Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wooda skrev : Däremot efter din laddningsprocedur kommer skiktningen mer till sin rätt när du börjar återföra kallt vatten till botten på tanken och det är detta som inte fungerar i ditt system och som du vägrar att inse.

Wodda: Du måste förstå att när det är sommar och shunten är stängd så tillför jag inte något kallt vatten till botten på tankarna. När laddomaten då stänger börjar skiktningen även sommartid. Utan att kallt vatten tillförs i botten på tankarna... Då blir skiktet som det blir.. Då är det nästan bara tappvarmvattnets förbrukningen som förstör skiktet.

P.s Jag har nyss satt på värmen till huset. Har inte haft någon värme på sedan loggningen stannade..

På vintern däremot när shunten börjar att öppna till radiatorena då kommer kallt returflödet in i botten på tankarna. Då ser man skiktningen bättre !!

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Karla 1
Är det inte på plats att beklaga att det infunnit sig vissa fel istället för att beskylla oss för att vara snorungar. När det är ni som påstår en massa saker som inte visar sig vara sanningsenligt.
Ni vill inte kännas vid eller ge förklaringar på det som vi påpekar som felaktiga, utan går på med drygheter. att vi reagerar starkt och ibland hånfullt beror endast på de svar eller ska jag säga icke svar som kommer från er.(Då dessa är hårresande)
Om ni hade gett oss en förklaring på varför era givare dalar samtidigt och hur detta kan betecknas som skiktning så hade vi köpt det.
Nu har jag på känn att du kommer att försöka säga att du inte varit inblandad hittills, men jag tror att alla vet som varit med ett tag att du och vedprofilen har nära kontakt med varandra.
Felet med er båda är att ni inte svarar på frågor som ställs utan kommer med helt andra påståenden.
Jag hoppas verkligen att folk som läser detta tar sig en funderare om vad som är sant och inte.
Du säger att vi ska diskutera, hur ska vi kunna göra det när ni inte svarar oss på våra påståenden! Det går tyvärr inte att bara säga att ni har fel utan att ge en någorlunda bra beskrivning på hur ni uppfattar situationen. Ta er tid och läs igenom tråden och återkom sedan med förklaringar till varför vi har fel i det vis säger, utan det kan vi inte diskutera.
Så nu är det upp till er om tråden ska leva vidare eller om den kommer att stängas som du säger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

ok vedis jag ska ge dig en chans till. Vi kollar imorgon om du fått till skiktningen.

PS.
Dock så har du ett par graders skillnad mellan stigare och retur(ganska konstant) så nog drar det lite hela tiden. Eller är det inte kalibrerat?
Och graferna visar att du kört värme sedan den 28/9 om jag ser rätt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag beskyller ej dig för att vara snorunge, men beklagar mig att du beter dig som en.

Jag vill bara att ni inte ska tjäbbla sönder även denna tråd med bara skitsnack. Eller vill du att man ska låsa denna också?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är du medveten om att du precis gjorde det jag beskrev i inlägget ovan :lol:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu tycker jag att vi slutar att kalla varandra både det ena och det andra :shock: :shock: :shock:

Nu är det loggningen (flöden enligt rubriken......) som det skall diskuteras kring.

Om nu allt inte framgår/är klart hur det fungerar/ser ut/blir.....mm, mm
så tycker jag att det borde läggas lite mer tid på att försöka förklara varför det blir som det blir i ett visst system och inte beskylla den ena eller den andra för att vara --- eller ----. Det inger inget förtroende från någon. Och detta gäller nu alla som skriver i detta inlägg: Lägg energi på att försöka komma fram till varför och inte gnälla på varandra. Om nu någon vet varför det blir som det blir så förklara då detta så att alla förstår......

Tråden är intressant för alla men inga personangrepp vill vi ha.


Så till den stående obesvarade frågan: Varför sjuker temperaturen lika mycket över flera givare ??? Eller är det inte så ??

Ni som påstår detta visa var i loggningen det sker.
Och ni som påstår att detta inte sker förklara då varför de inte är så.

Till sist så försöker vi hålla oss till ämnet med bra och tydliga förklaringar/påståenden/kommentarer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Bra Roli.
Som sagt - håll er till ämnet, svara på varandras frågor och skippa käbblet. Annars måste vi låsa tråden m.m.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Jag väntar med min förklaring till min loggning fungerar igen. Och när vi prov eldar två olika moderna vedpannor samtidigt. Då vill jag fortsätta att diskutera ..
Förslag:
Lås tråden och låt Vedprofilen starta en ny när han vill forsätta diskutera!
Den skulle kunna heta "Vedprofilens temperaturlogg" (för flöden varken loggas eller diskuteras och mätaren är bortplockad)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tycker inte att det har varit några persson angrepp eller gnäll i tråden förrens karla kom med sitt inlägg.

Forsätt att diskutera.

Kan ingen som har en loggning slänga upp en bild hur en perfekt skiktad tank ser ut?
Wooda du loggar ju och som du säger själv en bra skiktad tank.
Släng upp en bild så vi har något att jämföra med.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vill inget hellre :lol:
Men(det finns alltid ett men när man säger så) jag har ännu inte fått till det så att jag kan visa mitt program live. Bilden i mitt program är just nu för stor för att överföras inom rimlig tid till html sidor så jag diskuterar just nu med TA om hur jag ska göra. Har även en del andra trådar att dra i för att få det att funka, men så fort jag fixat detta så kommer live bilder på både grafer och hur hela systemet fungerar.Frågan är bara när :roll:

Möjligtvis kan jag försöka spara ner en skärmdump när jag kommer hem och publicera den.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag har sett hur denna utveckling av diskussion lett tidigare och ville bromsa den i tid. Vill bara att tråden skall leva vidare för en gångs skull. Då var tråden redan låst och inget gick att göra.

Nu till ämnet!
Eftersom Wodda påstår (min tolkning av din reaktion) att vi för osanning i våra förklaringar så håller jag med Andreas att han kan väl visa upp bilder från sin egna loggning så att vi kan ta del av denna. Då kan du i och med detta förklara mer ingående hur du tycker att skiktningen av en acktank bör se ut. Så kan vi föra diskussionen om detta och jämföra när Vedprofilens loggning är igång igen. Men sedan funderar jag över varför du inte kunde urskilja graferna (bilder från loggningen på hemsidan) att systemet gick med el-patron, hur ska vi då tolka detta? Om möjlighet finns så ta några skärmdumpar på din loggning, det räcker gått och väl för att kunna tyda loggningen.

Till Shakespeare, André, vill jag ställa en fråga också. Varför tycker ni inte skiktning vid laddning är viktig, eller vart ifrån har ni fått denna teori att denna är oviktig? Varför har inte flödet på laddningen någon betydelse enligt era påståenden? Kan ni ge en egen beskrivning om denna teori eftersom ni motsätter er vår. Vedprofilen har givit en förklaring tidigare i tråden och min uppfattning är densamma som hans, det skulle vara intressant att höra er.

Att det bara handlar om temperaturer är väl fel att påstå Shakespeare, flöden har väl också betydelse. Så namnet på tråden tycker jag passar utmärkt.

Om man läser på hemsidan med loggningen så har fastigheten med gaselle pannan underhåll, som framgår i en rödmarkerad text, eller står under renovering så där kan mycket väl givare som inomhus, utomhus reagera onormalt om dom störs av detta bygge. Sedan måste man ha med i beräkningen att ibland så kan en dörr, fönster stå öppet som kan göra att en inomhusgivare reagerar. Om givare reagerar på ett öppet fönster på en vägg som exempel så borde den flyttas till ett mer ostört läge. Ska ta upp detta med vederbörande om det är så, för det är missvisande. Observera att inga av givarna som är med i loggningen har med pannans, shuntautomatikens styrning att göra. Det är bara temperaturer för visning som förekommer i loggningen, inga givare som styr systemet är med. Hoppas att detta svar, beskrivning räcker för dom som har funderat över detta.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Eftersom Wodda påstår (min tolkning av din reaktion) att vi för osanning i våra förklaringar så håller jag med Andreas att han kan väl visa upp bilder från sin egna loggning så att vi kan ta del av denna.
Det är precis samma argumentation som i tidigare diskussioner. Istället för att försöka förlara och/eller svara på direkta frågor får man sura svar tillbaka i stil med "gör det bättre själv då", "får vi se loggningar på din panna istället om den nu är så mycket bättre". Ovanpå detta får vi veta att vissa personer inte är "torra bakom öronen, eller "beter sig som snorungar" och det finns en person som tydligen inte är särskilt smart???

Jag la in en bild från min loggning en gång och jag fick reda på att det var en total katastrof :shock: Trots att jag frågade VP flera gånger fick jag ingen förklaring till vad som skulle vara fel.

Det finns motiverade frågor här som förtjänar alvarliga svar. Att starta en tråd, skriva en del påstående, och sedan inte svara på frågor och kritik är rent ut sagt oförskämt!

Dina andra frågor Karla1, kanske jag svarar på en annan gång, när jag känner för det. Men först vill jag nog ha svar på den fråga som ställts flest gånger i denna och förra tråden: Hur kan det komma sig att temperaturen på flera nivåer sjunker samtidigt vid perfekt skiktning?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag är positivt överaskad av att du gav oss svar på frågorna angående gasellpannan. Tack så mycket Karla1.

Graferna visar att elpatronen endast gett stödvärme, annars så visar grafen att elpatronen använts för att värma pannan upp till 90°C vilket är en onormal företelse. Från 90°C ner till 60°C dalar alla tre givare samtidigt och vid 60°C så tar elpatronen över fram tills nästa panntemperatur(svartlinje) på 90-100°C.
Kolla månads loggen så syns det tydligt det jag beskriver.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Lugna er tills jag får igång Loggningen igen. Jag vill inte skriva mera så länge loggningen inte fungerar. Det är ingen idé . Just nu kör jag bara el i actanken..

Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det gör du rätt i VP

Hoppas att du inte har problem med luften än, Det va ju det som va problemet i våras då skiktningen såg exakt ut som nu.. :roll:

Du kan även förklara varför bra skiktning vid laddning behövs då hela tanken laddas till 100°??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Låst