Hjälp med krånglande pelletspanna =/
-
- Lärjunge!
Ang sista meningen, så absolut. Funkar den som den ska, dvs inte stannar, och inte sotar. Då får man ju leva med en ev högre förbrukning. Även om jag inte riktigt tycker den borde förbruka mer då?
Den har ju som sagt gått utan 'krångel' i perioder - dock aldrig utan att sota men det kan ju vara inställningar, återstår ju att se. Och om den sotat så har den väl ändå inte gått med 'rätt effekt'? Och om den drar X kg/dygn vid -15 men går fet, så borde den väl inte dra mer än X kg/dygn när dne inte går fet - eller?
Men, FUNGERAR eländet så får den äta bäst den vill i slutändan - absolut.
Den har ju som sagt gått utan 'krångel' i perioder - dock aldrig utan att sota men det kan ju vara inställningar, återstår ju att se. Och om den sotat så har den väl ändå inte gått med 'rätt effekt'? Och om den drar X kg/dygn vid -15 men går fet, så borde den väl inte dra mer än X kg/dygn när dne inte går fet - eller?
Men, FUNGERAR eländet så får den äta bäst den vill i slutändan - absolut.
-
- Lärjunge!
Eh, idiotfråga..
Pannans börvärde står på 80. Pannan slog nyss av - på 77 grader ??? Finns det någon bra anledning till det, eller finns det någon inställning någonstans jag glömt 'ställa om till som det var innan' efter kortbytet och därför den gör så? Vattnet var 67 (67)
Tillägg: Sen sjönk den på mindre än en minut ner till 73, och startar om igen. Vattnet då 65 (67)
Pannans börvärde står på 80. Pannan slog nyss av - på 77 grader ??? Finns det någon bra anledning till det, eller finns det någon inställning någonstans jag glömt 'ställa om till som det var innan' efter kortbytet och därför den gör så? Vattnet var 67 (67)
Tillägg: Sen sjönk den på mindre än en minut ner till 73, och startar om igen. Vattnet då 65 (67)
Senast redigerad av AlexandraW den tis 21 dec, 2010 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lärjunge!
Ja det här är andra pellets igen. Iom att den ätit så mkt mer än normalt så är det nu som jag skrev andra ggn i rad det glappar med ny pelletsleverans. Vi får ju hem en pall i taget. Och jag beställde en ny pall i god tid, med tanke på att det är jul och så. Pelletsen borde inte varit slut innan jul, men de tog slut igår som sagt.
Så fått nödköpa agrolpellets (har normalt boforssjö) i väntan på ordinarie leverans, som ska komma 'innan julafton', dvs ngn av de närmsta dagarna.
Ska mäta om sen när jag fått vanliga igen.
Så fått nödköpa agrolpellets (har normalt boforssjö) i väntan på ordinarie leverans, som ska komma 'innan julafton', dvs ngn av de närmsta dagarna.
Ska mäta om sen när jag fått vanliga igen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt rätt ang förbrukningen med att den går fet el icke, Den drar minst om den inte sotar för då är förbränningen rätt så alla gaser förbräns som det ska..
Hmm stanade den o ansåg att tempen va rätt fast den va 3 grader för lågt
Det ska den inte göra för det är vad som står i displayen som avgör de så står de 80 ska den gå till 80 el kanske snarare 81°
Är både låg o hög på samma inställningar??
Tankdiff "nej"??
Hmm stanade den o ansåg att tempen va rätt fast den va 3 grader för lågt

Det ska den inte göra för det är vad som står i displayen som avgör de så står de 80 ska den gå till 80 el kanske snarare 81°
Är både låg o hög på samma inställningar??
Tankdiff "nej"??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok det kan skilja ganska mycket i densitet så man får ställa om matningen o väga som du gör vid nyleverans mest varje gång på senare tid har jag märkt o det gäller även om man köper samma sort..
Men får vi till så den går som den ska med fläktxx% o matning t.ex 450 gram/10 min så behöver du i framtiden bara ändra matningen så den drar dessa 450 gram vid ny lev av pellet, Fläkten ska inte behöva ändras mer då
Men får vi till så den går som den ska med fläktxx% o matning t.ex 450 gram/10 min så behöver du i framtiden bara ändra matningen så den drar dessa 450 gram vid ny lev av pellet, Fläkten ska inte behöva ändras mer då
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Japp, slog ifrån på 77, eller 76 om man ska vara petig. Jag var påväg ut i köket när jag hörde den tystna. Då stod det 76 på displayen, och medan jag tittade gick den upp till 77. Kollade då i menyn och 'driftläge stopp'.
Sen tog det som sagt bara ngn minut så hade den tappat ner till 73, och 'driftläge startfas'.
Tänkte först om den kanske stannat innan jag märkte det, och hunnit tappa ner till 76, men då skulle den inte ökat till 77 när jag kikade ju?
För ja, annars stannar den på (t ex) 80, och så går det upp till 82 - 83 av 'eftervärme'.
Ligger på 74 nu, ska kolla lite när den slår ifrån igen. Men den hämtar ju i alla fall upp temperatur igen (iom att den startade om på 73), så det blev bättre med högre matning och/eller fläkt =)
Imorgon ska det vara svinigt kallt, på torsdag jobbar jag mest hela tiden. Men ska försöka sota och aska ur på julafton, så ska jag fota osv sen så du får se hur den går. Gjorde rent synglaset när jag bytte kortet, och än är synglaset rent iaf.
Tillägg - den var upp till 75, tappade sen till 73.. knasigt.
Samma på hög som låg ja.
Sen tog det som sagt bara ngn minut så hade den tappat ner till 73, och 'driftläge startfas'.
Tänkte först om den kanske stannat innan jag märkte det, och hunnit tappa ner till 76, men då skulle den inte ökat till 77 när jag kikade ju?
För ja, annars stannar den på (t ex) 80, och så går det upp till 82 - 83 av 'eftervärme'.
Ligger på 74 nu, ska kolla lite när den slår ifrån igen. Men den hämtar ju i alla fall upp temperatur igen (iom att den startade om på 73), så det blev bättre med högre matning och/eller fläkt =)
Imorgon ska det vara svinigt kallt, på torsdag jobbar jag mest hela tiden. Men ska försöka sota och aska ur på julafton, så ska jag fota osv sen så du får se hur den går. Gjorde rent synglaset när jag bytte kortet, och än är synglaset rent iaf.
Tillägg - den var upp till 75, tappade sen till 73.. knasigt.
Samma på hög som låg ja.
-
- Lärjunge!
Pannan föll som en sten i temp sen jag skrivit senaste inlägget, och låg och hackade på 69. Tillslut valde jag att testa att höja matningen och se. Höjde matningen med 2% och lät fläkten vara.
Den kravlade sig upp i temp, och slog av när den skulle (dvs vid 80 och inget annat). Den startar om vid 73 (börv 80). Tappar snabbt när den slagit av men det är temperaturras ute. Når upp i temp igen i sinom tid osv.
Så, jag vet inte om det var en slump eller ej att den blev bättre med ökad matning. Kände att 'skitsamma om den sotar just nu, bara den fixar värmen'. Det är som sagt brutalt tempras ute och 19 grader och sjunker, och jag hade en vild förhoppning om att slippa frysa inatt ;P
Den kravlade sig upp i temp, och slog av när den skulle (dvs vid 80 och inget annat). Den startar om vid 73 (börv 80). Tappar snabbt när den slagit av men det är temperaturras ute. Når upp i temp igen i sinom tid osv.
Så, jag vet inte om det var en slump eller ej att den blev bättre med ökad matning. Kände att 'skitsamma om den sotar just nu, bara den fixar värmen'. Det är som sagt brutalt tempras ute och 19 grader och sjunker, och jag hade en vild förhoppning om att slippa frysa inatt ;P
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
Kanske. Eller så sotar den snart. Men kände att jag vågade prova höja matningen helt på eget bevåg då den ju på 55% drog en bra bit under det André sagt den max får/ska äta på 10 minuter.
Men, får se hur det går med sotning och varmhållning, just nu är jag glad om den, oavsett allt annat, håller värmen närmsta dygnet tills det blir mer uthärdlig utetemp igen =)
Men, får se hur det går med sotning och varmhållning, just nu är jag glad om den, oavsett allt annat, håller värmen närmsta dygnet tills det blir mer uthärdlig utetemp igen =)
Senast redigerad av AlexandraW den ons 22 dec, 2010 00:31, redigerad totalt 1 gånger.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag väljer att tro att du träffade "the sweetspot" för just den pellets du har för handen. Det är inte omöjligt att du måste ändra matningen när du får den pellets du brukar ha. Men om den inställning du har nu fungerar bra med just Agrol (?) så sparar du inställningarna så du har dem till nästa gång du måste köpa "nödsäckar" 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Jo, men återstår ju se om det sotar med den här inställningen menade jag. Dvs inte så säker på att det blev rätt-rätt. Det kanske blev rätt matning, men fläkten kan ju vara 'fel' ändå. Men det märks ju.
Glömde btw svara på frågan, har 57% matning och 40% fläkt (Och agrolpellets ja, men var ju de jag mätte med tidigare idag med).
Sen, jag ställde upp skruvens gångtid till 60 sekunder. Det gjorde jag iofs innan jag ökade matningen, och på 1 - 2 h gav det iaf ingen skillnad. Men iom att skruven stod på 60 s innan kortbytet så.
Glömde btw svara på frågan, har 57% matning och 40% fläkt (Och agrolpellets ja, men var ju de jag mätte med tidigare idag med).
Sen, jag ställde upp skruvens gångtid till 60 sekunder. Det gjorde jag iofs innan jag ökade matningen, och på 1 - 2 h gav det iaf ingen skillnad. Men iom att skruven stod på 60 s innan kortbytet så.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
Ökade matningen till 59% och fläkten till 40% innan jag la mig igår. Då kom den upp lite högre iaf (till 75 i vart fall), kollade dock inte om den kom upp helt.
Vaknade till -24 grader, pannan gick men kom inte över 69, småkyligt inne, inget sot på synglas. Så höjde nyss till 60% matning och lät fläkten stå kvar på 40%.
Den har inte ätit hysteriskt inatt i alla fall.
Vaknade till -24 grader, pannan gick men kom inte över 69, småkyligt inne, inget sot på synglas. Så höjde nyss till 60% matning och lät fläkten stå kvar på 40%.
Den har inte ätit hysteriskt inatt i alla fall.