Kyla på sommaren

leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Eftersom ifrågasättandena för min ll/vp:s kapacitet verkar ha tagit slut så har jag kommit fram till att en del har insett att de har kanske en del att åtgärda med sina bostäders energiförbrukning....? :D
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena Leifa. k!
Jag spinner väl lite till på ll vp -bv pumpar- jord vp mm
Jag frågade i (tråden)brandskyddskontroll men fick inget svar ...
Är det någon" läckagekontroll" eller dyligt av pumparna som det har blivit för när man eldar med fastbränslen.?Alltså kontroll vartannat år,eller är det bara att brassa på! ro hem vinsten ,eller tappar man några "årtag"efter vägen =motström liksom...... :lol:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ronald skrev:Är det någon" läckagekontroll" eller dyligt av pumparna som det har blivit för när man eldar med fastbränslen.?Alltså kontroll vartannat år,eller är det bara att brassa på!
Det som kontrolleras är att kölmediet tas hand om vid skrotning.
Lämna på tippen i rätt fack så löser samhället det.
(Precis som kylskåp)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det som kontrolleras är att kölmediet tas hand om vid skrotning.
Lämna på tippen i rätt fack så löser samhället det.
(Precis som kylskåp)[/quote]

Jo Elvis!
Det är ingen annan avgift 1000 kr likt sotaren tar för 2årskontrollen.
eller dylikt.Tömmer man ut köldmedlet själv eller är det någon kontrollant
från nån organisation kommun ...installatör som gör det?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Precis som med kylskåp.
Du lägger den i rätt fack på tippen så löser det sig, det är gratis och du behöver inte bry dig. Kommunen ser till att ackrediterad firma fixar tömning och omhändertagning.

Luft/vatten och Vatten/vatten dvs berg och markvärmepumpar är bara till å ta loss och slänga precis som kylskåp.

Luft/luft måste man trycka på en knappt så att kompressorn går "baklänges" och suger tillbaka all köldmedia.
Sedan stänger man kranen, plockar bort rör och innedel utedel och slänger utedelen bland kylskåpen och innedelen som elektronikskrot.

Lika mycket årlig kontroll som kylskåp och AC i bilen, dvs ingen alls.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Då fattar jag Elvis!
Tack för goda svar.....!

Svärgubben skall dundra in en ll vp innan vintern så det är ju bra att man
kan upplysa honom lite....Han har direktverkande el så han gör nog en bra investering Även HAN..... :)

Mvh ronald
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

leifa.k skrev:Eftersom ifrågasättandena för min ll/vp:s kapacitet verkar ha tagit slut så har jag kommit fram till att en del har insett att de har kanske en del att åtgärda med sina bostäders energiförbrukning....? :D
Om du klarar ditt uppvärmningsbehov med bifogad komfort med l/l pumpen är det bara att gratulera. Om du däremot måste spetsa med något.Pellets? Då ser jag ingen anledning att ha 2st uppvärmningssystem.

Hos farsan som har en sådan där mirakel pump så är det ingen vidare komfort. Varmt som satan där pumpen står och kallt som fan vid fönster och rum längs bort i från pumpen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Precis som med kylskåp.
Du lägger den i rätt fack på tippen så löser det sig, det är gratis
Kanske är olika , men när jag skulle slänga en av mina gamla
pumpar .Krävdes ett intyg på att den var tömd ,från godkänt
företag.Annars skulle det kosta c.a 500 :- kronor ,för ett par
år sedan . Men det är kanske olika i andra kommuner :?:
Fixade sig för mig ändå .Men det var inte gratis på tippen i
varje fall . Vilket jag trodde.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev: Om du klarar ditt uppvärmningsbehov med bifogad komfort med l/l pumpen är det bara att gratulera. Om du däremot måste spetsa med något.Pellets? Då ser jag ingen anledning att ha 2st uppvärmningssystem.
En luft/luft är ett komplement som sänker uppvärmninskostnad för folk med direktverkande el, olja, pellets.
Ett komplement med låg investeringskostnad som betalar igen sig på kort tid pga den höga verkningsgraden.

Kan ge dålig spridning om den är felplacerad.
Ger bra spridning om den är rätt placerad.

Mvh
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

wepe skrev:
Precis som med kylskåp.
Du lägger den i rätt fack på tippen så löser det sig, det är gratis
Kanske är olika , men när jag skulle slänga en av mina gamla
pumpar .Krävdes ett intyg på att den var tömd ,från godkänt
företag.Annars skulle det kosta c.a 500 :- kronor ,för ett par
år sedan . Men det är kanske olika i andra kommuner :?:
Fixade sig för mig ändå .Men det var inte gratis på tippen i
varje fall . Vilket jag trodde.

Wepe
Njaa, gratis är det väl länge sedan det var. Gratis är det bara om pumpen är TOM som du skrev. Och det räcker INTE bara med att säga att den är tom. Intyg krävs. Så e reglerna iaf för Hässleholms och Östra Göinge kommun.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Gratis där jag bor i alla fall.
Slängde så sent som i våras.

Saxat från Alingsås kommuns sida

*Kyl- och frysmöbler
Många äldre kylskåp, frysar, värmepumpar och klimatanläggningar innehåller gasen freon, som skadar ozonskiktet om den läcker ut.

Du kan fråga där du köper ny kyl- eller frysmöbel om de kan ta hand om din gamla. Annars kan du lämna den till en bemannad återvinningscentral. Värmepumpar och klimatanläggningar kan också lämnas där. Även dessa innehåller det miljöskadliga ämnet freon.

De kasserade kylskåpen och frysarna transporteras vidare till ett återvinningsföretag. Där tömmer man dem på freon och tar hand om dem på ett miljöriktigt sätt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo hur lång livslängd ungefär har en sån där l/l vp igentligen är det
som med min px-21 den bara går och går.... :lol:

Skämt åt sido håller den 10 år? eller är det som med pannor mm man skall
sköta den exemplariskt och ha lite TUR också?

Mvh ronald
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

ronald skrev:Tjena Leifa. k!
Jag spinner väl lite till på ll vp -bv pumpar- jord vp mm
Jag frågade i (tråden)brandskyddskontroll men fick inget svar ...
Mvh ronald
Ledsen Ronald, man skriver något någonstans, sedan kan det dröja en stund innan man återvänder dit...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Andreas Hansson, mirakelpump är vad det är...det är som med allt annat att man måste ge grejjorna möjligheten att göra sitt jobb, lessen att det inte funkar hos din Farsa, hos mig funkar det bättre än braskaminen tack vare placeringen, planlösningen, ventilationssystemet. Jag ser inte detta som något sekundärt värmesystem eftersom detta är inhandlat pga. kylan den kan producera, men faktum kvarstår, eftersom den har fått bra arbetsmöjligheter så klarar den värmebehovet ned till -15. Positiv överraskning. Vad skall man kalla det då när jag köper l/v-vp. inom 10 år och kopplar in.... idioti? Många tycker nog det, men inte jag eftersom det är ett stort intresse hos mig det här med värme....många andra bränner pengar på andra "mindre nyttiga" fritidsintressen...Ingen mening med att ha flera än ett uppvärmningssystem? Inte för de flesta, för de är alldeles för tafatta och hjälplösa för att kunna installera någe själv, allraminst att bygga något....För att spä på din och andras oförstående/ avoghet mot flera system än ett så kan jag nämna att i garaget så kan jag välja mellan golvvärme eller aerotemper, funderar på vp. dit...altanen vet jag inte hur jag skall göra, golvvärme eller ll/vp. friggeboden blir det nog kulvert från ackarna och en golvvärmekrets. För övrigt så har jag vacumpump, rökgasanalysator, lufttrycksmätare(ventilation).
Glöm inte att sådana här "tossigheter" och experimentlusta/ hobbyverksamhet kommer andra tillgodo...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är 8) med många olika uppvärm,sätt man är garderad... kör du så det ryker Leifa..k.!
Frågan" om llvp mm var inte ställd till någon spec där på (Brandkontr.)
den bara försvann men elvis tog den så nu är jag nöjd..

Hade... mvh ronald !
Skriv svar