Bra att det funkar Wodda. Det var som sagt bara en teori...

Jag har en rätt liten eldstad (kombipanna) och just nu har vi många långa vedträn... Men som jag brukar säga, om man inte har problem så får man inte lära sig så mycket...
Det här med hur mycket effekt pannan är utlagd för det skulle man vilja ha i relation till rökgastempen tycker jag. (Lägre rökgastemp = bättre värmeupptagning). Det är klart att det går att räkna fram teoretisk hur mycket luft som behövs för fullständig förbränning, hur stort rökgasflödet blir, hur stor skorstensarea man kan ha med viss höjd på skorstenen för att få tillräckligt drag (om man inte har rökgasfläkt) och allt sånt. Men det är länge sen man gick i skolan och länge sen man räknade på riktigt... Så det ger jag mig inte på.
Rent spontant tycker jag det låter bra med 14x14 cm skorstensarea, men 4 m är inte så högt. Jag kan tänka mig att det tar en liten stund innan pannan går upp på full effekt. När skorstenen blivit varm kommer draget i den att bli bättre, gissar jag.
Med värmeöverföringsytan, eldstadstempen, rökgastempen och vattentempen i pannan borde man någorlunda lätt kunna räkna ut pannans teoretiska maxeffekt. Är det nåt mer man behöver veta? Om det sen går att stoppa in tillräckligt mycket/bra ved och få den att brinna i lagom takt för att uppnå den effekten, det är ju en annan femma.
Måste bara kommentera en helt annan sak som nån skrev. Att sekluften leds in genom murbruk/betong. Det är genialt egentligen. Det är nämligen svårt att få kall luft att blanda sig väl med heta rökgaser, det blir ofta s k stråkbildning. Och om då sekluften är förvärmd genom sin väg in i pannan så går det lite bättre. Bäst vore det om man kunde leda in sekundär- eller kanske tertiärluft genom kanaler i skorstenen eller nåt sånt, då kunde man få riktigt fin förbränning...
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.