Stora Enso

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag tror att det rör sig om spån som har legat på en plats där någon först har svetsat och/eller slipit en del, därefter har platsen legat som uppmagasinering av spån/pellets.

När sedan pellets/spånen skyfflades upp åkte skiten med.

I övrigt innehåller "vanlig" aska magnetiska partiklar men då inte i klumpar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Med tanke på din ide om vart metallen kommer ifrån så skulle det varit mycket tjockt med svets och slipdamm på den platsen där sen pelletsen lagrats ..rester efter svets och metallslipning är tungt damm och lägger sig alltid längst ner i dammhögar av naturens lag så jag tror inte på den iden ..jag tror på det att man malt ner spik och annan metall ..jag vet att det skickas en hel del byggrester med spik till pelletstillverkning från våra husfabriker där man bygger villor ...och varför skulle en pelletstillverkare kasta bort sina gamla lastpallar när dom kan åka in i kvarnen.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Tror inte att tillverkaren vill ha in spik eller dyligt i sin kvarn eller pelletspress,då brandfaran är överhängande.Om det är sten eller metall i pelletsen så bör det ha kommit dit efter tillverkningen.Det är väl inget inne i självaste pelletsbitarna?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det är exakt det är att metallspån finns i självaste pelletsbitarna ..jag tog en näve pellets och la det i en burk ..tillsatte lite vatten så att dom löste upp sig därefter la jag ut det blöta spånet på en kartong och lät det torka sedan tog jag en magnet och rörde om i spånen och magneten var helt hårig.
Detta gjorde jag i våras och tror inte det skulle vara någon skillnad om jag gjorde det en gång till nu i höst.

Intressant tanke slog mig ..man skulle kunna lösa upp ex mängd pellets och sedan suga upp all metall med stark magnet och därefter väga metallen man får upp och då kan man räkna fram hur mycket metall jag köpt när jag "köpte 3 ton pellets" :wink: :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Smartare att först elda upp pelletsen och sen köra med magneten över askan :wink:
Sen säljer du metallen till en skrot och har därmed gjort dig en hacka :lol:
Skall visst vara bra skrotpris nu igen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Undrar just om det enbart är bulkleveransen som har järn, kollade hemma och det fastnade inget på min magnet, kör med 16kg säck.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Taxen skrev:Smartare att först elda upp pelletsen och sen köra med magneten över askan :wink:
Sen säljer du metallen till en skrot och har därmed gjort dig en hacka :lol:
Skall visst vara bra skrotpris nu igen.
Sålde mitt koppar 44 kr/kg blev några sköna tusenlappar :wink:
Stål/järn ligger runt 2-3 kr/kg..

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lite OT:

Dave:

Vem köper koppar för detta pris?

Har några gamla hängrännekrokar i homogen koppar, från sommarstugan vi rev när vi byggde huset, som jag skulle vilja bli av med.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Agnesbergs skrotfrag, har bytt ut alla mina vattbrädebeslag och annan plåt på huset, har haft det i källaren en tid, nu när priset gick upp då sålde jag... :roll: Tror det landade på 50 kg...gött!

Och de betalar bara ut i cash :thumright:

Tillägg, när jag demonterade ner oljetanken -06 så var stålpriset på 83öre/kg :shock: ...

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag ska ta och lösa upp en skål med pellets igen och köra magneten i det.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Jag skulle tro att man kört torvpellets i anläggningen tidigare och att det finns en inblandning av torv i dina pellets. Fe3O4(H2O) är magnetisk och borde finnas gott om i vissa myrmaker där torven finns.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
pooshooter
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 22:16

Inlägg av pooshooter »

snokez skrev:Nu är det snart dags igen att fylla på. Hade mer än gärna provat att köra SE kommande år.
Tyvärr verkar det inte bli så pga. deras sätt att bestämma lev. områden. Norra Sthlm går bra men inte södra. :?

Men en gräns måste ju dras någonstans. :wink:
Konstigt, fick leverans från dom härom veckan till huddinge och han skulle vidare till Nynäshamn efter mig.
Eko optima
iwabo s1x
250m2
stef
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:44
Ort: värmdö

Inlägg av stef »

Fick leverans av S-E i veckan, och jag bor på
Värmdö.
Dom har utökat sitt säljområde rejält
sista tiden :thumleft:
CTC1100 Viking Bio
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Någon som vet hur flexibla Stora enso är när det gäller plats där dom skall ställa pellets? Jag har en ganska brant backe upp till huset där man får ösa på lite. Detta betyder också att man bör ha en kran som kan lyfta pallen över förarhytten för att leverera pall till oss.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När man beställer kan man fylla i saker som chauffören behöver veta som kran, backe, var pelletsen ska placeras osv.

Hos mig är det ganska enkelt men de stod "på millimetern" där jag skrev att det ville vara bra att ha dom...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar