Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Snart får du börja justera in brännaren oxå med hjälp av hushållsvågen så du får rätt förbränning :wink:

Har du ändrat några värden på matning/fläkt?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Jag fick lite sotningsgrejer av svärfar så det ska nog lösa sig.
Det är Thermias skruv, en svart flexskruv/fast rak) och en svart låda för skruvmotorn, den är iofs rätt så högljudd så den kanske inte mår allra bäst men det kanske blir bättre när det blir mer pellets i förrådet och jag väntar med justering tills det inte ryker in för det var ingen idé att köra som det är nu.
Ett bekymmer att skruven är delad och när det har gått tungt har inmatningen i förrådet vridit sig lite grann så fickan inte hamnar rakt upp, vet inte om man vågar dra en skruv genom plasten i skarven så inte det kan hända men då kanske pellets fastnar i den och skruven kanske tar emot den.
Min skruv går inte lodrätt in i förrådet utan den är rak hela vägen, spelar det någon roll för matningen att skruven är vinklad in i den?

Sen ska jag fylla förrådet med rätt pellets innan jag väger in och justerar in allt för nu är det några säckar köpta på K-Rauta och sen blir det nog Stora Enso.

Ska sota ur den och se om det ryker in något, gör den inte det så får slussvingar vänta tills det blir mer grejer att beställa eftersom eltändningen fungerar.

När (om) brännaren fungerar korrekt så ska shuntautomatiken in och beställa dragbegränsare för bra drag har det varit hela tiden, för bra antagligen. Ska bara hitta för rätt sotlucka för vi fick snickra ihop det med gamla pannanslutningen för att slippa bila ur röret in i skorstenen.

Spaksotning tar bara de kanalerna närmast skorstenen och inte de kanaler under locket alltså om jag förstod det rätt? Känns som man kan ta allting manuellt då ist, borde bli bättre rökgas då med.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Nu har jag sotat ur och det var mycket aska men det ryker in nästintill lika mycket ändå så det blir till att beställa slussvingar och hoppas på det bästa. Är det något mer som man ska beställa när man ändå håller på? Några typiska slitdelar tänkte jag på, funderar på en fläkt för den låter men det var lite mycket pengar i förebyggande syfte.

Är det denna på forco som jag ska ha?:
8-5486..Slussimpeller kedjedrift.............500 kr
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om fläkten låter kan det bara lönt att se över lagerna. Jag vet inte vilken sort det är men är det glidlager kan den rätta olja göra underverk, är det kullager kan man byta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lite olja på vid lagret till fläkten skadar inte, Jag tog lite symaskinsolja för nått år sedna bara i förebyggande..
En sak som man oxå kan göra är att rengöra fläktvingarna från damm, Jag tog kompressorn men gör inte som kompisen som stack in munstycket i fläkten.. Den gick iof rikta hyfsat men låter mer än då den va ny..

Nää det är slussvingar du ska ha, Det är fyra lösa gummibitar medans det där är till nya matningen då de är kedjedrift..
Jag behövde inte byta utan klarade mej att vända dom efter ca 20 tons förbrukning, Har då kört 1,5 år så utan problem med inrykning :D
Här finns bild på sluss med slussvingar där dom även säljer o kostar 89:-/st o du behöver 4 st.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/rese ... equem.html

Fläkt behöver du nog inte byta om den fungera..

Helt riktigt spaksotningen tar inte alla utan bara runda tuberna så de är bättre kanske att lägga pengarna på bra sotviskor, Blir alltid renare med viska o det ska göras med viska 1-2 ggr/år även om man har spaksotning..

Skruvröret skruvas ihop med korta skruver som knappt går igenom, Har själv 3 skruvar/skarv så de är lungt att skruva ihop bara du fixar korta skruvar på 3-4 mm (mina är ungefär de men mäta godstjockleken på röret)
Gör inget om dom kommer igenom 1 mm..

Sotlucka bör du nog ha en modell större, Hör med Olle45 här på forumet för han är född i en sådan :wink:
Viktigt att den inte är för liten för då fixar den inte jobbet..

Funkade eltändningen nu?
Annars fanns elspiralen hos www.pelletsbilen.se
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bezt skrev: Det är Thermias skruv, en svart flexskruv/fast rak) och en svart låda för skruvmotorn, den är iofs rätt så högljudd så den kanske inte mår allra bäst men det kanske blir bättre när det blir mer pellets i förrådet och jag väntar med justering tills det inte ryker in för det var ingen idé att köra som det är nu.
Hmm en kompis har den o den är då nästan helt ljudlös, Kanske håller på att ge upp :(
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Läste lite om pelletsbilen på forumet och de var visst inte så duktiga på att skicka grejer eller svara på mail och på forco hittar jag bara impellern och inga vingar.
Nåväl får testa en beställning hos pelletsbilen och hoppas på det bästa.

Får se om skruvmotorn låter upp sen när pannan är i drift annars blir det till att byta den, jag är lite allergisk mot oljud sådär.

Får kolla på fläkten när jag byter slussvingarna om det går att få den tystare.

Tycker ändå att det inte borde ryka in SÅ mycket som det gör nu för jag har bra drag i skorstenen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Dåliga slussvingar ger bakåtgående rök, även med ett bra drag.

Min gamla A3:a (dock ingen Thermia men likvärdig funktion) släppte ut en del rök bakvägen när det började bli dax att se över vingarna. Får se om den begagnade A4:a, som nu sitter i pannan, är lika benägen på att slita vingar.

När du sedan demonterar för att montera de nya vingarna, se då till att de ytor som vingarna snurrar/glider emot också är rena från beläggningar. Annars kommer snart den bakåtgående röken tillbaka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som Roli skriver blir det med thermian oxå, Jag trodde oxå att det inte skulle komma rök bakvägen med bra drag men det gör det iaf..

Jo jag har oxå läst om dom problemen med pelletsbilen men vet 2 st här i kring som beställt grejer där, Ena som beställde slussvingar hade dom i brevlådan 2-3 dagar efter beställning iaf.. :)
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Får kolla över ytorna där vingarna glider emot, tack för tipset.
Skönt att höra att det ryker in trots bra drag för det tyder ju på att det är slussvingarna.
Får återkomma med besked hur pelletsbilen sköter sig.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det kan ju vara så att de bara behöver rengöras i slusshuset o sedan vända på vingarna oxå, Jag vände mina efter ca 20 tons förbrukning o har kört ca några ton efter det o än funkar det bra iaf..
Man kanske kan köra närmare 40 ton innan man behöver byta dessa, Mina va böjda men iövrigt inte någonting nött jämfört med dom nya vingarna så man får väl vända dom igen om nått år :D
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Så. Efter en snabb leverans är slussvingarna nu på plats och det ryker inte in något mer och det känns förbannat bra.
Stängde av pannan medans jag monterade dit vingarna och det gick på pellets från 45-75 grader utan att stanna upp och larma om pellets med en skruvtid på 2 minuter.

Jag skruvade i korta skruvar i skarvarna så nu hoppar inte inmatning ur sin position men det låter som skruven går trögt, den hoppar lite ibland och när den har skruvat klart snurrar den tillbaka med en jädra fart. Funderar på att vrida inloppen till skruven lite för jag tyckte den lät bättre om pelletsen inte tryckte på rakt uppifrån.

Dock så hörs brännaren upp till entreplan och det gillar jag inte riktigt, tror det är internskruven som låter mest, dovt skorrande ljud ungefär, får se om jag stör mig på det sen.
Nu får det bli att beställa bulkpellets.

Tack så hemskt mycket för all hjälp, det var guld värt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bra att det löste sej med nya slussvingar :D

Men därimot låter det inte nå vidare med förrådsskruven, Du kommer åka på byte av motor ganska snart är jag rädd..
En kompis kör med den motorn o tidigare hade han 3,5 meters skruv med en 45° böj upp till pannan/brännaren o detta tålde inte motorn utan den började leva om o sedan snurrade den bakåt efter stopp..
Då får du även problem med för lite matning då den bara spänner upp sej först innan det kommer pellets för att sedan snurra ut vid stopp igen..

Har du en rak skruv el är det någon böj på den?

Motorn du har ska iaf vara istort ljudlös..

Även nya motorn som sitter på brännarna från -06 är helt tysta vilket inte min/äldre är..

Det dova skorrandet brukar jag höra vid kallstart el då det behöver rengöras, Kan även gnissla/tjuta då det börjar va dax för rengöring..
Skorrandet brukar jag inte höra då brännaren blivit varm
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ja det är kanske dags för en ny motor då, den får gå en stund så får jag se om den räcker till eller ej
Det är en rak flexskruv på 3 m men den går ju inte rakt in i förrådet om det har någon betydelse. Ungefär såhär
Bild
Men jag tycker den ligger bra i fickan på förrådet så det borde inte vara något problem, men sen förstår jag inte vad för nytta en flexskruv gör när den ändå är rak, kanske vore bättre med en vanlig rak skruv.

Kollade runt lite på skruvar och hittade denna.
http://www.pellkam.se/art-1.asp?id=150
Kan det vara något? Vet inte hur många rpm eller vridmoment den gamle har.

Vad är det som behöver rengöras när det skorrar? Är det internskruven?
Kanske finns nåt inlägg här på forat om det.

Fanns det något sätt att se om denna är ombyggd till 20 kw?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En skruv med kärna är alltid bättre men som du har det har kompisen det nu oxå o den motorn har hållit i några år nu så det har väl skruvats igenom ca 60 ton nu utan problem..

Vet inte vilken hastighet org har men de är nog nått liknande iaf..

Jag rengör bara nere i koppen genom att hacka bort slaggen o sen dammsuger jag där den går ut genom koppen, Har aldrig demonterat brännaren för rengöring iaf..
Kopparpasta har väl endel smort mellan skruv/kopp med bra resultat
Skriv svar