Jag brukar bränna om sd kortet och börja om från början tar max 10 min
och då vet jag att allt gammalt skit är borta
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Make uninstall tar bort allt utom databasen och loggfilen, sen lämnar ju länkarna som
update-rc.d gör så man kör remove på dem. Vet inte exakt hur systemd hanterar det. Startar det inte alls? Nåt felmeddelande nånstans?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Aktiva loggern kör på en raspberry modell B första generationen (med 256 mega ram) med raspbian wheezy inklämt på ett gammal 2 giga sdkort, testar mest på ubuntu 14.04.
Det vanliga då den inte loggar nåt är att konfen inte motsvarar databasen. Inga felmeddelanden i logfilen?
Konf-filen skrivs ju över då du installerar om, äldre versioner är dessutom mera kinkiga med hur den är konfad, så du får jämföra din konf med default som kommer med om du byter version. Vilka versioner har du försökt med?
Nyaste commit i master grenen ska alltid fungera, men det finns ingen garanti att varje commit i develop är helt fungerande. Varje 'merge branch develop' i mastergrenen borde vara fungerande. Nån dag ska jag väl börja med nåt sorts vettigare releasesystem med taggade releaser med versionsnummer...
Finns väl egentligen ingen orsak att köra på raspberry om du har en server igång hela tiden tillräckligt nära för att dra onewirenätet, annars är det förstås ett bra alternativ med tanke på strömförbrukning och massa gpio.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
eribi skrev:Mjo. Men jag kör inte på RPi utan en vanlig debian server som det ligger massa annat på.
Aha ok missade det
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Jag har 4 st igång
den till vänster använder jag som test maskin just nu RRDbuddy på Jessie
Den i mitten min skarpa maskin som kör Pellmon på Wheezy och räknare via GPIo
Och den till höger kör Wheezy och controllern för mitt Ubiquiti nät (wifi)
så har jag en gammal RPi i källaren som loggar min LVP oxå RRDbuddy på Wheezy
Fick även tag i en USB hub att mata alla med.
DSC_5819.JPG (234.74 KiB) Visad 2892 gånger
Vad är det för kapslingar som de sitter i? Ser ut att vara fläktkylt??
Blir mer och mer sugen på att själv skaffa mig en logger, men ju mer jag läser här desto mer är det som jag inte "fattar"...... det här med programmeringen i något man inte förstår......
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Här är en länk till kapslingen https://www.m.nu/rail-case-raspberry-p-2108.html
Fronten har jag tillverkat själv och monterat en standard 40x40 datafläkt 12v som drivs via GPIo 5v
Och vad är det med programeringen som du inte förstår det är bara och börja och sedan ställa frågor här
Honda är grym på att svara på frågor.
Och du kan inte ställa för dumma frågor heller för dessa frågor har jag redan ställt
Vi får väl se.... Får kanske bli ett vinterprojekt ihop med att jag skall försöka få cirkulationspumpen till golvvärmen att endast gå när någon av GV-termostaterna kallar på värme. Att ha en 140W (lägsta fart) pump som går dygnet runt drar en del energi på årsbasis. Just nu går den på timer men det passar inte riktigt ihop med när värmen behövs.....
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grymt fin installation! (vågar inte posta nån bild på min sladdröra). Gissade att du hade gjort fläktfronten själv då google inte hittade nån sån (fast den ser fabriksgjord ut). Raspberryn brukar nog föstås klara sig helt utmärkt med passiv kylning om man inte överklockar den.
Programmering behövs ju inte, programmet är färdigt och fungerar som det är. Jag förstår att du (Roli) menar att det verkar svårt att göra inställningarna, och jag kan nog hålla med om att det kan vara knepigt. Det finns flera orsaker till att det är som det är. För det första så startade programmet som en ganska enkel logger enbart för danska scottebrännaren där allt kan läsas upp via serieporten. Med en scotte så fungerar starndardinställningarna rakt av, bara plugga i kabeln i serieporten på brännaren och så fungerar allt. Då majoriteten av pellmonanvändarna använder den brännaren så vill jag nog tillsvidare ha det så.
Där kunde jag förstås ha stannat och varit nöjd, men jag gillar att göra flexibla lösningar som kan anpassas för olika användare olika behov, därav möjligheten att ställa om pellmon för att logga via tex skruvräknare och att mäta temperaturer via onewiresensorer. Men nu finns det ju redan tre sätt att räkna skruvvarv och alla har olika åsikter om vilka temperaturer som ska loggas så jag vet inte hur en användbar standardinstallation skulle se ut för en generell brännare.
Att inställningarna görs via att redigera en texfil istället för att klicka sig fram grafiskt beror dels på att loggern ska gå att ta i bruk och använda utan att behöva koppla en skärm till den, och dels på att det är enkelt och flexibelt för programmeraren (mig). Det är förstås inget som hindrar att man gör ett grafiskt 'inställningsprogram' där allt kan ställas in via webbläsaren, men det är ju mera jobb...
Nu är jag nog väldigt medveten om att konfigurationsfilen har svällt ut och blivit helt ohanterligt lång, det är svårt att få till det om man inte läser igenom hela och sätter sig in i hur allt hänger ihop och det är förstås svårare ju längre den blir.
Största boven är att alla 'plugin' har sina inställningar i samma fil, och då jag vill att all dokumentation man behöver ska finnas som kommentarer i samma fil så blir det mycket text för en massa plugin som inte används. Tex 'calculate' pluginet som de flesta aldrig använder har dokumentationen för ett helt eget programmeringsspråk i konfigurationsfilen, det blir förstås massa kryptiskt mumbojumbo att scrolla förbi innan man hittar var man ändrar lösenordet till webbsidan tex.
I något skede ska jag nog bryta upp konfigurationsfilen i flera filer där varje plugin har sin egen fil, vilket borde underlätta betydligt. Då slipper man ju se dokumentationen till plugin man inte använder, och det blir lättare att bygga en mental modell över hur inställningarna hänger ihop.
Sen kan själva installationen upplevas knepig, men allt man behöver göra är att kopiera kommandona och klistra in dem i teminalen. Varför inte en fil att ladda ner och dubbelklicka på? Bara för att jag inte har orkat göra nån. Installationen följer en standard för att installera direkt från källkod (autotools), vilket gör att det fungerar på nästan vilket UNIXsystem som helst. Skulle jag göra ett dubbelklick-installationspaket så ska det vara ett för raspberry, ett för ubuntu, ett för fedora osv och så ska jag göra nya versioner hela tiden. Orkar helt enkelt inte och det är förstås fritt fram för vem som helst... Hittills så är det ytterst få som har provat installera och gett upp, och de flesta verkar nog få igång det på första försöket också helt utan linux-erfarenhet.
Förslag på hur inställningarna skulle kunna vara enklare mottages tacksamt!
Japp fronten har jag gjort själv har en laser skärare på jobbet och visst klarar sig RPI utan kylning men tyckte blev snyggt.
Visst är konfigurationen lite bökig om man som jag har 0 kunskap om Linux så blir resan lång
Men när man får sådan hjälp som du erbjuder Honda så är det inga problem.
Har man fått gjort om konfen några gånger så är det inte så svårt men vid första anblicken så blir man lite "mörk rädd"
Min Pellmon rullar perfekt nu ska göra en kopia av Konf-filen och låsa in den i bankfack .
Har skaffat en RPi nu och monterat upp i pannrummet och gjort allt klart. När jag sedan skall koppla om mikrobrytaren från NC till NO så märker jag att min lilla kam som aktiverar brytaren ramlat bort. [WHITE SMILING FACE]️. Nu funkar allt som det skall...
Utmärkt! Har du kvar ds2406 eller bytte du till gpio då också? Skulle ju ha varit kul att få verifierat att onewireräknaren fortfarande fungerar som den ska med masterversionen... NO/NC är ingen skillnad förresten, räknaren ska räkna rätt oberoende.