Har aldrig trott på solfångare men började bli sugen då många skrivit om rena fantasi utbyten, Nu då jag sett vad man får ut från en invstering på drygt 20-30000:- kan jag aldrig ens tänka mej att skaffa några..
Är inte nån miljö mupp utan jag är bara intresserad om det gynnar min egen ekonomi positivt vilket inte solfångare gör..
Då jag har en kass acktank med förrådsberedare så skulle jag måsta byta även den för att klara vv utan annan värme endast för vv, Tycker att t.ex sfinx m.fl som säljer solfångare ska upplysa om att en acktank med förrådsberedare o 60 mm isolering inte funkar till deras solpaket..
Då den står där den står kommer jag inte åt att isolera den mer heller utan att dra om alla rör (vilket inte är gratis)
Hur många som säljer solfångare upplyser om att man bör byta tank om man har förrådsberedare abbe??
Det ända som skrivs är att det inte är något problem med befintlig tank utan solslinga, "Köp bara till en vvx så klarar du vv behovet 6-7 mån/år"
Vilket ja tycker stämmer väldigt dåligt...
Med en kapitalkostnad på 5% gör det 1500:-/år om solanläggningen går på 30000:-, Tillgodo gör man sej 3000 kWh/år kostar energin från solen 50 öre/kWh bara i kapitalkostnad vilken man ska räkna även om man betalar kontant...
Då är det upp till var o en att avgöra hur bra investeringen är..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd