elvis skrev:på skrev:
När det gäller bannlysningen av VP så kvarstår min åsikt baserat på det faktum att de funkar som sämst när de behövs som bäst, samt förbrukar el i stor utsträckning för att producera lågvärdig värme, vilket totalt ger en stor miljöbelastning. Om du anser detta vara fel är jag intresserad av dina argument för detta, men mindre intresserad dina dåligt underbyggda personangrepp.
Dåligt underbyggda personangrepp ?
Nu får du allt tänka till över din egen prestation.
Problem med självinsikten kanske ? Du anklagar lite tidigare i denna tråd kända forummedlemmar för att ha egna intressen i värmepumpsbranschen !
på skrev: Att du i kombination med förbiseende av ovanståendedessutom köper pellets för 3 kr/kg, tyder på att du är i en mycket tveksam bransch - d. v. s. att du säljer värmepumpar själv. Den enda som blir lyckligatre av att någon ev. skulle följa dina råd är nog du själv!
Vad är det du upplever jag har sagt som är ett dåligt underbyggd personangrepp ? Kan du precisera är du vänlig ?
Upplever du det som personangrepp att tycka ditt inlägg om bannnlysa VP är det mest korkade inlägget hittills på detta forum ?
Tja, hävdar man att värmepumpar borde bannlysas och slängas i sjön så kan du räkna med respons.
Tänk nu till ordentligt innan du svarar, för det är inte jag som kallar folk för grejer till höger och vänster.
Eller hur var det du började ovanstående inlägg.
på skrev: Till "Kungen av R&R".
Du kan börja med att läsa ÄFAB:s tester av brännare i oljepannor eller SP och Råd&Rön". De är objektiva ock korrekta till skillnad från hempulares egna subjektiva tycken.
De kommer ex: aldrig eller sällan fram till sådant här:
på skrev: Anslut en brännare till bef. oljepanna vilket oftast ger en verkningsgrad på över 80%, så hamnar värmekostnaden på 50 öre/kWh, exkl. arbets-, ränte- och avskrivningskostnad
Mvh
Detta måste vara ett av de forum som det är svårast att få vettiga svar i. Å andra sidan får jag väl skylla mig själv när jag provocerar för att få igång skrivlusten hos läsarna här, och förhoppningsvis få några argument för luft-VP. Det enda som "haglar" är tvärsäkra uttalanden om att jag har fel, utan några uppgifter om vad som skulle vara "rätt". Det närmaste någon kommit en faktauppgift, är hänvisning till Äfabs och SP:s tester, vilket var generöst, men det skulle vara ännu enklare om ni kunde sammanfatta dessa, eller i alla fall hämta årsmedelverkningsgraden och några utbytesfaktorer för representativa luft-VP, för att jämföra ekonomin vid uppvärmning med luft-VP, kontra t. ex. Pellets i befintlig oljepanna.
Om vi ändå skulle göra ett försök med att få fram några vettiga och intressanta siffror, för att ekonomiskt jämföra luft-VP med pellets i bef. oljepanna, så skulle följande uppgifter vara bra att ha:
1.tot. värmebehov för representativ villa. Jag skulle vilja säga 25 000 kWh, men rätta mig gärna.
2. räntan för att låna till investeringen. Glöm inte att de flesta har lån i någon ände som hade kunnat avbetalas, vilket leder till att ränta i 95% av fallen bör läggas som en kostnad, även om pengarna togs "från huvudkudden". Jag sätter 6% till att börja med.
3. inflation - för närvarande låg, men kanske kan sättas till riksbankens inflationsmål på 3%, om jag minns rätt.
4. kostnader för resp. pryl som åtgår inkl. installationskostnaden. Prylar med samma livslängd kan gärna klumpas ihop. Jag har för närvarande 10 000 kr för div. rörkrökar och 20 000 kr för pumpen. Installationskostnaden har jag uppskattat till 5 000 kr för vardera - d. v. s. totalt 10 000 kr för installationen.
5. en uppskattning av livslängden på prylen/prylarna enl. punkt 4 ovan. Jg har 15 år för pumpen och 30 år för rörkrökarna. Livslängder över 30 år bör vara ointressant däå vi sitter på "hemmet" då och något ev. restvärde utöver detta kan vara svårt att få betalt för vid försäljning.
6. löpande kostnader för anläggningen som tillkommer, typ servicekostnad och ev. tariffkostnader, mm. Jag har 500 kr för service och 1000 kr för tariff per år.
7. andel av årsförbrukningen om man "klipper" med anläggningen. Resten antar jag el-patronen/-elementen står för. Antagligen ca. 60-70% med en bra planlösning och normal-dimensionerad anläggning som börjar "krokna" vid låga temperaturer.
8. verkningsgrad som kan vara svår att sätta fingret på för en VP där det snarare "bäddas in" i utbytesfaktorn, men sätt 100% om utbytesfaktorn är baserad på hur mycket el man gjorde av med före och efter. Glöm dock inte bort att dra av hushållselen som inte bör vara med. Jag har 96% vilket gör den närmast ointressant.
9. ett rimligt löpande elpris. Antag att man inte "klipper" ledningen även om man inte kör en VP så lägg inte in fasta kostnader. Ej heller tariffkostnad då detta tas med i punkt 6. Jag har 1.06 kr/kWh inkl. moms.
10. utbytesfaktorn som förmodligen vore intressantast att få i form av "förbrukning före"/"förbrukning efter". I det läget bör andelen i punkt 7 sättas till 100%. Jag har faktorn 2 - d. v. s. 1 kWh el ger 2kWh värme minus verkningsgradsförlust enl. punkt 8.
11. arbetstid för att hålla igång anläggningen. Tid för att "beundra" den skall nog inte med, men om det finns någon form av kontroll eller åtgärd som behöve göras och som inte sköts av fackman och därmed tagits upp som kostnad under punkt 6. Jag har 2h per år för luft-VP.
Ovanstående kanske påminner om självdeklarationen, men jag kan med ledning av dessaa bistå med beräkning som ev. jämför kostnaden för att värma ett hus med luft-VP, kontra pellets i befintlig panna, vilket var en av mina tveksamheter med luft-VP - d. v. s. att dessa inte är lönsamma jämfört med pellets i bef. oljepanna. Självklart skall jag redovisa mina antaganden för pellets i bef. panna och kanske för enkelhetens skulle räkna på några olika alternativ så att båda parter kan få sina siffror, alternativt se vart brytpunkterna finns.
Förhoppningsvis kan vi därefter se om det är ekonomiskt vettigt att använda luft-VP jämfört med pellets i bef. panna. När det gäller det miljömässigt riktiga kan vi lämna detta till läsarna själva att avgöra.
Jag är uppriktigt intresserad av ovanstående själv, varför jag skulle se det som värt att "gräva ned stridsyxan" för att få dessa data/siffror. Jag hoppas att även någon/några andra debattörer i detta forum är intresserade och kan bistå med dessa svar kring i synnerhet luft-VP. Naturligtvis är även motsvarande för pellets välkommet, men det är kanske lättare att vi börjar med VP och tar uppgifterna för pelletsalternativet under loppets gång.
Förövrigt syftade "Kungen av R&R" på din pseudonym, eller om det är namn, som är detsamma som en inte helt okänd Elvis från Memphis. Han brukade kallas "kungen av rock & roll". Jag tror inte att detta är ett påhopp av något slag - möjligen en onödig omskrivning, möjlig att misstolka.
Tack på förhand.
Hälsningar, pa.