mestadels av askan åker ut igenom skorsten enligt min korkade sotare jag har här ibland ett tips var bla att inte sota ur pannbotten för det isolera pannan nedåt. jag har eldat många olika sorters pellets och måste säga att rindi dammar mest och agrol tycker jag spånar mest.baltpellets flexheat var över förväntan och har inget att anmärka på. MEN all pellets brinner ps jag måste sota när det är ca 15-20 liter aska i pannan,då stänger brännaren ner pga optovakt täckt av aska,kyligaste vintertiden=7-10dgr.
danei skrev:Har någon påstått att det finns 100% dammfri pellets?
Jag har inte påstått att det finns men jag har haft det några gånger. Den första var min första fyllning när jag startade upp min anläggning i april -98. Pelletsen var 8 mm från ...... ja vad de nu hette innan de bytte namn till Neova. Bilen som levererade var en "vanlig" lastbil med presseningskapell och baklemen utbytt till en special med blåsaggregat. Det tog en väldig lång tid att fylla förrådet, 3 ton tog omkring 30-45 minuter att få in i förrådet (senast tog det 15-20 min för 5 ton).
Har haft åtminstone en gång efter den första, och den gången var det 6 mm pellets från en leverantör som jag inte kommer ihåg, möjligen samma som den första.
Så det går att leverera dammfri pellets men det är nog ingen större ekonomi i det då kunderna ändå köper det som säljs...... Att det i stort var dammfria pelletsleveranser som jag har haft syns tydligt i mitt transportsystem från bulkförrådet in till mellanförråd i pannrummet. Det sker med ett vakuumsystem vars filter i dammsugaren direkt visar om det finns damm med i produkten. Då dammet tyvärr inte avskiljs speciellt bra i den cyklon som sitter i mitt system.
Med den pellets som just nu ligger i förrådet, Stora Enso, så MÅSTE filtret bytas/rengöras varje vecka annars så tappar dammsugaren "orken" och det blir stopp i systemet...... Vilket för mig betyder att denna pellets tillhör de dammigaste. När jag tidigare körde säckad pellets genom systemet så kunde det gå 2-3 veckor någon gång 4 mellan byte/rengörningar av filtren. Och då var det den omtalade Rindi pelletsen som gick i systemet.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vi kanske borde lära av tyskarna? De har starka konsumentorganisationer som lobbar genom lagstiftning och formella krav som gör att leverantörerna måste anstränga sig. Detta är förvisso en reklamfilm gjort av en firma inom branschen, men besanna mina ord: så ordentligt skulle nog inte varit där hellre om regeringen där haft ett lika mysigt förhållande till industrin som den har här. Jag hade tänkt lägga undertexter på denna film, men alla pratar tydligt och långsamt - så jag förlitar mig på att de flesta förstår vad som sägs:
Energieagentur NRW är en paraplyorganisation som blant andra servar beslutsfattare och offentligheten. Trots namnet, inte en myndighet - mer en förenklad utgåva av PellSam.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nej Kay, Jag tror inte alls att du far med osanning, Där missförstod du tyvärr mig, eller så uttryckte jag mig dåligt. Det är däremot de fakta du presenterat som jag inte kan förstå med hjälp av något annat än att askan flyger ut eller att du bränner väldigt lite pellets. Jag undrar om det möjligen kan vara så att din aska innehåller så väldigt små partiklar om man t.ex. jämför med vad jag får, att man därigenom inte märker att askan flyger ut tillsammans med röken. Hur ser förresten dina turbulatorer ut efter några veckors körning?
Är det inte ett asklager på dem heller? Eller i panntoppen under sotluckan?
Hursomhelst så blir jag lite avis på dig eftersom jag själv tvingas aska ur minst varannan vecka eller efter ca två Mafa mini.
OPEC! Förlåt jag missförstod dig visst! När jag sotar ur pannan efter ca 5-6 veckor så är det ett liret lager sot på turbulatorerna som jag får borste bort, men jag upplever inte att det är så mycket, i panntoppen är det nog ca 0,5 till 1 centimeters lager med sot. Jag ska jag räkna pellets i kilo som jag bränner upp på 6 veckor och se hur stor förbrukning jag får. tror det ligger lite i det, liten förbrukning, det är ju svårt att jämföra när temperaturerna varierar ute från kallt till varmt, Från hus till hus, men det blir ju en fingervisning hur det står till med det. har inte räknat på hur mycket det gått år från år till år, men första året gjorde jag det, då betalade ca 8000:- för uppvärmning och varmvatten hela året, kommer ej i håg vad pelletsen kostade då men jag tyckte det var billigt, i och för sig var den vintern inte så kall för i februari den vintern handgrävde jag en stor fiskdamm på tomten, så det var inte änns hårt i marken, tror det var 2007-2008 vintern
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Ja, med 8000 kronor om året, även om det var ett par år sedan är onekligen en mycket låg förbrukning. Där ligger jag på det tredubbla. Och med mina tvåveckors intervall gånger tre så blir det ju faktiskt sex veckor.
Du har alltså en riktigt låg förbrukning samt bra förbränning, och det är nog hela förklaringen. Det är bara att gratulera.
Jag har inte haft någon riktig koll på hur mycket andra förbrukat, men inser nog att jag inte har någon stor åtgång av pellets, där av långa sotningsintervaller.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Jag är nybliven pelletseldare och har fått anvisningar på hur man sotar. Jag frågar många hur dom gör med sotet och askan. Det blir inte så klara svar på det, men många tycks mena att man kan hälla ut det i trädgårdsjorden. (Det har även förre husägaren gjort, kan jag se nu när snön försvinner)
Men är det i linje med nutidens miljötänk?
I den aktuella kommunen finns det ett utbyggt sopsorteringssystem, med färdiga påsar för Brännbart och Komposterbart samt tydliga anvisningar på hur man skall göra och inte göra med det ena och andra. Men inte ett ord om sot och aska. Då kan man tillägga att pelletseldning är tämligen stort där jag bor.
Jag vill i första hand inte fråga kommunen direkt, av den händelse att det skulle vara ett totalförbud på att hälla ut sotet i jorden. Då skulle dom väl komma med fullt pådrag och utfärda förelägganden m.m.
Så hur gör ni med sot och aska från pelletseldning?
Jag sprider min aska på tomten, för det mesta på gräsmattan där jag har mossa. Men även en del växter och buskar får ta del av askan. Sedan går det även en del i komposten trots att en del påstår att det inte är bra....
Några gånger har även skogen utanför min tomt fått ett tillskott av askan......
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldar du med riktig pellets så blir det inga skadliga produkter.
Sotet är rent kol. Askan innehåller en del salter från trämaterialet, mest natriumkarbonat (soda). Fungerar bra att strö ut på gräsmattor då det minskar tillväxten av mossa.
Fungerar bra i sura jordar som gödsel till de flesta perenner, ettåriga växter och potatisland.
Rhodondendron och azaleor ska inte ha aska då de kräver sur jord för att växa.
Du bara råkade glömma nämna dom hälsovådliga utsläppen som kolväten, kväveoxid och svaveloxid eller ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har faktisk kollat med återvinningsstationen om hur jag ska göra med askan. Då vi har ett flis-fjärrvärmeverk här i staden skulle jag bara dumpa min aska där de andra dumpar deras, inget problem alls.
Alltså är det knappast miljöfarligt med askan, det skapas ju ingen ämnen som inte finns i förmultnande träd i skogen, enda är att dessa mineraler som ju finns är mer koncentrerat vilket i sig kan vara ett problem.
Jag har testat att gödsla lite med askan men då gräsmattahelvetet ändå växer som fan tyckte jag att det var en dålig idé...
Här får man inte kasta askan i dagrenovationen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Min gräsmatta tål inte askan utan dör. Man bör låta bli att gödsla grönsaksland och andra ytor där man äter det som växer då ev tungmetaller och dy som skogen pelletsen är tillverkad av tagit upp konsentreras i askan. I avsaknad av analyser på askan är det bäst att låta den återgå till skogen igen. Man vet ju inte var råvaran till pelletsen växt, kan ju varit på förorenad jord så varför då sprida askan i trädgården. Och skogen behöver alltid få tillbaka lite.
Att använda aska koncentrerad är en dålig idé. I gamla dagar så blandade man den med kompost. En annan sak som skiljer pellets/flisaska från vedaska är kornstorleken. Vedaskan är mer grovkornig, vilket gör att du inte får de där superkoncentrationerna som du får av den finkorniga pellets/flisaskan. All sådan aska är starkt alkalisk så om du har på för mycket, så tippar ph - balansen i jorden så mycket att det blir omöjligt för vanligt gräs att växa där.
Jag använder askan med viss framgång i trädgårdslandet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25