Val av pelletsbrännare
Och vi som då faktisk har en brännare som man kan ställa pelletsdata på då?
På Janfire NH kan man välja "Volymvikt" i g/L (=kg/m³) och "Energivärde" i Wh/g (=kWh/kg) varefter den kompenserar utan problem.
Själv ska jag snart låta veckoförrådet tömma sig och sedan byta till min Vestmarka då min "vanliga" pellets är slut och jag har en del Vestmarka liggande, trimningen blir då att ställa volymvikten till 780g/L och sedan gå därifrån, jag vet att det fungerar.
Nu är min ställning med pelletsbrännare ju lite annorlunda men att ha en pelletsbrännare med inställningar som sköts med potentiometra och/eller spjäll går ju direkt bort, jag har utvecklat mycket elektronik till snällare miljö än vad en pelletsbrännaren har och där har jag sedan länga bannlyst potentiometra av den enkla orsak att de inte är stabila i längden och ofta inte heller "i kortan".
Att trimma luften till förbränningen med ett spjäll finner jag skrattretande, visst kan det fungera men det finns en faktor som spelar in ganska allvarligt: repeterbarhet! Kan man ändra inställningen och sedan ändra tillbaka och få samma inställning utan att börja mäta en del?
Det är mycket ofta att potentiometer och spjäll faller bara på det krav och jag anser att det ska vara möjligt att byta pelletsdensitet och enkelt kompensera för detta, detta betyder att det INTE ska behöva komma en installatör för att man bara fick tag i en "för lös"/"för hård" pellets, man ska kunna ställa in dessa parametra själv på ett enkelt sätt.
Om det sedan är med digitalt display eller att man väljer "Mycket hård - Ganska hård - Normal - Lös - Spån" är av mindre betydelse.
På Janfire NH kan man välja "Volymvikt" i g/L (=kg/m³) och "Energivärde" i Wh/g (=kWh/kg) varefter den kompenserar utan problem.
Själv ska jag snart låta veckoförrådet tömma sig och sedan byta till min Vestmarka då min "vanliga" pellets är slut och jag har en del Vestmarka liggande, trimningen blir då att ställa volymvikten till 780g/L och sedan gå därifrån, jag vet att det fungerar.
Nu är min ställning med pelletsbrännare ju lite annorlunda men att ha en pelletsbrännare med inställningar som sköts med potentiometra och/eller spjäll går ju direkt bort, jag har utvecklat mycket elektronik till snällare miljö än vad en pelletsbrännaren har och där har jag sedan länga bannlyst potentiometra av den enkla orsak att de inte är stabila i längden och ofta inte heller "i kortan".
Att trimma luften till förbränningen med ett spjäll finner jag skrattretande, visst kan det fungera men det finns en faktor som spelar in ganska allvarligt: repeterbarhet! Kan man ändra inställningen och sedan ändra tillbaka och få samma inställning utan att börja mäta en del?
Det är mycket ofta att potentiometer och spjäll faller bara på det krav och jag anser att det ska vara möjligt att byta pelletsdensitet och enkelt kompensera för detta, detta betyder att det INTE ska behöva komma en installatör för att man bara fick tag i en "för lös"/"för hård" pellets, man ska kunna ställa in dessa parametra själv på ett enkelt sätt.
Om det sedan är med digitalt display eller att man väljer "Mycket hård - Ganska hård - Normal - Lös - Spån" är av mindre betydelse.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dom sitter väl ändå bakom något hölje eller likvärdigt......Torsten skrev: Inte missar man chansen att tjäna någon tusenlapp på intrimning när kunden eller kundens barn råkat komma åt potentiometrarna lite och röken blir svart.
Tråkig situation, minst sagt. Så länge installatörerna med sina potar får styra och ställa så hamnar sverige bara längre och längre tillbaka inom det här enegiområdet

Så de borde ju inte vara så lätta att komma åt av misstag eller......
Har själv ingen brännare med "potar" faktiskt inga andra justerings möjligheter heller..... går "bara" att ändra matningen och med den effekten (15/18 kW) dvs hur mycket internskruven går.....
Om sedan röret där internskruven går är fyllt med spån, bara fin pellets eller något där emellan har ingen betydelse för brännaren men däremot på förbränningen..... så de "gamla" konstruktionerna är nog inte så effektiva alla gånger.
Så om jag skulle göra en mätning på min utrustningen så skulle det nog vara svårt att fixa en bra förbränning om den skulle vara fel, för det finns ju inget att justera på........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ULMA som exempel har också direkt visning i displayen hur många kW du matar in, men för att få en optimal förbränning så behöver man justera brännarna med ett instrument för hur än ni påvisar kan jag bevisa att du kan bara komma i närheten av bra förbränning med ögat, men alldrig få det optimalt, det rör sig dock om att syre och kol skall justeras efter målsättningsvärden som du inte kan få till utan ett instrument eller en lambda styrning. Potensiometrar och spjäll kan jag hålla med om att det är en dålig lösning, men jag har installerat en rad av dessa och dom går som klockan. Har en PX21 själv i garaget, samt en hos farsgubben som kör med samma leverantör av bränsle. Kör en koll med instrumentet en gång per är då vid ny sändning och värdena ligger stabilt utan att behöva röra brännaren. Har även en B16GL hos bror min samt hos svägerskan och diverse polare, dessa går bra, men har dess värre sämre tändelement än dom övriga jag nämnt. Något dom borde utveckla, för annars är det en toppenbrännare.Icecap skrev:Och vi som då faktisk har en brännare som man kan ställa pelletsdata på då?
På Janfire NH kan man välja "Volymvikt" i g/L (=kg/m³) och "Energivärde" i Wh/g (=kWh/kg) varefter den kompenserar utan problem.
Själv ska jag snart låta veckoförrådet tömma sig och sedan byta till min Vestmarka då min "vanliga" pellets är slut och jag har en del Vestmarka liggande, trimningen blir då att ställa volymvikten till 780g/L och sedan gå därifrån, jag vet att det fungerar.
Nu är min ställning med pelletsbrännare ju lite annorlunda men att ha en pelletsbrännare med inställningar som sköts med potentiometra och/eller spjäll går ju direkt bort, jag har utvecklat mycket elektronik till snällare miljö än vad en pelletsbrännaren har och där har jag sedan länga bannlyst potentiometra av den enkla orsak att de inte är stabila i längden och ofta inte heller "i kortan".
Att trimma luften till förbränningen med ett spjäll finner jag skrattretande, visst kan det fungera men det finns en faktor som spelar in ganska allvarligt: repeterbarhet! Kan man ändra inställningen och sedan ändra tillbaka och få samma inställning utan att börja mäta en del?
Det är mycket ofta att potentiometer och spjäll faller bara på det krav och jag anser att det ska vara möjligt att byta pelletsdensitet och enkelt kompensera för detta, detta betyder att det INTE ska behöva komma en installatör för att man bara fick tag i en "för lös"/"för hård" pellets, man ska kunna ställa in dessa parametra själv på ett enkelt sätt.
Om det sedan är med digitalt display eller att man väljer "Mycket hård - Ganska hård - Normal - Lös - Spån" är av mindre betydelse.
Det som borde vara standard i ett medskickat paket till brännaren är också uppskrivna målsättningsvärden där producenten får med egen text förklara för kunden vilka värden man skall eftersträva att få vid en bra förbränning, för det är ju lätt för en installatör att säga att det ser okej ut åt kunden som inte har en aning om vad han pratar om, och sticka till denna en remsa från utskriften från mätningen. Sedan är det konsten att placera mätinstrumentet rätt för att kunna göra en bra och rättvis mätning.
För den som inte har direkt uträkning av kW i brännaren så är det därför viktigt att mäta upp vad skruven ger samt dosera som exempel startdoser rätt på vissa fabrikat för att få fram inmatad effekt.
Bästa resultat får man om man mäter i vikt och inte mängd.
Senast redigerad av Karla1 den tis 26 feb, 2008 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Jodå, jag håller med, det enda jag har protesterat mot är att du sa:Jo, men Micke kan du inte hålla med om att alla har inte kunskapen, alla är inte tekniska och då ge sig in på att montera en brännare själv är inte det lite vanskligt. Har sett många fall där du ser springor rätt in i eldstaden mellan brännaren och luckan som exempel, sedan har man tätat luckor och stosar med tätmassa då man borde ha gjort detta med matta eller snöre. Den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk, vissa väljer att vänta till nästa besök av sotarn, det är väl okej, men händer något så kan du ju fundera över om försäkringsbolaget har samma uppfattning.
Vilket inte är sant, i övrigt så håller jag med.visst du kan göra installationen, men den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk samt så skall man ha gjort en rökgasanalys med instrument för att garantierna skall gälla fullt ut
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Som jag beskrev tidigare så har kanske inte alla fabrikanter fått upp ögonen för detta ännu och är kanske inte så noga än idag som du påstår, men vänta och se när kostnaderna för dessa börjar stiga på garantidelar, då börjar dom också ställa högre krav som fler och fler gör idag. För nu när marknaden är så gott som död på försäljningen så börjar dessa kostnader se annorlunda ut i kassan hos dom som producerar och skall hälla kunderna med delar samt betala installatörerna för utryckningskostnader vid garantijobb.micke_932 skrev:Jodå, jag håller med, det enda jag har protesterat mot är att du sa:Jo, men Micke kan du inte hålla med om att alla har inte kunskapen, alla är inte tekniska och då ge sig in på att montera en brännare själv är inte det lite vanskligt. Har sett många fall där du ser springor rätt in i eldstaden mellan brännaren och luckan som exempel, sedan har man tätat luckor och stosar med tätmassa då man borde ha gjort detta med matta eller snöre. Den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk, vissa väljer att vänta till nästa besök av sotarn, det är väl okej, men händer något så kan du ju fundera över om försäkringsbolaget har samma uppfattning.
Vilket inte är sant, i övrigt så håller jag med.visst du kan göra installationen, men den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk samt så skall man ha gjort en rökgasanalys med instrument för att garantierna skall gälla fullt ut
Verkar lika enkelt som när jag ändrar från Vida till Byggmax pellets ( orkar inte trava om säckarna och Vida ligger underst ).Icecap skrev: På Janfire NH kan man välja "Volymvikt" i g/L (=kg/m³) och "Energivärde" i Wh/g (=kWh/kg) varefter den kompenserar utan problem.
Själv ska jag snart låta veckoförrådet tömma sig och sedan byta till min Vestmarka då min "vanliga" pellets är slut och jag har en del Vestmarka liggande, trimningen blir då att ställa volymvikten till 780g/L och sedan gå därifrån, jag vet att det fungerar.
Går in på displayen och ändrar paustiden för matningen från 14,8 till 16,3 sekunder.
Ditt resonemang förutsätter att internskruven på Janfire inte bryr sig om formen på pelletsen. Den matar samma vikt oavsett om pelletsen är långa eller korta. Det enda du ställer om är enegivärdet.
En kärnlös skruv beter sig helt annorlunda. Där spelar formen på pellets en avgörande roll. I mitt exempel mätte jag volymvikten på Vida och Byggmax. Vida var 3 gram tyngre per liter. Inte mycket att bråka om alltså. Matningen dvs. vad som kommer fram till brännaren skiljer sig däremot rätt mycket. Därav den rätt stora skillnaden i paustid för matningen. Att matningen blir så olika beror på att Byggmax pellets är mer jämnstora och därför fyller matningsskruven bättre.
Uppkommer inte något liknande fenomen i internskruven också dvs. att den bryr sig om formen på pellets. Fungerar volymviktsinställningen också om man skiftar från 6mm till 8mm pellets? Verkar nästan trolleri för mig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Karla 1
Alla vi som har installerat brännare själv har inte alls dom problemen som dom har där det varit en expert o installerat o mätt ett par gånger för ibland stora pengar
Blir det sen ändå inte bättre ,så tycker man nu är det som det skall, sen får kunden ha det så ,vad har han för val??
Dom flesta som installerar själv har ganska stora kunskaper om detta
Får man ändå problem är det bara att kontakta den" lille " tillverkaren så har han hjälpen direkt
vad hjälper det med grundinställningar om förutsättningarna ändras skall då experten komma igen mäta donas klia sig i håret för nya dyra pengar
Om man har gjort en självinstallation o allting är OK perfekta rökgaser,rätt rökgastemperatur ,rätt låga i det lilla titthålet vad mer är att
göra?Sotaren har godkänt,han skall väl även kolla om det är experter som installerat
det har aldrig varit krav på rökgasmätning från RB brännare är monterad enligt fabrikens anvisningar sotaren har ej ställt krav på mätning
Att det sedan finns eldare som inte skulle få använda en eldstad överhuvudtaget,det må vara
jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang
Alla vi som har installerat brännare själv har inte alls dom problemen som dom har där det varit en expert o installerat o mätt ett par gånger för ibland stora pengar
Blir det sen ändå inte bättre ,så tycker man nu är det som det skall, sen får kunden ha det så ,vad har han för val??
Dom flesta som installerar själv har ganska stora kunskaper om detta
Får man ändå problem är det bara att kontakta den" lille " tillverkaren så har han hjälpen direkt
vad hjälper det med grundinställningar om förutsättningarna ändras skall då experten komma igen mäta donas klia sig i håret för nya dyra pengar
Om man har gjort en självinstallation o allting är OK perfekta rökgaser,rätt rökgastemperatur ,rätt låga i det lilla titthålet vad mer är att
göra?Sotaren har godkänt,han skall väl även kolla om det är experter som installerat
det har aldrig varit krav på rökgasmätning från RB brännare är monterad enligt fabrikens anvisningar sotaren har ej ställt krav på mätning
Att det sedan finns eldare som inte skulle få använda en eldstad överhuvudtaget,det må vara
jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Visst är ni många som kanske fått till det någorlunda bra men om du börjar läsa igenom olika trådar på olika märken av brännare där man varit och fingrat själv, så ser man också att en stor del har mycket problem. Genom kollegor som är i branschen både producenter och installatörer, sotare mm och även min egen bild som jag fått när jag besökt folk som frågat om hjälp så ser man att problem finns där man gjort installationer på eget bevåg. Dom lever med verkligheten och har kanske en annan insyn än flera av er vanliga privatpersoner här på forumet.
Att fabrikanten av Roslagsbrännaren resonerar på det sätt han gör får helt stå för honom, men jag undrar hans reaktion blir om det skulle bli ett brandtillbud och kunden själv säger åt sotarväsendet, försäkringsbolaget att fabrikanten säger att deras produkt kan installeras av privatpersoner utan beskymmer, och justeras utan rökgasinstrument till en optimal förbränning. Hur ställer han sig till exempel hur brännaren klarar BBR:s krav utan justering?
Jag kan hålla med dig och det har jag skrivit längre tillbaka i denna tråd att det finns rötägg till installatörer, det finns det i alla branscher. Men det finns även dom som verkligen vill gå in för detta och gör många kunder nöjda. Vi får inte glömma dom, Sverige är ett stort land och det skiljer sig från vart man bor.
Hur vet ni att ni har en optimal förbränning? Kanske ligger ni på en verkningsgrad som är ca 88% då ni med justering kan hamna på 95% som exempel. Hur mycket pellets förbrukar ni mer i onödan?
Hur vet ni att ni har justerat er dragbegränsare rätt? Bor man som exempel i en del av landet där mycket blåst förekommer kan man spara mycket bränsle bara på en rätt justerad dragbegränsare samt rätt vald sådan.
Visst det går att läsa sig till hur det fungerar i instruktionsböcker mm samt forum som dessa, men optimalt justerat får du aldrig för hand utan instrument, då har du en himla tur. Där vet jag att jag har rätt, och du kan nog fråga flera om detta och får samma svar.
Att fabrikanten av Roslagsbrännaren resonerar på det sätt han gör får helt stå för honom, men jag undrar hans reaktion blir om det skulle bli ett brandtillbud och kunden själv säger åt sotarväsendet, försäkringsbolaget att fabrikanten säger att deras produkt kan installeras av privatpersoner utan beskymmer, och justeras utan rökgasinstrument till en optimal förbränning. Hur ställer han sig till exempel hur brännaren klarar BBR:s krav utan justering?
Jag kan hålla med dig och det har jag skrivit längre tillbaka i denna tråd att det finns rötägg till installatörer, det finns det i alla branscher. Men det finns även dom som verkligen vill gå in för detta och gör många kunder nöjda. Vi får inte glömma dom, Sverige är ett stort land och det skiljer sig från vart man bor.
Hur vet ni att ni har en optimal förbränning? Kanske ligger ni på en verkningsgrad som är ca 88% då ni med justering kan hamna på 95% som exempel. Hur mycket pellets förbrukar ni mer i onödan?
Hur vet ni att ni har justerat er dragbegränsare rätt? Bor man som exempel i en del av landet där mycket blåst förekommer kan man spara mycket bränsle bara på en rätt justerad dragbegränsare samt rätt vald sådan.
Visst det går att läsa sig till hur det fungerar i instruktionsböcker mm samt forum som dessa, men optimalt justerat får du aldrig för hand utan instrument, då har du en himla tur. Där vet jag att jag har rätt, och du kan nog fråga flera om detta och får samma svar.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Vill du komma att påstå det finns brandtillbud när det inte finns det minsta sot efter min brännare
Vad är det för garanti att eldaren sköter sig efter expertinstallation och vad händer då??
För övrigt har jag eldat med ved i denna skorsten i snart 30 år utan nån rökgasanalys eller anmärkning av sotare o själv installerat pannan
Man kan läsa här på forumet om ganska många som har proplem med sot tjära o dyl. trots installation av experter vad beror det på ???
Tur säger du vad har du själv för erfarenhet av eldning mer än på papper
RB blir absolu inte ansvarig om något trots allt skulle hända, i så fall får man ändra lagstiftningen först,hur ser det ut i sammhället om det är förbud på allt man gör o installerar själv
Försäkringsbolagen struntar i vem som installerar bara det är riktigt gjort
sotaren har godkänt min anläggning utan anmärkning,men an har inget ansvar hur jag eldar,det är mitt eget
dragbegränsare av rätt storlek o märke är det noga med färgen oxå,man kan väl inte komma närmare än 130 gr ut från pannan,utgör det en brandrisk????
byråkrater o konsulter i all ära
Vad är det för garanti att eldaren sköter sig efter expertinstallation och vad händer då??
För övrigt har jag eldat med ved i denna skorsten i snart 30 år utan nån rökgasanalys eller anmärkning av sotare o själv installerat pannan
Man kan läsa här på forumet om ganska många som har proplem med sot tjära o dyl. trots installation av experter vad beror det på ???
Tur säger du vad har du själv för erfarenhet av eldning mer än på papper
RB blir absolu inte ansvarig om något trots allt skulle hända, i så fall får man ändra lagstiftningen först,hur ser det ut i sammhället om det är förbud på allt man gör o installerar själv
Försäkringsbolagen struntar i vem som installerar bara det är riktigt gjort
sotaren har godkänt min anläggning utan anmärkning,men an har inget ansvar hur jag eldar,det är mitt eget
dragbegränsare av rätt storlek o märke är det noga med färgen oxå,man kan väl inte komma närmare än 130 gr ut från pannan,utgör det en brandrisk????
byråkrater o konsulter i all ära
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 215
- Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
- Ort: Ballingslöv i Skåne
- Kontakt:
Välkommen till verkligheten Tutte Gustav !!!Tutte Gustav skrev: hur ser det ut i sammhället om det är förbud på allt man gör o installerar själv

Ärligt talat, hur mycket får man egentligen fixa i huset själv, utan att försäkringsbolagen vill lägga näsan i blöt. Man säger ju att man får göra mycket själv OM man har god kännedom.
Men detta skall du överbevisa försäkringsbolaget om något skulle hända. Detta gäller ALLT inom VVS och El. Tycker personligen att det verkar lustigt att Roslagsbrännaren skulle vara helt utan ansvar om en olycka skulle hända. De skriver ju faktiskt, smidig och enkel montering, sätt kontakten i väggen, justera och kör. Som producent har du ALLTID ett ansvar, kvittar vad det gäller.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
väkommen själv Byggsmen till verkligheten
jo jag har ju sagt har man inte kännedom skall man int röra i det
producenten har väl inget ansvar hur du ellel jag sköter våra brännare,däremot ett ansvar för att produkten är testad o godkänd o det är den
RB är tydligen en nagel i ögat på en del,kandet bero på en bra produkt o bra service
jo jag har ju sagt har man inte kännedom skall man int röra i det
producenten har väl inget ansvar hur du ellel jag sköter våra brännare,däremot ett ansvar för att produkten är testad o godkänd o det är den
RB är tydligen en nagel i ögat på en del,kandet bero på en bra produkt o bra service
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Om du läser på din producents hemsida på din brännare så ser du att det är vi på vårt företag som har testat denna! Det är inget fel på produkten, det har jag aldrig påstått innan någon kommer och säger något om detta. Min argument är att det allt för många som tror att man kan nå en optimal förbränning utan injustering det gäller alla brännare om man inte då har lambdastyrning. Så att vi diskuterar på samma plan.Tutte Gustav skrev:Vill du komma att påstå det finns brandtillbud när det inte finns det minsta sot efter min brännare
Vad är det för garanti att eldaren sköter sig efter expertinstallation och vad händer då??
För övrigt har jag eldat med ved i denna skorsten i snart 30 år utan nån rökgasanalys eller anmärkning av sotare o själv installerat pannan
Man kan läsa här på forumet om ganska många som har proplem med sot tjära o dyl. trots installation av experter vad beror det på ???
Tur säger du vad har du själv för erfarenhet av eldning mer än på papper
RB blir absolu inte ansvarig om något trots allt skulle hända, i så fall får man ändra lagstiftningen först,hur ser det ut i sammhället om det är förbud på allt man gör o installerar själv
Försäkringsbolagen struntar i vem som installerar bara det är riktigt gjort
sotaren har godkänt min anläggning utan anmärkning,men an har inget ansvar hur jag eldar,det är mitt eget
dragbegränsare av rätt storlek o märke är det noga med färgen oxå,man kan väl inte komma närmare än 130 gr ut från pannan,utgör det en brandrisk????
byråkrater o konsulter i all ära
Jag har många års erfarenhet av förbränning och det har även vårt företag som är bland dom första som började med pelletseldning.
Vi är nog ett av företagen i Sverige som fört fram bioenergin i vårt land som mest, med både utbildningar av energirådgivare, installatörer, sotare information på hemsidor mm. Samt testat dom flesta produkterna på marknaden, då både inom pellets, spannmål, vedeldning mm. Företaget körde igång den första pelletsbrännaren redan 1980. Vi jobbar inom ett brett område.
Det spelar ingen roll om du så hade 90grader ut ur skorstenen så kan du få en bakbrand på grund av dåligt drag i pannan. Med ett instrument så kan man se om detta drag är varierande, samt mäta draget om det är tillräckligt. Då också justera dragbegränsaren så att den jobbar så optimalt du kan få den. Den är också framprovad och bevisat att den sänker förbrukning vid pelletseldning samt sänker rökgaserna vid vedeldning för att rädda skorstenar från att förstöras av för höga rökgaser och även säkra brandrisken samt även hjälper till att bistå förbränningen där med med rätt dragförhållande.
Vi kan ge ett enkelt exempel på vad som kan hända, och det som är det vanligaste felet som uppstår vid brandtillbud vid pelletseldning.
Vi leker med tanken att du har ett dåligt drag nere i pannan, och din startdos varierar på grund av att skruven har gått en längre period och börjat mata lite ojämt med pellets på grund av lite mer spån ha bildats. Tändelementet får svårt att tända pelletsen som har orsakats av att skruven doserat en lite för liten startdos, det glöder och gengas bildas i eldstaden, flamvakten ser inte att det brinner och när efter en tid pelletsen lyckats tändas, och då antänds också gaserna i eldstaden med en rejäl smäll eller en mindre poff. Med lite spånbildning med i pelletsen samt att spån som oftast fästs i slang samt fallschakt finns här en stor risk att spån antänds när det blir en poff i pannan, dessa knistor kan då även tända pellets ända upp i skruven. Har du då också ett förråd där du har lite med pellets i samt kanske hemmabygge i trä så har du också oftast ett baksug av luft i skruven ner emot förrådet som vill dra ner elden in emot förrådet. Då hinner inte ens överhettningsskyddet i fallröret lösa ut förrän det är försent. I Finland vet jag att man förespråkar ett tätt slutet lock på förråden, klokt tänkande. Hade senast kontakt med en kille i Eskilstuna som sprängt bort halva skorstenen nere vid pannan och hela pannrummet och stora delar av källaren var fylld med sot. Tur var så uppstod det ej någon brand. Men vad tror du kan ha hänt om han hade stått vid pannan?
Sedan vad du har för uppfattning om konsulter får stå för dig själv, jag jobbar inte bara med papper på ett kontor om du tror detta.
Sedan vad försäkringsbolag säger, så kan jag påstå att dessa bedömmer helt olika från bolag till bolag, och går även mycket efter vilken som har gjort vad.
Det är därför jag förespråkar att man skall vara noga med startdoser, sköta om skruvar och förråd, justera förbränningen, kolla över drag, luckor, pannans kodition, lämplighet för övrigt. Då också skorstenen.
Framför allt vara noga med att även köra brännaren på en lämplig effekt i den panna som man eldar i. Hur många privatpersoner tror du har denna kunskap?
Om man inte vill ha med en installatör att göra så har flera sotare idag också tillgång till att justera. Men det är ju många som svär över dessa också. Jag håller på mitt på grund av att jag sett så mycket igenom yrket jag har. Sedan får var och en ha sin egen uppfattning och göra sitt val.
Jag har aldrig försökt tvinga någon till något utan kommer med ren fakta och information som kanske endel kanske tar åt sig av.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 215
- Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
- Ort: Ballingslöv i Skåne
- Kontakt:
Skulle inte överhuvudtaget nervärdera brännaren överhuvudtaget utan att ha testat den själv. Inte någon annan för den delen. Har set en del Sverigebrännare däremot på firman, totalt nerbrända. Men de tillhör en annan avdelning på brännarmarknaden.Tutte Gustav skrev:väkommen själv Byggsmen till verkligheten
jo jag har ju sagt har man inte kännedom skall man int röra i det
producenten har väl inget ansvar hur du ellel jag sköter våra brännare,däremot ett ansvar för att produkten är testad o godkänd o det är den
RB är tydligen en nagel i ögat på en del,kan det bero på en bra produkt o bra service
Men.... jag e lite trött på att höra att det är bara att plugga in den i vägguttaget och köra på sen. Ingen, ingen skall slå i mig att det är bara till att köra på. Visst, bränner gör den nog, men hur effektivt. En på forumet påstod att den bränner lika bra oavsett vilken pelletssort som rullar i den ????????? Med samma inställningar, IKKE. Man skulle ju kunna tro att det är försäljare till denna brännaren. Jag tror inte den är ett dugg bättre eller sämre än andra överfallsbrännare på marknaden. Alla har ju sitt upplägg och funktion i sina modeller. Men funktionen är densamma.
Min svåger är av precis samma sort. Tror inte där är en pelletssort han inte har provat. Och justerat brännaren med sitt såkallade tränade öga. Får tillägga att han eldat med ved i minst 15 år och med pellets i 5 år, så lite erfarenhet har han. Justera brännaren, vad är det. Det gick så långt att jag bekostade en rökgasanalys till honom. Och gissa. Fast han hade en rökgastemp som var "normal" och en fin låga, så var resultatet åt helvete.
Efter en justering så var inte lågan så fin som han tyckte, men ändå så fick han ner tempen lite till, plus att mindre pellets tillfördes. Nu förespråkar han också justering med instrument.
Men jag vill tillägga en sak till. Överfallsbrännare är inte lätta att justera in med instrument. Beror på den ojämna matningen från skruven.
Men kom inte med detta att det bara är att plugga in och köra, det köper jag inte.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Varför i hela världen skulle den vara det? Menar du att merparten av alla pelletseldare går runt och ångrar, bittert och i hemlighet, att de inte skaffade en RB istället för det de nu råkar ha i pannrummet? Skulle inte tro det. En RB är säkert helt OK, men det finns faktiskt andra bra produkter, och man kan få bra service på andra håll, ibland t o m av en Installatör.Tutte Gustav skrev: RB är tydligen en nagel i ögat på en del,kandet bero på en bra produkt o bra service
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Det är väl dagens underdrift, om matningen är ojämn så är det väl inte "svårt" att justera brännaren, det går ju inte.Överfallsbrännare är inte lätta att justera in med instrument. Beror på den ojämna matningen från skruven

Jag vet inte hur det är med dom andra här, men det blir säkert bättre när man justerar in sin brännare med en rökgasanalys, min åsikt handlade väl snarare om att det var rätt så meningslöst, ökar spånmängden i skruven så påverkas matningen, på sommaren har du sämre drag vilket påverkar brännaren, när man köper pellets nästa gång så är det inte exakt samma pellets vilket påverkar matningen, och som sas ovan så är skruven i sig själv inte matar speciellt jämt så.... ja ni fattar vad jag menar.
Känns ju väldigt roligt att lägga 1500 spänn på något som funkar i en månad sen är det skit igen, men jag håller med Karla1, om det kostade 3-400 spänn att få brännaren justerad så skulle det vara lite mera realistiskt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.