hej hej ska nog börja med pelets tips o råd är välkommet
André: Slussvingar som slits (finns en del om detta i lämpligt forum), bakbrand vid strömavbrott eller åtminstone en grundlig rengöring av skruven pga. utfälld tjära.
En undermatat brännare kan fungera alldeles utmärkt precis som en övermatat liksom båda kan strula.
Det är likaväl min personliga åsikt att undermatningsprincipen har nackdelar som jag inte vill ha.
Sedan förstår jag inte hur det skulle bli mindre genomströmningsförlust pga. matningen men du kanske har en speciell brännare utan fläkt och fria luftvägar för den? Eller ett spjäll som stänger av när den inte brinner?
En undermatat brännare kan fungera alldeles utmärkt precis som en övermatat liksom båda kan strula.
Det är likaväl min personliga åsikt att undermatningsprincipen har nackdelar som jag inte vill ha.
Sedan förstår jag inte hur det skulle bli mindre genomströmningsförlust pga. matningen men du kanske har en speciell brännare utan fläkt och fria luftvägar för den? Eller ett spjäll som stänger av när den inte brinner?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo visst slits slussvingarna men att byta dom vart 3-4:e år till en kostnad av några hundra är inte farligt om man ser till fördelarna...Icecap skrev:André: Slussvingar som slits (finns en del om detta i lämpligt forum), bakbrand vid strömavbrott eller åtminstone en grundlig rengöring av skruven pga. utfälld tjära.
Det du skriver om bakbrand vid strömmavbrott vet jag inte nått om o rengöring av skruven därimot har jag bra erfarenhet av genom janfiren jag hade där det blev stopp några ggr under året jag körde med den, Sen köpte en kompis den o det vissade sej att det va denna brännare som det blev just bakbrand i så nu får dom snart flytta in i det nya huset då det gamla brann upp/ner.. Det hade varit lite bakbrand i den tydligen före jag tillträdde oxå då det va svart sot runt internförrådet, Har aldrig känt nån värme utvändigt på nån Thermia/Ctc brännare men därimot alla janfire blir mer el mindre varm utanför eldstaden...
Naturligtvis går dom ifrån pellets nu o kör på jordvärme för att få billig drift, Det blir riktigt intressant att börja få pilla i en VP...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag tycker inte att en undermatad brännare fungerar sämre i en sådan panna som Magnus32 har och slitna slussvingar går ju faktiskt att lägga lite kopparpasta vilket minskar förslitningen avsevärt allt hänger på underhållet av brännare jag har själv inte något att klaga på men som sagt alla har sina favoriter.
Sen är verkningsgraden faktiskt mycket bra för en undermatad i en 265:a så man kan nog inte påstå att man får sämre verkningsgrad med en undermatad brännare.
Sen är verkningsgraden faktiskt mycket bra för en undermatad i en 265:a så man kan nog inte påstå att man får sämre verkningsgrad med en undermatad brännare.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Tjena!Bara en liten fråga....bakbrand....kan det hända i en rörbrännare med?
Typ min....
eller gäller det bara slussvingebrännare....?
Mvh ronald
Typ min....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vill det sig illa kan det nog hända i vilken brännare som helst.ronald skrev:Tjena!Bara en liten fråga....bakbrand....kan det hända i en rörbrännare med?
Typ min....eller gäller det bara slussvingebrännare....?
Mvh ronald
Men är installationen utförd rätt , plus att grejerna sköts som
det ska . Tror jag det inte är någon större risk. Vidare kan
man ju spekulera i ovanst fall , vad som orskakade att det
började brinna? Kanske hade brunnit med vilken brännare
som helst??Menar om allt är som det ska , visst att det kan
bli bakbrand , men de flesta brännare är ju utrustade med
med säkerhetsåtgärder . Så om det skulle hända att elden
begränsas utan att hela huset brinner ner?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Aha... en minor.
Brännkoppen ser nog ut som en Flex-A men styrningen är, efter vad jag vet, ganska annorlunda på Flex-A och definitiv MYCKET långt ifrån en NH.
Att de gamla Minor, Flex och Flex-A hade en ovana med att knäcka kedjar vid att överfylla brännkoppen är rätt, på den senare generation Flex-A blev det av samma orsak införd en termostat som övervakade elden vilket effektivt stoppade detta problem.
Och var snäll att låta bli att jämföra med NH'n, det är 2 otroligt olika brännare.
Om din erfarenhet med Janfire brännare baseras på en Minor kan jag förstå att du inte är odelat positiv inställd men det har hänt en hel del sedan...
Brännkoppen ser nog ut som en Flex-A men styrningen är, efter vad jag vet, ganska annorlunda på Flex-A och definitiv MYCKET långt ifrån en NH.
Att de gamla Minor, Flex och Flex-A hade en ovana med att knäcka kedjar vid att överfylla brännkoppen är rätt, på den senare generation Flex-A blev det av samma orsak införd en termostat som övervakade elden vilket effektivt stoppade detta problem.
Och var snäll att låta bli att jämföra med NH'n, det är 2 otroligt olika brännare.
Om din erfarenhet med Janfire brännare baseras på en Minor kan jag förstå att du inte är odelat positiv inställd men det har hänt en hel del sedan...
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den såg då likadan ut som flex a från -06 fast den hade ingen eltändning o instruktionsbladen va då till flex så ingen minior va de om inte janfire har 2 brännare som ser exakt lika ut..Icecap skrev:
Sambons farbror har en janfire flex-a -02 som knäckt drivkedjan några ggr så nu kör han bara underhållsfyr då det är vid missade starter det sker...
Jag har inte jämfört den med NH...
Sen vart har du hört om att man måste rengöra internskruven från tjära spån på undermatade?
Har då inte hört nån Thermia som fått bakbrand av strömavbrott, Jag körde ju några månader med timer innan jag jagade fram nya prog.varan o då borde jag då fått bakbrand då jag desutom har riktigt dåligt drag i skorsten.......
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är nog min brännare som Icecap tänker på. Den har haft en bakbrand i kombination med strömavbrott (exakt händelseförlopp vet vi inte eftersom vi var bortresta när det hände) en gång. Det troligaste var nog att slussvingarna också var dåliga..... Men det blev inget mer än att den pellets som fanns i brännaren brann upp. Inte ens matarslangen var skadad. Så att min brännare skulle kunna sprida elden vidare vid en eventuell bakbrand tror jag är ytterst liten, t.o.m obefintlig skulle jag vilja påstå.André skrev:Har då inte hört nån Thermia som fått bakbrand av strömavbrott, Jag körde ju några månader med timer innan jag jagade fram nya prog.varan o då borde jag då fått bakbrand då jag desutom har riktigt dåligt drag i skorsten.......
Sedan tror jag nog att ett dåligt drag i skorsten snarare minskar risken för bakbrand än ökar den. För det är nog så att det är när slussvingarna blir dåliga och man har bra drag i skorsten som det händer, draget går då genom brännaren och glöden vandrar då bakåt genom brännarröret som är fyllt med pellets. Och eftersom det var strömavbrott så fungerade inte säkerhetssystemet som matar in pelletsen i brännaren när brännarröret blir för varmt. Dessutom så saknade jag dragbegrännsare vid bakbrandstillfället så allt drag gick igenom brännaren som troligen hade dåliga slussvingar, vilket inte gick att kontrollera eftersom de inte fanns speciellt mycket kvar efter dem....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Min tvillingbror hade problem med bakbrand i sin två år gamla Ecotec brännare. Nu med 6" dragbegr. samt nya slussvingar så försvann problemet.Roli skrev: Sedan tror jag nog att ett dåligt drag i skorsten snarare minskar risken för bakbrand än ökar den. För det är nog så att det är när slussvingarna blir dåliga och man har bra drag i skorsten som det händer, draget går då genom brännaren och glöden vandrar då bakåt genom brännarröret som är fyllt med pellets. Och eftersom det var strömavbrott så fungerade inte säkerhetssystemet som matar in pelletsen i brännaren när brännarröret blir för varmt. Dessutom så saknade jag dragbegrännsare vid bakbrandstillfället så allt drag gick igenom brännaren som troligen hade dåliga slussvingar, vilket inte gick att kontrollera eftersom de inte fanns speciellt mycket kvar efter dem....
Då Ecotec brännaren saknar Thermia´s toppskruv, så är det en fördel att anpassa pelletsskruvens varvtal så att man inte klämmer slussvingarna i onödan.
Jag har hört om dom som gått ner mot 5 varv/ min. för att spara slussvingarna, dock så räckte inte mängden till då.
Frågan är om man inte skulle kosta på en varvtals styrning och sedan väga in mängden.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Janfire har, enl. vad jag vet, haft 2 st Flex, en Flex och en Flex-A. Flex-A finns i 2 olika versioner: Med och utan flamvakt.
Flamvakten tillkom för att lösa problemet med överfyllda brännkoppar, knäckta kedjor osv.
Ombyggnadssats finns att köpa enl. vad jag vet.
Så Janfire har alltså haft ett antal modeller som är "identisk" till utseendet.
Flamvakten tillkom för att lösa problemet med överfyllda brännkoppar, knäckta kedjor osv.
Ombyggnadssats finns att köpa enl. vad jag vet.
Så Janfire har alltså haft ett antal modeller som är "identisk" till utseendet.
Är inte PK!
Är inte PK!
så nu har jag fart runt i stan,mm och kommer få inn priser på janfire termia och baxi brännare under veckan... ska bli skoj o se en firma kunde bara ta hem inte instalera... tråkigt men får se vad priset blir
kanske någon här i närheten kan?
kanske någon här i närheten kan?
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3