Kom med förslag

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Testa att avaktivera min läget, bara ställa fläkt alt matning på 0 i de läget..
Ingen jag känner som kört denna brännare på uhglöd har haft problem med just blanksot :?
Kan ju även testa ställa in lågvädena på hög o köra med tankdiff på 20 grader för längre gångtid o högre effekt..
Annars är det öka fläkt som gäller, öka med 1% o kör nått dygn innan nästa höjning..
Främst min läget förmodar jag som ökning av fläkt krävs men ev även låg kan du höja
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Gjorde precis dessa ändringar igår kväll.
Ska dessutom väga pelletsen under 10 minuter igen. Kan ju ha gjort fel eller nåt.
Känner inte att detta är ett stort problem, bara en liten justeringsfråga.
För det ska ju inte vara något problem, brännaren har ju bra förhållande o jobba i.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Börjar bli frustrerad.....
Gjorde rent pannan idag för att se hur det såg ut...ingen vacker syn.
Mycket tjära o oförbrända pellets...
Kolla bilder.
Bild

Bild

Bild

Efter rengörning så mätte jag upp i 10 minuter igen ,denna gången blev resultatet att jag behövde ändra till.
39% skruv/34% fläkt...för 15 kw.
Ska se om jag får någon skillnad ,antar att jag gjort allt rätt.
Inte lätt att få tag på en röris i dessa mellandagar.
Ganska uppenbart att den får för lite luft ,eller för mycket pellets i alla fall.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Förhållandet mellan fläkt och matning är inte linjärt - för vore det fallet skulle 15 kW innebära Matning 38 Fläkt 31 - vilket skulle få det hela att ryka som ett ånglok. Sätt fläkten till 35 och matningen till 38. Om jag inte räknat bort mig skall du då mata fram 317 gram pellets per 6 minuter - vilket är 4 gram mer än vad som behövs för att nå 15 kW. Sedan är det bara att justera fläkten tills enbart aska och inte oförbrända pellar trillar över kanten. Var varse på att du måste ta bort dessa pellar från asklådan mellan varje justering eftersom avgaserna från dessa består av CO - koloxid och att denna gas anrikar förbränningen så att en för fet förbränning blir ännu fetare. Ta ut och häll dem i en brandsäker plåthink efterhand. Smutsigt, men det är trots allt enklaste sättet att sätta fart på injusteringen. Det som sker om du INTE gör det är att du kommer att ända upp med för mager förbränning eftersom du höjer fläkt eller sänker matning utan att känna omfattningen av de avgaser som de oförbrända pellarna ger - ergo är det mest rationellt att justera efter att ha tömt lådan. Töm asklådan. Kör 10 minuter. Kolla asklådan - är det fortfarande oförbrända pellar - höj fläkten - och töm lådan. Kör 10 minuter till och upprepa tills att det bara finns en eller annan oförbränd pelle kvar. Då är du inom det rätta området och då kan du köra tills du får hjälp av en kille med rökgasinstrument. Askan i lådan skall vara antingen antracitgrå eller brun som kakaopulver - då har du rätt förbränning. Det här är inte svår vetenskap - det är bara tal om att ge lågan det syre den behöver för att förbränna pelletsen. En pelletsbrännare är inte högteknologi - det är vardagsteknologi. En dammsugare är mer avancerat i våra dagar. Så ta det lugnt, andas djupt och försök att undvika att låta detta överväldiga dig. Du kommer klara det här, och då har du blivit flera erfarenheter rikare - och DET är den sortens rikedom som är värd att ta med sig vidare ty den kommer alltid till nytta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det är nog så jag får göra ,inte låsa mig alltför mycket gällande % på fläkten o så.
Utan hålla på tills förbränningen ser bra ut.
Fick meddelande från rörisen nu ,o han menar på samma sak.
Så får han mäta när han kommer.
Enligt min erfarenhet så kan det ta tid innan han kommer ,så får försöka klara mig själv så länge!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Verkar helt klart som du haft för mycke matning, då hinner inte pelletsen förbrännas o koppen går överfull så dessa ramlar ut innan dom ens brunnit..
Men nu kanske de blir som det ska..
Har du synglas på pannan så du ser koppen?
Man ska se hela övre luftslitsarna i koppen vid drift, Glödbädden ska vara några cm ner i koppen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Har tyvärr inte synglas på pannan...
I själva asklådan var det inte jättemycket oförbrända pellets ,men det fanns.
Ska bli spännande att se idag när jag kommer hem ,om jag ser skillnad. Eller om fläkten skall justeras upp lite till!
Det kanske är så att dom procenttalen på fläkt som du gett mig inte stämmer på nyare bequem?
Dom kanske ändrat något.
Jaja ,jag ska nog lyckas få ordning på det till slut!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmm började fundera på de oxå :?
Fabriksinställningen ska vad jag förstår motsvara 15 kW iaf tidigare va det så o då va de 36% fläkt i fabriksinställningen, Då har det alltid varit för mycket fläkt men frågan är ju om ariterm räknar uteffekt el inmatad som de blir då man väger pellets..
Räknar dom med 15 kW ut får man mata in närmare 17 kW o då stämmer iof 36% fläkt på äldre modeller, då kanske det är 40% fläkt på nyare o då bör det krävas 36-37% fläkt för dej Anders om du kör 15 kW inmatad effekt :roll:

På äldre är det även ca 70% matning för 15 kW som nu bara verkar vara 50% :?

Synd att man inte får prata med någon kunnig på Ariterm som verkligen vet hur dom tänker, skulle ha stått i instruktionsboken hur dom räknar men nånstans såg jag att dom säger att man ska väga upp vad den förbrukar för att veta effekten enligt de jag angett men inga siffror/om dom menar in/uteffekt :(
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det finns bara ett sätt att ta reda på det...jag får testa mig fram helt enkelt.
Kommer att rapportera om mina framsteg.
:D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

:D låter bra :D
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

En liten uppdatering så här på fredagskvällen.
Efter rengörning o ny mätning igår så verkar jag vara på rätt väg.
Skruv 39% och fläkt 35% ger ingen tjära.
Går nu upp på 36% fläkt, o någonstans där är nog optimalt!
Sen är det 10kw som ska trimmas in!
Gokväll!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag visste du skulle klara det. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Hej igen ,inte så länge man får vara nöjd.
Det började bli lite tjärbildning igen ,så jag ställde upp fläkten upp till 40%
Men det vill fortfarande bli lite tjära...
Sotet på pannväggarna är ganska mörkt ,men "rökgasbromsarna" är ljusa o fina.
Har inte gjort rent pelletsförrådet på ganska länge ,så det är säkert en hel del spån som matas med.
Kan det påverka?
Kollade brännkoppen precis när fläkten slutat gå ,det var en brant sluttning där.
Mycket aska o rester i framkant av koppen ,o så en brant backe ner mot internskruven...om ni förstår.
Men det kanske är naturligt ,då skruven matar mot frmkanten av koppen..
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det kom en snilleblixt när jag satt nere o gjorde rent allt igen.
Häromdagen när allt såg helt ok ut ,så körde jag utan kåpa på brännaren utav någon anledning.
Jag satte på kåpan när jag tyckte det såg bra ut ,o då blev det skit igen.
Satt o funderade en stund ,o såg en sak som jag borde tänkt på innan.
Brännarfästet på nyare PE-20 som min är "inflyttat" in mot brännkammaren 20-30mm
Vilket gör att när jag sätter på kåpan så sitter kåpan nästan mot plåtskalet på pannan.
Alltså inget ställe där luft kan komma in ,eller det är klart luft kommer in ,men kanske inte i den mängd som behövs!
Det kan mycket väl vara ett långskott, men det lär jag upptäcka!
Ska köra utan kåpa några dagar nu ,o se om min teori stämmer!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang att du får som en tunga längst ut på koppen beror det på pelletsen o när den byggts upp börjar den gå fet men de brukar gå köra några hundra kg pellets..
Brännaren tar in luft underifrån så det bör inte beropå att du har kåpan där :?
Bara öka fläkten :wink:
Kör du med tankdiff för längre gångtider nu?
Skriv svar