Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Funderade lite på vad andre sa om att det brinner/sotar upp i hans slang..

Hur kan det göra det? då måste du väl ha mer drag åt det hållet än in i pannan?

Om där e helt tätt borde det inte brinna alls åt det hållet?

Vad tror ni?

Min är lite svart på nedre biten (sot), men det finns inga tendenser på att elden skulle vilja ta sig åt det hållet...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!

Skumt

Inlägg av snillet »

Jo, jag begriper inte heller hur det kan brinna upp på DET hållet. Att man ibland under uppstarten ser ljuset från brännkammaren som ligger rakt nedanför är ju inte så konstigt i och för sig men att det skulle BRINNA upp i den är lite mystiskt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Enligt manualen kan beläggning ifall röret vara tecken på dåligt drag.

Själv har jag noterat att korta eldlågor ibland slår upp i fallrörer. Det brinner till cirka 1 dm upp i fallrörer och vara i (mycket) mindre än en sekund. Detta är inget som stör funktionen då jag har en långt fallrör.

Har för mig att jag läst någon stans att så har kan ske men att det inte är någon fara då det råder underskott på syre i fallröret.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André hävdar ju att han måste ha lite luftläckage in i slangen vid stosen på kvarnen så han har ingen list där. Annars slår det upp lågor hos honom.

Verkar som sagt, ...skumt.

Hos mig är det TVÄRTOM, när de små listerna hade kälkat ur läge för någon månad sedan så gjorde det precis så för mig.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det låter skumt. Speciellt med följande varningstext i manualen:

Varning: brännaren bör vara kall innan man tar bort slangen eftersom det annars finns risk för plötslig tändning om det finns glöd och bränsle kvar i röret. Normalt är det undertryck i slangen som förhindrar lågan att gå upp i röret.

Rätta mig om jag har fel, men innebär inte detta att man inte får ha för mycket otätt så att undertrycket försvinner, eller...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Låter fullständigt rimligt...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mmm men så är de inte hos mej...
Har prövat att stäng dragbegränsarn o ökat fläkten så ja har kört med ca 30-35 pa drag nu... Men de blir samma resultat..
Men de kanske beror på att kvarnen mal pelletsen till ett grovtmjöl..
Det är när kvarnen går som de flammar upp i slangen bränslet börjar helt enkelt brinna på väg ner....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torbjörn Ljung
Ungskog

mycket aska o pelletsförbukning biona???!!!???

Inlägg av Torbjörn Ljung »

ang sot o svart färgat i fallrör o slang eftersom pelletsen mals så blir det mer dam som fasnar i sang o fallrör. som sedan förkålnar av värmen som även kan bli mindre dam explotion . kan detta vara en tanke. eldstaden storlek har betydelse min panna är strömsnäspanna ts turbo . fläktstyrd termostat styrd omvänd förbränning .jag har brännarn i ved magasinet det är på 100 liter vedutrymme. det trodde jag skulle bli bra men inte. all aska for rakt ner i rök gångarna .åtjärd blev ett rör i ved magasinet .som står i det hål som fins i keramiken då får jag mer aska kvar i vedmagasinet .den lösningen har funkat rätt bra.
ägare av biona2000 sedan20020510
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Torbjörn Ljung...Jag har prövat att ha ett rör i hållet i keramiken men de hjälpte inte mycke.. Lyckades förlänga askningsintervallen 2 dyngn... Alltså 9 dyngn då va hela pannan full ca 18 liter aska o då va de nollgrader ute... Sen ä de ju ett h-vete med all glöd man har ju ingen nytta av grovisen direkt....De dammar ju ner som f-n detta askpulver när man öser ut de i hink...(fast man ä försiktig)
Kollade hos kompisen som köpte min tidigare janfire han hade knappt halv grovisen på en månad...
Jag har en full på två veckor...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du får väl testa utan kvarn... :shock:

Du verkar ju ha testat allt annat..

Det kan ju inte mer än gå som det brukar (åt h-v-t-e)

:wink:
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Det som andre skriver hade jag oxå problem med förut.
Problemet är numera borta=justerade upp rotorn det var
nog den åtgärden som gjorde susen,sen så hade jag en
väldigt hård pellets när det gick som sämst.

En andra åtgärd jag fått som bieffekt det är när
min kvarn rasade(platta släppte från centrum)
svetsade ihop den o RIKTADE den ordentligt
innan vobblade den ordentligt o det gjorde att den malde
en del pellets till rentmjöl som gjorde att det puffade
uppåt i slangen.
Har numera ca:1.5mm mellan kvarn hjulen men skall
göra så att det går att justara avståndet utifrån o prova
mig fram vad som är bäst.
mvh christer
snillet
Pannrumstomte!

wobling

Inlägg av snillet »

Det där med vobblingen känner jag igen !
Svetsjobben ser inte riktigt helt snygga ut över lag tycker jag. Flera är lite snyggt avfilade och sedan belagda med ytskikt.

Än en gång ställer jag ett stort frågetecken :?: :?: :?: kring att MBIO inte testkör kvarn+brännare tillsammans utan enbart testar brännarna.
Åker hiss till vardags.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Test köra behövs ju inte egentligen, utan bara lite kvalitetskontroll vid tillverkningen.

Hade varit bra att få reda på vad måttet mellan hjulen "SKA" vara..

Justerbart kvarnhjul låter jätteintressant.. om du kommer på nått bra så fota/beskriv...

Man kanske skulle fjäderbelasta det fasta hjulet?
snillet
Pannrumstomte!

bana

Inlägg av snillet »

Det borde gå med en cirkulär bana bakom det fasta hjulet som har stigningar och sedan har man en krage som det fasta hjulet sitter på, sedan kan man utifrån med hjälp av en liten stång med handmutter på justera avståndet mellan hjulen....

Kanske skall göra en liten skiss i Acad eller nåt på de där....

Minskade askmängden för dig när du höjde rotorn christer ?

Höja rotorn är ju rätt enkelt så de kan man ju pröva snabbt och lätt.
Åker hiss till vardags.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag skulle vilja testa med ett avstånd på ca halva pellets diametern + 1mm..

(I nedan kant på kvarnhjulet då)
Skriv svar