Jag törs elda med pellets!
1: Jag hade vald att ha dom på en separat jordfelsbrytare, på det vis blir huset inte strömlöst om elementet lägger av.
2: Dum idé! Om en patron överbelastar går säkringen på den patron och då har du fortfarande de 2 andra som back-up = ingen katastrof om allt skiter sig.
3: Ingen kommentarer
Sista frågan:
Röret behöver inte vara så himla tät! Draget gör att luft sugs IN i rökröret, alltså är tätningen lite på låtsas, den behöver inte vara speciellt tät. Att ha silikon tycker jag ger fler problem vid att silikonet limmar fast röret, alltså mindre flexibel koppling.
Men visst, är glipan stor nog är det inte så farligt och då duger silikon nog ganska bra MEN om du tänker på att någongång ha en lambdasensor monterat får jag varna: silikon förstör lambdasensorer.
2: Dum idé! Om en patron överbelastar går säkringen på den patron och då har du fortfarande de 2 andra som back-up = ingen katastrof om allt skiter sig.
3: Ingen kommentarer
Sista frågan:
Röret behöver inte vara så himla tät! Draget gör att luft sugs IN i rökröret, alltså är tätningen lite på låtsas, den behöver inte vara speciellt tät. Att ha silikon tycker jag ger fler problem vid att silikonet limmar fast röret, alltså mindre flexibel koppling.
Men visst, är glipan stor nog är det inte så farligt och då duger silikon nog ganska bra MEN om du tänker på att någongång ha en lambdasensor monterat får jag varna: silikon förstör lambdasensorer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
1: I mitt fall så är det bara källaren som blir strömlös dock då det är separat elcentral där (har fyra elcentraler i huset och två elmätare).
2: Då elpatronen är D-kopplad så är det väl bara ett värmelement som kommer att fungera om en separat säkring löser ut, det element som sitter kopplat mellan de två säkringar som inte har löst ut? Men jag förstår din tanke men då pannan har dubbla elpatroner är chansen liten att båda skall gå sönder samtidigt. Får fundera på detta men det känns "bra" att bryta alla tre faser till en trefasaparat.
Jag får prova med panngarn och går det åt pipan så får det bli silikon.
Kan för övrigt meddela att jag har börjat knacka hål i min skorsten, utöver att detta har skapat ett litet hål så har det även skapat en förstörd armbåge. Jag har haft problem med den tidigare och att stå och banka med en hammare gjorde det knappast bättre så nu är armbågen svullen och det gör fruktansvärt ont. Nu får min sambo det roliga uppdraget att knacka färdigt hålet så vi kan mura igen till helgen.
2: Då elpatronen är D-kopplad så är det väl bara ett värmelement som kommer att fungera om en separat säkring löser ut, det element som sitter kopplat mellan de två säkringar som inte har löst ut? Men jag förstår din tanke men då pannan har dubbla elpatroner är chansen liten att båda skall gå sönder samtidigt. Får fundera på detta men det känns "bra" att bryta alla tre faser till en trefasaparat.
Jag får prova med panngarn och går det åt pipan så får det bli silikon.
Kan för övrigt meddela att jag har börjat knacka hål i min skorsten, utöver att detta har skapat ett litet hål så har det även skapat en förstörd armbåge. Jag har haft problem med den tidigare och att stå och banka med en hammare gjorde det knappast bättre så nu är armbågen svullen och det gör fruktansvärt ont. Nu får min sambo det roliga uppdraget att knacka färdigt hålet så vi kan mura igen till helgen.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
När jag gjorde mitt hål i skorstenen så använde jag en Hilti borrmaskin och borrade jag ett antal (så många att biten i stort ramlade ut) sedan var det inte mycket som behövde handknackas....
Tätningen mellan rökrör och skorsten gjordes med isoleringsmaterial. Kommer inte ihåg om jag använde Rockwool eller Gullfiber (numera Paroc och Isover). Längst ut blev det ett tunt lager puts.
Tätningen mellan rökrör och skorsten gjordes med isoleringsmaterial. Kommer inte ihåg om jag använde Rockwool eller Gullfiber (numera Paroc och Isover). Längst ut blev det ett tunt lager puts.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Ta det lugnt med armbågen Dave, kanske frugan får skyffla pelletsen och du kan häva öl, det är lagom bellastning
Jag körde också med borrhammare, handknacka får de göra i u-länderna!
Lycka till, MVH// Dave

Jag körde också med borrhammare, handknacka får de göra i u-länderna!
Lycka till, MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Kan meddela att Trä & Bygg har allt annat än uppdaterad hemsida, märkte att deras annons där var från september 08.Psycho Dave skrev:Hittade dessutom en lokal pelletstillverkare som säljer pellets för 2 kr/kg i hämtpris av storsäck. Visst lite extra jobb att få in pelletsen där hemma men det kan det vara värt.
Ringde Trä & Bygg, deras pris var 2,25 kr/kg nu. Det blir 2250 kr/ton att jämföra med Jämtkraft som tar 2560 kr/ton men då köper man storsäck på 600 kg hos Trä & Bygg som man får hämta där medans Jämtkraft levererar tre ton hem till huset. För att hämta tre ton hos Trä & Bygg får jag åka fem ggr, om jag då slår ut den intjänade summan på de fem gånger jag måste åka så blir det 186 kr/tillfälle i förtjänst för varje resa. Men... då det blir en tur på 11 mil för att hämta pelletsen så måste man ta med bensinkostnaden. Min bil drar om jag räknar snällt 1,2 l/mil med lastat släp vilket ger en förbrukning på 13,2 liter och bensinpriset ligger just nu på 12,79 (98 oktan) vilket ger en totalkostnad på ca 169 kr. Då är förtjänsten nere på 17 kr per resa och då står jag där med 600 kg på släpet som sedan skall in i huset till skillnad mot Jämtkraft som blåser in det med bulkbil.
Svårt val?

IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Egen eller låna släpet av din bekant så gör det, men tid blir längre än dom gör det med frakt. Kostar det 100 kr per ton med frakt?
Maxlast på det släpet 750 kg du har?
Eller ska du hyra släpet, då tar fordontransportsläp så kan du lasta 3 säckar på släpet, och gäller 2 ggr retur /tur.
Hur ska du lasta av släpet, om har du kran eller högtruck så ok, annars inga, så skotta ur säcken på släpet.
Om jag hade så hade jag ingår frakt till diskus pris. Så är snabbt och lasta på plats nära, därefter skotta till mafa förrådet. Sparsam tid och mindre praktiska.
Maxlast på det släpet 750 kg du har?
Eller ska du hyra släpet, då tar fordontransportsläp så kan du lasta 3 säckar på släpet, och gäller 2 ggr retur /tur.
Hur ska du lasta av släpet, om har du kran eller högtruck så ok, annars inga, så skotta ur säcken på släpet.
Om jag hade så hade jag ingår frakt till diskus pris. Så är snabbt och lasta på plats nära, därefter skotta till mafa förrådet. Sparsam tid och mindre praktiska.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Hängde inte med på allt där men mitt släp tar 660 kg, dvs en säck på 600 kg. Att hyra släp gör det ju ännu mindre ekonomiskt att köpa "billig" storsäck. Om jag har förstått det rätt så har Trä & Bygg ingen hemkörning.
Åter till installation av pannan, i helgen murades det lite. Tänk vad lätt det gick med en enkel borrmaskin med slagfunktion

Åter till installation av pannan, i helgen murades det lite. Tänk vad lätt det gick med en enkel borrmaskin med slagfunktion


IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
3 säckar (1800 kg) på ett släp klarar inte speciellt många släp. Dessutom krävs det med största sannolikhet att man har E-behörighet på sitt körkort samt en bil som får dra mycket, vilket inte alla har.manin skrev:Eller ska du hyra släpet, då tar fordontransportsläp så kan du lasta 3 säckar på släpet, och gäller 2 ggr retur /tur.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Vitt
Ja det småfixas lite i pannrummet, rensar gammal el och målar lite när man ändå håller på.

Men nu till min fråga, tilluften till pannrummet tas som det är nu via ett hål i en mellanvägg (syns längst ned till vänster på bilden ovan) och sedan sitter det en ventil i garagedelen av källaren. Om sotaren godkänner detta, han borde ju ha gjort det förut då det är så det har varit, finns det då några fördelar med det? Som att det torkar upp de utrymmen med jordgolv som vi har i källaren tex eller att det är bra för klimatet i källaren?

Men nu till min fråga, tilluften till pannrummet tas som det är nu via ett hål i en mellanvägg (syns längst ned till vänster på bilden ovan) och sedan sitter det en ventil i garagedelen av källaren. Om sotaren godkänner detta, han borde ju ha gjort det förut då det är så det har varit, finns det då några fördelar med det? Som att det torkar upp de utrymmen med jordgolv som vi har i källaren tex eller att det är bra för klimatet i källaren?
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Tilluften till pannrummet ska ju vara minst samma area som storleken på rökrör/skorstenspipa. Sedan om tilluften kommer från uteluften via något annat utrymme tycker väl jag låter som det är OK. Jag kan tänka mig "fördelen" att tilluften är uppvärmd innan den kommer till pannan. Om du ser någon fördel att det gör att det är luftrörelse i utrymmet luften kommer in till så är väl det bonus.
En sak jag har funderat på är just hur man på något effektivt sätt kan "förvärma" tilluften till pannrummet om man tar den genom ytterväggen och att det där känns som ett stort kallras och så blåser det in genom ventilen när vinden ligger på (vilket den ofta gör i Skåne). Så är det någon som har någon bra idé om hur man gör för att slippa kall blåst och kallras i pannrummet?
En sak jag har funderat på är just hur man på något effektivt sätt kan "förvärma" tilluften till pannrummet om man tar den genom ytterväggen och att det där känns som ett stort kallras och så blåser det in genom ventilen när vinden ligger på (vilket den ofta gör i Skåne). Så är det någon som har någon bra idé om hur man gör för att slippa kall blåst och kallras i pannrummet?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Kan väl prova att dra ett rör från ventilen till golvnivå (brännaren)Lars Bergström skrev:Så är det någon som har någon bra idé om hur man gör för att slippa kall blåst och kallras i pannrummet?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 351
- Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
- Ort: järpen i vackra jämtland
Vad du än gör nu,köp ingen pellets från Stugun!!Psycho Dave skrev:Ahhh, ni är smart ni. Får fixa det...
Hittade dessutom en lokal pelletstillverkare som säljer pellets för 2 kr/kg i hämtpris av storsäck. Visst lite extra jobb att få in pelletsen där hemma men det kan det vara värt.
Denna är totalt värdelös,går sönder,löst pressad.
Jag köper bulk från Jämtkraft!dom säljer Bio Norr pellets,den bästa vi har häruppe!dessutom var Jämtkraft billigare på Bio norrpellettsen,än självaste Bio Norr själva var....konstigt va??
Eller konstigt är det ju inte,Jämt kraft köper ju enorma mängder samt kan pressa priset.
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården