Är effekten rätt inställd på brännaren ska man inte mera röra fläkten. Justering av förbränningen gör man sedan med matningen.
Då kan man enkelt byta pelletssort.
För att ställa in fläkten på en KMP räcker det inte med en billig multimeter eftersom det inte är sinusvåg man mäter. Det krävs ett instrument som kan mäta True RMS.
Ytterligare ett skäl till att man ska låta fläkten vara.
Nu är inte jag helt med: Effekten beror väl på två faktorer: För det första pelletsmängden - mätt i kilo för att undkomma densitetsproblematiken, och för det andra tillförd syre. Har man rätt mängd pellets tillförd för att uppnå, låt oss säga 15 kW, men brännaren går magert. Då måste man väl rimligtvis reducera fläkten, därför att om man ökar matningen, så ökar man de facto effekten samtidigt. Är man däremot säker på att fläkten går på ett värde som motsvarar den effekt man önskar, ja då skall man öka matningen till rätt förbränningskvalitet erhålls.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tror på att man ställer in effekten med mängd pellets..
Säg att du kör fläkte på ca 80% hastighet o du vet att det är 16kw
över min döda kropp att det skulle vara 16kw även om jag slutar mata fram pellets.
Man ställer iin mängden pellets. för att komma upp till 16kw..
sen kan det säkert blir så att man får ut lite mer eller mindre kw om man justerar fläkten.
Det e därför jag ville veta hur man skulle justera in fläkten i förhållande till pellets mängden..
Svårt att mäta volten på en pellx??? Svar: Nej. O inte heller svårt att justera..
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Luftmängden bestämmer effekten, pelletsdoseringen justerar man sedan till den passar luftmängden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nu kom Icecap emellan. Säg: Om du vill ha en effekt om, till exempel 15 kW, och det behövs X delar pellets och Y delar luft för att uppnå just denna effekt, är det inte då rämnande likgiltigt om man ställer in Y först, sedan låter X gå upp för att möta Y i punkten för rätt effekt med ren förbränning Z?
Senast redigerad av bergatorparen den fre 07 jan, 2011 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
För att gå tillbaka någon sida och lämna en notis vill jag bara nämna att effecta inte har att göra med pellx längre.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
kan tilllägga. Jag bryr mig inte jätte mycket om brännarn brinner med 16 eller 17 eller 18 kw...
Det jag är ute efter är att den skall brinna effektivt...
skit i watten, o ifall nu fläkten är rätt eller ej..
Vad skall jag göra
Tigex 25.
Ska du ha riktigt effektivt ska du ha alla turbulatorer i pannan och inga som är avsågade. Har för mig att CTC1100 Family är pannan med 6 tuber och den klarar 25 kW med olja alltså 60%x25kW=15 kW med pellets. En effekt på 14-15 kW borde ge bästa ekonomin.
Kunde du trycka upp den till 17 kW utan problem så är troligen turbulatorerna kapade av någon snabbjobbande installatör som inte har haft tid med fininställningar.
Din brännare är gjord för 15-20 kW så 15 kW verkar vara en lagom effekt.
Vad jag menade med att ställa in med matningen är följande. Har man en gång fått brännaren inställd på en effekt som man gillar så är fläkten rätt inställd för den effekten.
Byter man pellets som matar ex. 10% snabbare i skruven så minskar man matningen eller ökar paustiden motsvarande så har man samma förbränning automatiskt utan att mäta och ställa in.
Jag väger upp/ställer in, 500gr/10min och sen ställer jag in fläkten så att lågan blir gul.
Är lågan orange är det för lite luft och är lågan mer vit och spretig,så är det för mycket luft.500gr/10min motsvarar ung.14,4kWh.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Okey-- Då borde jag sänka matningen av pellets då den matar in för ca 17kw nu.
Turbulatorerna är ej kapade o alla 6 är i..
Satt bara 5 i när jag flyttade in..
Pannan är inte inställd av nån expert alls. Det e jag som vridit o vänt på alla spakar man kan..
Så den är inte inställd för nåt, som du kan förstå om du läser de tidigare inläggen.. Jag har på måfå dragit ner fläkten till denna hastighet som den har idag.. även pelletsen..
Men då borde la jag ställa en på 288gram pellets / 6min.. Då min pellets är på 5.2kw
sen ställa in fläkten på det sätt som bergatorparen sa, om att titta på röken??
Tigex 25.
Taxen skrev:Jag väger upp/ställer in, 500gr/10min och sen ställer jag in fläkten så att lågan blir gul.
Är lågan orange är det för lite luft och är lågan mer vit och spretig,så är det för mycket luft.500gr/10min motsvarar ung.14,4kWh.
tyvärr så kan jag inte se min låga...
Tigex 25.
ClabbeBula: vilken pellets kör du som har 5,2Wh/g?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!