Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Brännaren ska göra en renblåsning beroende hur man har ställt in tiden likaså om du kör på 55% fläkt så måste pelletsen blåsa ut ur koppen innan de ens har blivit förbrända.
Hur ofta är den satt på renblåsning efter 1tim eller mer.
Jag frågade efter spjäll på pannan innan om det är stängt så ska det vara öppet.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Spjäll helt öppet.

Det konstiga är ju att det är på vintern det är mest problem.

Var ser man renblåsningsdelen du talar om, alltså vad heter det i menyerna, för 'renblåsning' kan jag inte minnas? =)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har en gryande misstanke om att Brynäs är inne på rätta tanken: Renblåsning. Betänk detta: Här har vi en panna, med mycket liten vattenvolym som är kopplat direkt på radiatorkretsen. Brännaren går korta perioder, stannar, renblåser startar upp, stannar också vidare. Förvarje renblåsningen blir det liggande pellets och pyra i asklådan - ett pyrande som avger avgaser innehållande tjära och koloxid som "stjäl" syre från förbränningen i brännaren och därmed ser till att den blir gående för fett - trots att inställningarna säger att så absolut inte borde vara fallet. Det som fick mig in på denna tanken, är att du skriver att det huvudsakligen är vintertid denna sker - alltså inte sommartid då de oförbrända pelletserna faktiskt får tid på sig att förbränna mellan varje gång brännaren dundrar igång.

Nu skall du gå in på effektmenyn, och leta upp "Rengörning Fläkt" här kan du välja mellan fler alternativ. Välj Från. Gå derefter till Glödhållning och välj 60 minuter. Se hur detta påverkar driften. Kom bara ihåg att notera de inställningar du ändrar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Rengöring fläkt stod på 2/h. Glödhållning 60 minuter.

Vad är den ev 'risken' med slå av fläktrengöringen? Ska åka och jobba natt nämligen, och är det risk pannan får stora spelet är det ju bättre jag låter den vara som den är och hoppas den tuffar vidare över natten, och provar ändra fläkt imorgon?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

De där värdena borde ju vara riktigt bra. Den ända risken med att koppla bort renblåsningen är, om det går lång tid mellan uppstarterna att brännaren "kvävs" av aska, men just nu skall det inte vara någon risk. Men eftersom du kommer att vara på jobb i natt, så vänta tills i morgon så att du kan övervaka hur det fungerar. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Då gör jag så =)

Hur ska jag göra med fläkt och matning då? Nu har jag ju ändrat dem igår kväll, och än tuffar pannan på utan ett enda stopp. Ska jag ställa tillbaka värdena som de var innan på matning/fläkt (50% matning och 36% fläkt i både hög och låg) inför att jag tar bort rengöring fläkt?

Annars är det kanske svårt veta vad som 'gör tricket'? För än tycks ju mina ändringar fungera. Dock lite tidigt att säga om det är slump eller ej.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Fungerar de inställningar de gjorde efter ett dygn, så låt de bli kvar tills vidare. :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Du skriver att problemen är störst på vintern, och då är ju skorstensdraget som bäst.En tanke slog mig. Kan man ha tilluft från en pipa i skorstenen, den drar ju ut luft, ett undertryck. Det är ju själva draget. I gamla kåkar är ju ventier som är anslutna till skorstenspipa tänkt som frånluft, tilluft är ventil i väggen. Pannan måste ju övervinna undertrycket i pipan, som du tror är tilluft, innan den får förbränningsluft, som den behöver mycket av på högläge. Någon kunnig får rätta mig.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

hade du haft den tilluft som krävs hade du ganska snabbt haft en annan tråd angående kallt kök tror jag.är det dåligt med tilluft kan dina utluftkanaler i skorsten bli in kanaler till pannan=inte så bra. bionett är ju en laddpanna,den kanske inte räcker till ditt dragiga hus,jag vet ju inte hur stort hus du har och innetemp osv men det kan ev vara så att den inte räcker till? dragbegränsare ÄR förövrigt ett måste vid pelletseldning.hur ofta sotar du ur och rengör brännkoppen,tar du bort sintringen noga?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Många förstå sej påare här men få verkar veta hur Ariterms brännaren fungerar :roll:

Har bara snabbt ögnat igenom tråden då de blivit många inlägg o ja inte varit in sedan i fredags på forumet..

Till att börja med, Är tilluften på muren??
Då är det frånluft o inte tilluft, Känns direkt om det kommer in luft el går ut luft via ventilen annars går det ju testa med fönster på glänt oxå..
Det går mycket luft till förbränningen, Tror för att förbränna 1 L olja krävdes 40 m3 luft el liknande (ej säker o fan inget nu då jag snabb kollade för pelletsförbränning)
Tilluftskanalen ska vara minst lika stor som skorstenspipan iaf..

Brännaren är det varianten där brännaren driver externskruven??
Dessa va det extremt stora problem med o skulle aldrig släppts på marknaden..

Har du tillgång till hushållsvåg??
Kolla då vad brännaren förbrukar genom att mata brännaren direkt från vågen till intern förrådet på brännaren o se hur mycket pellets den drar under 10 min... 420 gram/10 min har du inmatad effekt på 12 kW=ca 11 kW uteffekt om förbränningen är rätt, Med effekten på 12 kW in krävs 30% fläkt..
När pannan/optobvakten sotar igen är det för lite syre till förbränningen, Får man tjära måste fläkten ökas rätt mycket då 1% kan göra att optovakten sotar igen under nån vecka men inte tjärar i pannan..
Hör du att fläkten ökar då du ökar fläkten??
En kompis har fått nytt kretskort till sin Biomatic från -06 men nu tycker jag de är dålig snurr på fläkten även fast man ökar till 80% fläkt :?

Sen ang rengöringsintervallen på fläktrengöringen så kör den på 2/h, Den rengör inte brännaren på det viset utan är snarare till för att bränna upp all pellets om den av någon anledning skulle bygga upp överskott av oförbränd pellets i koppen (enligt Thermia) men gör de det så är brännaren fel justerad anser jag iaf..

Börja med att väga upp vad brännaren matar in för mängd pellets sen återkommer du :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingto skrev:Du skriver att problemen är störst på vintern, och då är ju skorstensdraget som bäst.En tanke slog mig. Kan man ha tilluft från en pipa i skorstenen, den drar ju ut luft, ett undertryck. Det är ju själva draget. I gamla kåkar är ju ventier som är anslutna till skorstenspipa tänkt som frånluft, tilluft är ventil i väggen. Pannan måste ju övervinna undertrycket i pipan, som du tror är tilluft, innan den får förbränningsluft, som den behöver mycket av på högläge. Någon kunnig får rätta mig.
Jag tror det tom kan skapa undertryck i köket, Antog oxå att detta kan vara problemet vilket vore skandal om inte installatören tänkt på detta för det krävs mycket luft för att förbränna..
Vad är de 40m3 luft till 1 L olja typ, Har sökt lite tvärt men fann inget om hur mycket som krävs för pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det ÄR kallt i köket, så jag tror som sagt inte tilluften är ett problem, men kan ju prova öka den och få kallare. Men som sagt, när jag öppnat ett köksfönster fullt ut, så har det inte hjälpt alls när den rykt in, den har rykt in lika glatt för det. Var en period när jag tänkte den skulle sluta ryka in om jag lät den vara. Innan hade jag stängt av, låtit svalna osv och sen 'provat igen' och då funkade det ett tag, men sen samma sak (vilket är ganska logiskt med tanke på att problemet iaf delvis är glödande pellets i asklådan). Så jag tänkte att okej, jag låter den gå och ser om den löser det själv och slutar. Men för att inte bli rökförgiftad så ställde jag upp ett fönster vidöppet. Det var närmast arktisk kyla i köket - och pannan rök in lika glatt.

Frånluftventilerna (de mor trodde var tilluft, de på bild) sitter i muren, till ventilationskanal (heter det så?) i skorstenen.
Tilluften sitter inte i muren, den sitter i andra änden av köket, och går direkt ut genom väggen.

Om brännaren driver externskruven, eh hur vet man det? *rodnar*
Jag TROR att sen den byggdes om från kuggdrift till kedjedrift och hela matningen blev ändrad så är det INTE så. Förr så kom matningen underifrån typ. Men sen de byggde om till kedjedrift blev matningen ju uppifrån (så det blev fult som stryk i köket och vi fick bara halva förrådsmängden), och i änden av det sneda matningsröret så sitter en 'klump' som är en motor av ngt slag. Som jag antar driver skruven? Dvs förr var det nog så att brännaren drev skruven, men nu driver en egen motor skruven? Eller så har jag helt fel ;)

Jag har hushållsvåg men fattar inte riktigt hur jag ska mäta. Fattar att jag ska ta bort röret pelletsen kommer i, och samla upp pelletsen som kommer och väga dem. Men hur ska jag mata pannan, med pelletsarna jag samlat upp? Hur kan jag då väga? *korkad*

Fläkten hörs ja, och den ökar om jag ökar procenten (man kan ju gå in i menyerna och välja testa utgångar eller vad det heter). Men den känns ganska klen överlag om jag får säga det själv. Å andra sidan har den väl varit lika klen hela tiden. Fläkten är bytt en eller två ggr. En gång på garanti den då den började låta satan och sen bara dog. Sen undrar jag om den inte byttes i samband med ombyggnaden, men inte säker på det. Är ju inte Sveriges mest hållfasta konstruktion det där, och när den skulle bytas så den nya fläkten fick skickas tillbaka på popnitningen släppt redan innan montering... Men hörs gör den, dock vet jag ju inte hur mkt den 'ska' höras så att säga..

Ang mina inställningsändringar så stannade den igår kväll med svart optovakt och larmade för det, gjorde ren den imorse och startade om, och den stannade igen knappt 2 h senare av samma anledning. Gjorde ren och startade om och den tuffar än. MEN, det är i princip slut på pellets, och den tuggar det sista. Pellets skulle ha lev (vi får hem en gång/mån) förra veckan men bilen kom in ut i snöovädret.

Så just nu går det med elunderstöd, och pelletsen kommer ta helt slut under dagen. Men då hinner ni ju förklara hur jag ska mäta tills jag fått ny pellets och kan mäta ;)
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Förresten, hittade lite gamla mail sen förra vintern. Långt blir det, hoppas inte moderator tar mig i örat om jag postar, är det okej? Men då kan man se precis hur den krånglat och bråkat. För att sätta press på ariterm förde jag nämligen 'bok' och mailade ang precis hur den betedde sig. Kan jag posta det här eller blir det för långt/är inte okej? Tänkte det ger kanske en bättre bild om ni som kan mer får läsa det?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då har ni extern matning nu från förrådet, Standard drevs den ju av brännarmotorn o kom under ifrån..
Tilluften låter ju ok då den tas från ventil direkt utifrån o inte vi muren då det är frånluft så dom kan du gärna dra igen då pannan drar genom mycket luft från ventilen på ytterväggen..

Då pannan går extremt fet som det verkar vara i detta fallet så hinner inte pelletsen förbrännas i koppen utan de rinner över oförbrända pelletsar o då sotar pannan ordentligt o optovakten sotar igen omg..
Det är även ett litet hål på undersidan av röret till optovakten som är tänkt att de ska dras in luft genom så inte den ska sota igen vilket går kolla om den är öppen men ej felet hos dej då den verkar gå extremt fet o då ger den heller inte den effekten som man vill..

När du ska mäta upp effekten tar du bort slangen/röret från externa skruven o matar ner direkt i brännarens lilla förråd som bara rymmer nån dl.
Håll brännarens förråd fullt hela tiden du mätar genom att ta från vågen..

Dom senaste modellerna av Biomatic verkar ge max effekt med 50% matning (gäller både Biomatic 20/30) medans tidigare gav 50% matning ca 10 kW inmatad effekt.. Max är som sagt 12 kW vilket gör 420 gram/10 min om det är inmatad effekt, För 12 kW uteffekt blir det 460 gram/10 min o då ska fläkten vara mellan 30 resp 32%

Börja med att kolla vad den förbrukar så har man en hum om vart fläkten ska vara..

Att det ryker in från asklådan tyder på dåligt drag i skorsten alt undertryck i köket men då skulle de sluta om du öppnar fönstret :?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fast hur hinner man väga och mata med det man ska väga? Eller går det så långsamt att det inte är några problem?

Jag glömde sätta på slangen efter att ha gjort ren brännkoppen en gång, och gick ut i stallet. Det var rätt bra med pellets på golvet sen ;)

Det lilla hålet vid optovakten sätts lätt igen, men blåser ur det (och gör rent själva metallröret optovakten sitter i) vid varje rengöring.

Jag vet inte om det är i asklådan det ryker in, men det ser ut att komma därifrån, och det är ju i asklådan det legat pellets och pyrt. Samtidigt som sagt så asklådan stängd och låga så dras den en aniiing bort från asklådan (minimalt), asklåda på glänt och lågan dras in såpass att den nästan släcks.

Idag har det btw slutat snöa, och röken ur skorstenen är mörkgrå. Inte svartgrå, men inte ljusgrå utan mörkgrå.

Pannan går än efter krånglet med optovaktlarm tidigare, dock går den ju nu med rätt kraftigt elunderstöd, dvs elvärmen hjälper till att värma vattnet.
Skriv svar