shunt som sköter sig själv
Om man har ett gammalt system med dåligt isolerade stammar kan det knappast vara någon nackdel att shunta ut vatten som håller 35grader istället för 85 grader om det är +3 ute ?
Tänker på mitt gamla jobb där vi hade värme distribuerat i grova rör till aerotempers med termostatstyrning, när det var lite varmare så va strålningsvärmen från stammarna påtaglig trotts att de satt 4-6 meter upp i taket, så vi stängde huvudventilerna... då kanske det var 95 grader i stammarna och rör med 8-10cm diameter. O andra sidan hade vi ingen isolering att tala om heller. Men tänker ändå att om man har massa grova järnrör isolerade halvdåligt i golv o väggar som är rätt heta så måste det läcka ut ganska mycket värme i byggnaden som är onödig när ingen värmebehov föreligger ?
Tänker på mitt gamla jobb där vi hade värme distribuerat i grova rör till aerotempers med termostatstyrning, när det var lite varmare så va strålningsvärmen från stammarna påtaglig trotts att de satt 4-6 meter upp i taket, så vi stängde huvudventilerna... då kanske det var 95 grader i stammarna och rör med 8-10cm diameter. O andra sidan hade vi ingen isolering att tala om heller. Men tänker ändå att om man har massa grova järnrör isolerade halvdåligt i golv o väggar som är rätt heta så måste det läcka ut ganska mycket värme i byggnaden som är onödig när ingen värmebehov föreligger ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Är det både inne o ute givare på Ecl comfort 110?Danne031 skrev:Mats, då köper ni er en shuntautomatik enbart, inne eller utegivare de spelar skit sak samma. Jämn och behaglig innetemperatur får ni med vilken som och det är ju det ni vill ha.
En bild på eran shunt hade kanske inte varit fel dock så ni VET att det funkar som vi länkar till
Undrar om den får plats på min?
Vad är skillnaden på Ecl 110 - Ecl 100?
Ser inga mått på den.

30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Du har en standard 4 vägs ESBE shunt, så Danfoss shuntmotor kommer att passa rakt av, ECL 110 levereras med utomhusavkännare, medan inomhusavkännare tror jag är klassat som tillbehör. Hursomhelst får du inga problem med pannan eller shunten. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Som natt och dag. ECL 110 är arvtagaren till ECL 100 och avsevärd mer avancerad med flera funktioner som gör att man lättare får rätt temperatur vid rätt tillfälle. Kringutrustningen är dock den samma i fråga om shuntmotor och avkännare. Jag har ECL 100 och den är primitiv, men bättre än inget. På Danfoss hemsida hittar du mer info. Klicka på PDF symbolen vid någon av linjerna märkt "AV Material", så kommer en film att lastas ner. Annars finns det val mellan PDF filar eller IPaper. Här borde finnas svar på de frågor du måtte ha om ECL 110 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25