Bästa pelletsen?

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

En Veto flisomat skulle inte vara så dumt. Kan fås med upp till 5 meter långt inmatningsrör så att själva apparaten kunde stå utanför väggen och mata in i pannan genom väggen. Men 40 kW effekt kräver nog en vedpanna med acktank i pannrumet.
http://www.energiteknik.net/Braennare.html#TALKKARI

En del kör flis i vanlig pelletsbrännare också men hur köper man flis och var ska man förvara den? Ska man få flisen billigt så är det väl stora mängder man måste köpa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Som jag skrivit tidigare har flis stora nackdelar , fukthalten och storleken varierar, det fodras stora luftiga utrymmen under tak för förvaringen och flis som är för fuktig kan börja mögla och blir då hälsovådlig att hantera. Jag känner andra skogsägare i grannskapet som tidigare flisat grenar och eldat med men trots att det varit billigt, bara andelar i flisaggregatet och disel för traktorn samt arbettiden, så har de gått över till pellets istället. Många här klagar ju på vissa pelletssändningar trots att pellets är standardiserade. Flis har ingen standard alls så där får man vara beredd att jobba med inställningarna...Jag har ju egen skog och om jag skulle satsat var det på vedeldning istället. För många har blivit överkännsliga mot flisens mögel. Men vedeldning sänker husvärdet om man skulle vilja sälja så gör jag något större blr det bergvärme, mycket lättare om man vill sälja och flytta till Båstad eller liknande.
CTC 171 B med Torsby Mini .
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Tror inte mycket på flis i en vanlig pelletsbrännare. Kommer bli stora problem med matarskruvar mm. Skulle ju då kanske vara att mala ner den
ytterligare? Men tyvärr inget jag tror på :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Får kanske ändra mig vad jag skrev innan :roll: Ska åka och kolla på en finriven flis inom kort. Kör för närvarande med hälften inblandning av olika spånsorter med gott resultat. Har byggt om Nh,n lite för att inte få driftstörningar. Har kört med detta lite över 2 veckor nu. Fick ett driftstopp
efter en vecka, men TROR detta är borta efter att monterat lite mer grejer på brännaren. Kan för närvarande inte köra med högre inblandning av spån, då jag vill ha det ena förrådet med bara pellets om det skulle strula. Men har kört bara från spånförrådet och det har funkat det med, men vill nog ha lite mer koll på det. Har även monterat sprinkler ifall att :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar