Kallt pannrum pga tilluft

stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

ok,då har man lärt sig nåt nytt. det jag mena var givitvis att det verkar som en dålig ide i ett ouppvärmt pannrum i källare typ att ta uppvärmd inomhusluft till pannan som ett alternativ mot väggventilen.jag fråga förövrigt sotarmästaren och det var inte reko hos mig iaf.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag läste i manualen för min Viking Bio igår, och upptäckte att nedre temperaturgräns är +10 grader Celsius och max är + 30 grader. Så skulle jag bodd kvar här, så skulle jag nog fått fixat en eller annan form för uppvärmning så att pannrummet inte blev svalare än +10 grader. Men jag skall köpa nytt och flytta från Villa Korsdrag snart, så de som kommer efter mig får ta i tu med den biten :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Vad är det värsta som kan hända vid för kallt pannrum?

Förutsatt att pannan är i drift hela tiden då alltså.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

AnaMatronic skrev:Vad är det värsta som kan hända vid för kallt pannrum?
För mig är det frysning av kallvattenröret dom gör en sväng nära fönstret med tilluften.

Kan tänka mig nästa år när bergatorparen står där bland mexiteglet och dirigerar Stora Enso killen var de fyra pallarna till ecoflexens årsförbrukning ska stå.

En annan får bli kvar i korsdragen för här finns ingenting under 2 miljoner att byta till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Tror redan att jag frusit kallvattnet ut till förrådet nu i vinter. Vi får väl se när det tinar till våren :?

Annars är det bara en läsk i uterummet som ett upp vid -15. Lyckades rädda en Trocadero innan det var för sent iaf :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Kan tänka mig nästa år när bergatorparen står där bland mexiteglet och dirigerar Stora Enso killen var de fyra pallarna till ecoflexens årsförbrukning ska stå.

En annan får bli kvar i korsdragen för här finns ingenting under 2 miljoner att byta till.
He - he. Det blir väl lite si som så med mexiteglet, tror jag. Jag gillar att bo på landet, men Villa Korsdrag kostar lika mycket att hålla som en miljonvilla på 170 kvm - eller rentav mer. 9 år får räcka. 4 pallars årsförbrukning? Det vore inte alls fel :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Viktigt att veta!!
All för bränning kräver syre och en fri rökgasväg ut i det fria
Om nu förbränningem inte får fri tillgång till syre skapas ofullständig förbränning som kan medföra stor fara för liv och hus !!

Därför är det förbjudet att ha ett mindre tillflöde än skorstenens area ut!!
Sedan är det frågan om någon kollar hur det efter levs..

Men jag skulle tro att vid brandkontrollen utförs en kontroll av hur det är med tilluft till pannrummet. För det har ju med säkerhet för liv och hus att göra.

Men en uppåt böj motar / låser kalluft att strömma helt fritt, men uppstår vackum så klart att detta skall utjämnas med ny luft.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar