad. Jag hällde i min första pelletssäck någonsin i mitt förråd idag. Kändes underligt och jag inser att jag kommer bygga biceps på detta :?

Vill även tacka för alla tips och råd jag fått av alla som svarat i denna och andra trådar där jag ställt frågor. Nu är det väl bara så att det kanske bara är början av en lång följetång med följdfrågor men jag uppskattar den input jag fått av er så här långt.

Firman som installerade var väldigt bra och vänliga (ok, jag lägger ju mycket stålar där men ändå). Hoppas jag ska få en lite bättre och utförligare utbildning på panna/brännare i mellandagarna så man begriper lite mer hur saker och ting ska lira. Jag kan kort och gott iaf konstatera att efter har sett hur mycket rör och annat det var att "göra fel på" så var det helt klart en lyckträff att jag inte gav mig på det - kom att tänka på filmen "Drömkåken" med Björn Skifs där han gör allt själv och alla vet ju hur det slutar :shock:

Så, jag har slutligen blivit pelletseldare (eller ja, pannan eldar och jag matar den...).

God Jul på er allesammans!
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
MartinK
Späd planta

Inlägg av MartinK »

Mellandagarna lider mot sitt slut .. är din panna fortfarande hungrig på pellets eller har den fått förstoppning så här i inkörningen?
--
mvh
MKg
340 m² äldre timmerhus, 12m skorsten med 150mm insatsrör
Parca 3000 -80, Thermia Bequem 15D i veddelen sedan mars-05, hembyggt förråd, småsäck (än så länge)
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

MartinK skrev:Mellandagarna lider mot sitt slut .. är din panna fortfarande hungrig på pellets eller har den fått förstoppning så här i inkörningen?
--
mvh
MKg
Jo, Julen går fort, sanna mina ord. Det där att den är hungrig på pellets kan nog härledas till min orutin i eldningens sköna konst. Jag vred troligen upp shunten för högt med kallt system vilket fick pannan att se en hiskelig "uppförsbacke" med lååååång gångtid som följd = mycket pellets. Jag talade dock med installatören idag och han trodde ändå att dels att rökgastempen var aningen hög och det går tydligen att åtgärda med ett lägre effektuttag ur brännaren. Den står på 14Kw idag men skulle visst gå att sänka till 11Kw och det gör en del menade han.

I övrigt är inställningsproblemen kopplade till att vi tack vare mellandagarnas ledigheter inte kunnat få en elektriker som kunde koppla in autoshuntens el. Den är lite okänslig att hantera "manuellt" och det är således svårt att veta "vart man skruvar sig". Man får kanske räkna med lite inkörningsperiod både för justeringar av brännaren och anpassning hos en ovan användare som mig :?

Vi har väl i övrigt ganska gott hopp om att få detta att fungera fint. Första natten blev det nått larm - "Ingen låga" men sen jag startade om pannan efter det så har den funkat som den ska tror jag. Den värmer även helt sjukt bra när vi råkade vrida upp ordentligt med hela systemet "kallt" och även om det självklart drog mycket bränsle då så gick värmen upp från 11 grader inomhus till c:a 21 grader relativt fort faktiskt och det är ju något att vara nöjd med. Framgent när vi bor i huset kommer det ju inte behövas så stora "upphämtningar" värmemässigt och därmed kanske mindre våldsam åtgång av pellets. Iaf hoppas jag det. Eftersom vi inte bor där nu så har vi pannan på sparlåga och en innertemp på runt 12 grader.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar