Kyla på sommaren

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Om Johans panna är rätt justerad så har han en "årsverkningsgrad" på ca 85% i sin panna, Om han kör även för vv på sommaren vilket han inte gör så då blir verkningsgraden något högre än 85%..
Ok. 85% är kanske rimligt, va' vet jag. Jag trodde det var närmre 75% men att man skulle få bättre årsverkningsgrad om man eldar på sommaren oxå fattar jag inte. Att bara elda för vv ger väldigt stora förluster i förhållande till uttaget. Jag har hört siffror på under 50% verkninsgrad sommartid vilket borde dra ner årsverkningsgraden snarare än att öka den. Tänker jag fel?
mvh
Senast redigerad av Shakespeare den ons 04 jul, 2007 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Siffror på under 50% verkninsgrad sommartid, gäller inte det äldre, sämre pannor?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

leifa.k skrev:Siffror på under 50% verkninsgrad sommartid, gäller inte det äldre, sämre pannor?
Vet inte. Enligt mina egna mätningar på en konverterad oljepanna, som iaf sägs ha bra årsverkningsgrad med olja, så går det 4kg/dygn även om jag har all värme och vv avstängd. Om jag förnrukar 5kg per dygn och tar ut 5kwh så blir det en verkningsgrad på 20%
:shock:

Hur mycket man än isolerar pannan på utsidan så är den ändå helt oisolerad på insidan. Jag har draglucka men det måste ändå bli ett visst självdrag genom pannan.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Om du har en gammal konverterad oljepanna så kanske eldstadsdjupet är för kort så lite lågor slår i pannväggen? Har du provat att sänka effekten på brännaren om det är möjligt? Isåfall så tror jag nog att verkningsgraden stiger.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Gallringsobjekt

Inlägg av »

elvis skrev:
på skrev: När det gäller bannlysningen av VP så kvarstår min åsikt baserat på det faktum att de funkar som sämst när de behövs som bäst, samt förbrukar el i stor utsträckning för att producera lågvärdig värme, vilket totalt ger en stor miljöbelastning. Om du anser detta vara fel är jag intresserad av dina argument för detta, men mindre intresserad dina dåligt underbyggda personangrepp.
Dåligt underbyggda personangrepp ?
Nu får du allt tänka till över din egen prestation.

Problem med självinsikten kanske ? Du anklagar lite tidigare i denna tråd kända forummedlemmar för att ha egna intressen i värmepumpsbranschen !
på skrev: Att du i kombination med förbiseende av ovanståendedessutom köper pellets för 3 kr/kg, tyder på att du är i en mycket tveksam bransch - d. v. s. att du säljer värmepumpar själv. Den enda som blir lyckligatre av att någon ev. skulle följa dina råd är nog du själv!
Vad är det du upplever jag har sagt som är ett dåligt underbyggd personangrepp ? Kan du precisera är du vänlig ?

Upplever du det som personangrepp att tycka ditt inlägg om bannnlysa VP är det mest korkade inlägget hittills på detta forum ?

Tja, hävdar man att värmepumpar borde bannlysas och slängas i sjön så kan du räkna med respons.

Tänk nu till ordentligt innan du svarar, för det är inte jag som kallar folk för grejer till höger och vänster.
Eller hur var det du började ovanstående inlägg.
på skrev: Till "Kungen av R&R".

Du kan börja med att läsa ÄFAB:s tester av brännare i oljepannor eller SP och Råd&Rön". De är objektiva ock korrekta till skillnad från hempulares egna subjektiva tycken.
De kommer ex: aldrig eller sällan fram till sådant här:
på skrev: Anslut en brännare till bef. oljepanna vilket oftast ger en verkningsgrad på över 80%, så hamnar värmekostnaden på 50 öre/kWh, exkl. arbets-, ränte- och avskrivningskostnad
Mvh
Detta måste vara ett av de forum som det är svårast att få vettiga svar i. Å andra sidan får jag väl skylla mig själv när jag provocerar för att få igång skrivlusten hos läsarna här, och förhoppningsvis få några argument för luft-VP. Det enda som "haglar" är tvärsäkra uttalanden om att jag har fel, utan några uppgifter om vad som skulle vara "rätt". Det närmaste någon kommit en faktauppgift, är hänvisning till Äfabs och SP:s tester, vilket var generöst, men det skulle vara ännu enklare om ni kunde sammanfatta dessa, eller i alla fall hämta årsmedelverkningsgraden och några utbytesfaktorer för representativa luft-VP, för att jämföra ekonomin vid uppvärmning med luft-VP, kontra t. ex. Pellets i befintlig oljepanna.

Om vi ändå skulle göra ett försök med att få fram några vettiga och intressanta siffror, för att ekonomiskt jämföra luft-VP med pellets i bef. oljepanna, så skulle följande uppgifter vara bra att ha:
1.tot. värmebehov för representativ villa. Jag skulle vilja säga 25 000 kWh, men rätta mig gärna.
2. räntan för att låna till investeringen. Glöm inte att de flesta har lån i någon ände som hade kunnat avbetalas, vilket leder till att ränta i 95% av fallen bör läggas som en kostnad, även om pengarna togs "från huvudkudden". Jag sätter 6% till att börja med.
3. inflation - för närvarande låg, men kanske kan sättas till riksbankens inflationsmål på 3%, om jag minns rätt.
4. kostnader för resp. pryl som åtgår inkl. installationskostnaden. Prylar med samma livslängd kan gärna klumpas ihop. Jag har för närvarande 10 000 kr för div. rörkrökar och 20 000 kr för pumpen. Installationskostnaden har jag uppskattat till 5 000 kr för vardera - d. v. s. totalt 10 000 kr för installationen.
5. en uppskattning av livslängden på prylen/prylarna enl. punkt 4 ovan. Jg har 15 år för pumpen och 30 år för rörkrökarna. Livslängder över 30 år bör vara ointressant däå vi sitter på "hemmet" då och något ev. restvärde utöver detta kan vara svårt att få betalt för vid försäljning.
6. löpande kostnader för anläggningen som tillkommer, typ servicekostnad och ev. tariffkostnader, mm. Jag har 500 kr för service och 1000 kr för tariff per år.
7. andel av årsförbrukningen om man "klipper" med anläggningen. Resten antar jag el-patronen/-elementen står för. Antagligen ca. 60-70% med en bra planlösning och normal-dimensionerad anläggning som börjar "krokna" vid låga temperaturer.
8. verkningsgrad som kan vara svår att sätta fingret på för en VP där det snarare "bäddas in" i utbytesfaktorn, men sätt 100% om utbytesfaktorn är baserad på hur mycket el man gjorde av med före och efter. Glöm dock inte bort att dra av hushållselen som inte bör vara med. Jag har 96% vilket gör den närmast ointressant.
9. ett rimligt löpande elpris. Antag att man inte "klipper" ledningen även om man inte kör en VP så lägg inte in fasta kostnader. Ej heller tariffkostnad då detta tas med i punkt 6. Jag har 1.06 kr/kWh inkl. moms.
10. utbytesfaktorn som förmodligen vore intressantast att få i form av "förbrukning före"/"förbrukning efter". I det läget bör andelen i punkt 7 sättas till 100%. Jag har faktorn 2 - d. v. s. 1 kWh el ger 2kWh värme minus verkningsgradsförlust enl. punkt 8.
11. arbetstid för att hålla igång anläggningen. Tid för att "beundra" den skall nog inte med, men om det finns någon form av kontroll eller åtgärd som behöve göras och som inte sköts av fackman och därmed tagits upp som kostnad under punkt 6. Jag har 2h per år för luft-VP.

Ovanstående kanske påminner om självdeklarationen, men jag kan med ledning av dessaa bistå med beräkning som ev. jämför kostnaden för att värma ett hus med luft-VP, kontra pellets i befintlig panna, vilket var en av mina tveksamheter med luft-VP - d. v. s. att dessa inte är lönsamma jämfört med pellets i bef. oljepanna. Självklart skall jag redovisa mina antaganden för pellets i bef. panna och kanske för enkelhetens skulle räkna på några olika alternativ så att båda parter kan få sina siffror, alternativt se vart brytpunkterna finns.

Förhoppningsvis kan vi därefter se om det är ekonomiskt vettigt att använda luft-VP jämfört med pellets i bef. panna. När det gäller det miljömässigt riktiga kan vi lämna detta till läsarna själva att avgöra.

Jag är uppriktigt intresserad av ovanstående själv, varför jag skulle se det som värt att "gräva ned stridsyxan" för att få dessa data/siffror. Jag hoppas att även någon/några andra debattörer i detta forum är intresserade och kan bistå med dessa svar kring i synnerhet luft-VP. Naturligtvis är även motsvarande för pellets välkommet, men det är kanske lättare att vi börjar med VP och tar uppgifterna för pelletsalternativet under loppets gång.

Förövrigt syftade "Kungen av R&R" på din pseudonym, eller om det är namn, som är detsamma som en inte helt okänd Elvis från Memphis. Han brukade kallas "kungen av rock & roll". Jag tror inte att detta är ett påhopp av något slag - möjligen en onödig omskrivning, möjlig att misstolka.

Tack på förhand.
Hälsningar, pa.

Inlägg av elvis »

på skrev: 4. kostnader för resp. pryl som åtgår inkl. installationskostnaden. Prylar med samma livslängd kan gärna klumpas ihop. Jag har för närvarande 10 000 kr för div. rörkrökar och 20 000 kr för pumpen. Installationskostnaden har jag uppskattat till 5 000 kr för vardera - d. v. s. totalt 10 000 kr för installationen.
Skall du såga värmepumpar så vore det trevligt om du angav realistiska priser i dina kalkyler och inte tokpriser.
Ska du räkna tokpriser kan du ju köpa en en Blueflame brännare för 50 000 kr installerat. Det är ju inte vidare smart.

A) En luft/luft värmepump av kända fabrikat såsom Panasonic, Sanyo,Argo,mitsibishi mfl kostar 7-12 tusen inte 20 000.
Designmodeller med aluminium innedel är något dyrare.
http://www.tsfs.se/?page=Home

B) Installationsmaterial 0kr -1500 kr. (ingår i vissa maskiner, för de flesta köper man en sats från 900 kr -1300)
http://www.tsfs.se/?page=Pkt

C) Installationskostnad 0kr - 5000 kr. 0 kr = egen installation, många kylfirmor tar sig an detta för långt under 5000kr dock.
http://www.tsfs.se/?page=Mounting

D) Man servar inte en Luft/Luft värmepump, man dammsuger innedelen en gång i veckan.

Man kan ex köpa en Panasonic pump till IKEA Family-pris för 14900 (5kw) resp 16900 kr (6,5kw) installerat och klart.

http://www.panasonicpumpen.se/

Billiga värmepumpar för eget montage http://www.tsfs.se/

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
André skrev: Om Johans panna är rätt justerad så har han en "årsverkningsgrad" på ca 85% i sin panna, Om han kör även för vv på sommaren vilket han inte gör så då blir verkningsgraden något högre än 85%..
Ok. 85% är kanske eimligt, vaf vet jag. Jag trodde det var närmre 75% men att man skulle få bättre årsverkningsgrad om man eldar på sommaren oxå fattar jag inte. Att bara elda för vv ger väldigt stora förluster i förhållande till uttaget. Jag har hört siffror på under 50% verkninsgrad sommartid vilket borde dra ner årsverkningsgraden snarare än att öka den. Tänker jag fel?
mvh
Vad jag skrev/menade är att Johans panna har en årsverkningsgrad på 85% (kör pellets hela året) men då Johan inte kör pellets på sommaren för vv så får han en högre verkningsgrad än 85%..

Så du har helt rätt, Årsverkningsgraden blir sämre av att man kör "låglast" på sommaren för vv..

50% gäller äldre pannor, Biomatic 20+ har en årsverkningsgrad på 85% i en villa med en förbrukning på 25000 kWh (pellets året runt)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

leifa.k skrev: Om du har en gammal konverterad oljepanna så kanske eldstadsdjupet är för kort så lite lågor slår i pannväggen? Har du provat att sänka effekten på brännaren om det är möjligt? Isåfall så tror jag nog att verkningsgraden stiger.
Det skulle inte vara något problem enl. installatören. Jag har en Flex-A med lågriktare. Jag kan mäta djupet framför brännaren vid nästa sotning, blir väl inte förrän i september? Hur mycket behöver man tro'?
Jag har provat olika effektläge men märker ingen skilnad. Sänkte även matningen något vid förra trimmningen för att se om underhållsglöden sotade mindre så effeken nu är väl något lägre
André skrev: Vad jag skrev/menade är att Johans panna har en årsverkningsgrad på 85% (kör pellets hela året) men då Johan inte kör pellets på sommaren för vv så får han en högre verkningsgrad än 85%..
Ahaaa, jag fattar. Jag läste ihop på fel sätt.

Vad tror du om min sommarverkningsgrad på 25%? Kanske borde dubbla varmvattenförbrukningen så att jag kommer upp på 50% :D

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

på skrev: Eller i alla fall hämta årsmedelverkningsgraden och några utbytesfaktorer för representativa luft-VP, för att jämföra ekonomin vid uppvärmning med luft-VP, kontra t. ex. Pellets i befintlig oljepanna.
Det enda test jag har sett på luft/vatten pump är det råd o rön har gjort.
http://www.radron.se/templates/test____6773.asp
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det är luft/luft som tråden handlat om. (och spårat ur om)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://www.afabinfo.com/nyheter/varmepump/varmepump.htm

Tjena det är bra att alla tillverkare mm blir granskade då görs det bättre förhoppningsvis ännu bättre produkter..
Det gäller både pellets och pumpar av alla de slag....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Gallringsobjekt

Inlägg av »

elvis skrev:
på skrev: 4. kostnader för resp. pryl som åtgår inkl. installationskostnaden. Prylar med samma livslängd kan gärna klumpas ihop. Jag har för närvarande 10 000 kr för div. rörkrökar och 20 000 kr för pumpen. Installationskostnaden har jag uppskattat till 5 000 kr för vardera - d. v. s. totalt 10 000 kr för installationen.
Skall du såga värmepumpar så vore det trevligt om du angav realistiska priser i dina kalkyler och inte tokpriser.
Ska du räkna tokpriser kan du ju köpa en en Blueflame brännare för 50 000 kr installerat. Det är ju inte vidare smart.

A) En luft/luft värmepump av kända fabrikat såsom Panasonic, Sanyo,Argo,mitsibishi mfl kostar 7-12 tusen inte 20 000.
Designmodeller med aluminium innedel är något dyrare.
http://www.tsfs.se/?page=Home

B) Installationsmaterial 0kr -1500 kr. (ingår i vissa maskiner, för de flesta köper man en sats från 900 kr -1300)
http://www.tsfs.se/?page=Pkt

C) Installationskostnad 0kr - 5000 kr. 0 kr = egen installation, många kylfirmor tar sig an detta för långt under 5000kr dock.
http://www.tsfs.se/?page=Mounting

D) Man servar inte en Luft/Luft värmepump, man dammsuger innedelen en gång i veckan.

Man kan ex köpa en Panasonic pump till IKEA Family-pris för 14900 (5kw) resp 16900 kr (6,5kw) installerat och klart.

http://www.panasonicpumpen.se/

Billiga värmepumpar för eget montage http://www.tsfs.se/

Mvh
I större delen av mitt förra brev efterlyste jag någorlunda korrekta priser för luftvärmepumpar, och gav ju inte på en enda punkt intrycket av att jag besitter dessa. Vad jag tänkte bidra med är en, i mitt tycke, bra Excel-baserad ekonomisk kalkyl för att jämföra olika uppvärmningsalternativ enligt (om jag minns rätt) "nuvärdesmetoden" - i detta fallet pellets i bef. oljepanna mot luft-VP.

Trots att du totalt missuppfattat syftet med de de exempel på priser jag angav - vilket jag får hoppas inte beror på illvilja - så får jag tacka för det du bidrog med. Fler ex. emottages med tacksamhet - gärna från någon som nyligen installerat.

Förövrigt skall naturligtvis relevant skötsel, såsom dammsugning av pumpen eller sotning av pannan, med i kalkylen. Däremot kan man som läsare välja att bortse från kostnaden för arbetstiden, förutsatt att man älskar att pyssla om sin investering, eller av annan orsak inte värderar sin fritid.
Hälsningar, pa.

Inlägg av Torsten »

johansjostrand skrev:En luft Vp levererar värme för drygt 30 öre kWh vilket är ungefär halva pelletspriset. Detta är skäl nog för mig att investera i sådan.
Det är den här utgångspunkten man måste ha. Själv har jag eldat med både pellets i gammal kombipanna (nu trasig) och luftvärmepump kombinerad med vv-beredare.
Så länge temperaturen inte går under 5 - 10 minusgrader så finns det av ekonomiska skäl inte någon anledning att starta pelletsbrännaren och slå av luftvärmepumpen.
Nu mår ju inte en luftvärmepump så bra om man kör den i stark kyla så pelletseldning behövs som komplement när det blir riktigt kallt.

Verkningsgrad är ett område fyllt av missuppfattningar.
En inverter luftvärmepump får bättre verkningsgrad (COP värde) vid dellast än vid fullt effektuttag.
En pelletspanna har ju en verkningsgrad på ca 85%, men bara vid fullt effektuttag. Kör man en pelletspanna underhållseld och lågeffekt hela sommaren för att få varmvatten så har man nog inte några 85% i verkningsgrad. Värmeförlusterna från pannan är de samma hela tiden och blir en stor faktor i förhållande till den lilla effekt man egentligen drar nytta av på sommaren.
Kan man använda en luftvärmepump så är det en av del lönsammaste investeringarna man kan göra idag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

johansjostrand skrev:En luft Vp levererar värme för drygt 30 öre kWh vilket är ungefär halva pelletspriset. Detta är skäl nog för mig att investera i sådan.
Hur lång tid tar det att hämta hem investeringen av luft/vp`n?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Torsten skrev: En pelletspanna har ju en verkningsgrad på ca 85%, men bara vid fullt effektuttag. Kör man en pelletspanna underhållseld och lågeffekt hela sommaren för att få varmvatten så har man nog inte några 85% i verkningsgrad. Värmeförlusterna från pannan är de samma hela tiden och blir en stor faktor i förhållande till den lilla effekt man egentligen drar nytta av på sommaren.
En biomatic 20+ som sotas enligt föreskrifterna har en årsverkningsgrad på 85% inkl vv produktion på sommaren, Vid maxeffekt når en rätt justerad panna 95% verkningsgrad...

Dessa siffror anger äfab o det är med underhållsglöd...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar